• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vill komma igång med Fogg

F

F.d. 55488

Guest
Har nu fått mitt uppdaterade Fogg SIM-kort. Har tänkt använda det i min laptop om det är möjligt. Har också köpt ett olåst Huawei-modem. Min fråga: hur ska jag komma igång och kunna använda det? Ska några inställningar göras i datorn?

Är övertygad att det finns nån duktig människa som kan hjälpa mig.

Hälsningar, Fy & Bi
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Vill komma igång med Fogg

Sätt kortet i modemet
Stäng av eventuell WiFi i datorn
Placera modemet i en av datorns USB portar
När det kommer upp på skärmen att du skall fylla i användare och lösenord så fyller du i de uppgifter som du angav när du först beställde kortet.

Du loggas nu in om det finns mottagningsförhållande. Surfa!
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vill komma igång med Fogg

Tack Goldfinger, men hur stänger jag av wifi?
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vill komma igång med Fogg

Jag har stängt ner Wifi. När jag satt i modemet kommer det inte upp att jag ska ange något. Inget händer?????
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Vill komma igång med Fogg

Det kan ta en liten stund för datorn att ladda upp informationen/programmet från kortet. Försök med att ta ut modemet och sätta i det igen, det brukar starta automatiskt och efter en stund kommer det en ruta där du fyller i dina uppgifter. Finns det en diodlampa på modemet så att du kan se om det arbetar?

Har du satt i kortet rätt i Modemet?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vill komma igång med Fogg

Var det inte så att man skulle öppna en webbläsare och öppna vilken adress som helst för att inloggningsrutan skulle initieras?

//Stefan
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vill komma igång med Fogg

Ja, jag har satt i kortet rätt och det finns en diod som blinkar på modemet. Det säger kling,klong för att markera att något har tillkommit men visar inget visuellt. Ska nu göra nytt försök att stänga Wifi och låta det ta lite tid.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vill komma igång med Fogg

Tack båda för ert tålamod och ursäkta min okunskap men det enda som kommer upp när jag försöker är: Du är inte ansluten till ett nätverk.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Vill komma igång med Fogg

Tack båda för ert tålamod och ursäkta min okunskap men det enda som kommer upp när jag försöker är: Du är inte ansluten till ett nätverk.

Släck den rutan och titta sedan om det har kommit något nytt program genom att klicka på den runda ringen med flaggan i det nedre vänstra hörnet. Det bör vara antingen något med Huawei eller rent av Fogg. Om du ser något sådant så klicka på den och se vad som händer.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Vill komma igång med Fogg

När jag placerat modemet i datorn kommer det upp nere till höger en symbol som är: säker borttagning av maskinvara och mata ut media. Men under detta står också: Huawei Mobile, men det är grått och omarkerat.

Detta är det enda som händer förutom kling-klong när jag sätter i modemet.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vill komma igång med Fogg

När jag placerat modemet i datorn kommer det upp nere till höger en symbol som är: säker borttagning av maskinvara och mata ut media. Men under detta står också: Huawei Mobile, men det är grått och omarkerat.

Detta är det enda som händer förutom kling-klong när jag sätter i modemet.

Jag misstänker att modemets drivrutiner installerats men inte kommunikationsprogrammet.
Har du fått en ny programikon på skrivbordet?.
Om inte, öppna utforskaren och se om de fått en ny enhet där, troligt mamn huawei. Klicka på den och se om det finns något som heter setup där. Om ja starta den och installera programmet.
Öppna sedan det och se om det är anslutet och använder Fogg.

//Stefan
 
Toppen