• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vill du det eller det - tryck 1!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har rätt moderna telefoner med mängder av finesser, så många förpillade finesser så att det blir oöverskådligt och råkar du komma när någonting ofrivilligt på skärmen så ändras inställningarna så att telefonen ofta blir oanvändbar.

Eftersom dagens kostnadsmedvetna arbetsgivare har upptäckt att gamla hederliga telefonväxlar går att ersätta med modern teknik så möts man ofta i luren idag av: vill du det så tryck 1, vill du det så tryck 2 o.s.v. Med en modern telefon utan riktiga knappar så gäller det att hitta knappsatsen och det är inte alltid så lätt men det brukar gå så småningom. Det är bara det att när du vill fortsätta samtalet så kan det vara svårt att hitta tillbaka eller så möts man av hiskliga tjut i luren eller så är man bortkopplad. Du ger upp och försöker avsluta samtalet men då är displayen svart. Osäker på om man fortfarande är uppkopplad eller inte så stänger du av telefonen för att slippa onödiga kostnader. Till slut tröttnar man!

Jag köpte en knapptelefon från England häromsistens men den la GB beslag på. Häromdan upptäckte jag att Siba säljer en riktig telefon med knappar på för 199 spänn inkl. frakt så jag slog till direkt!

tel.jpg

Underbar telefon! Klart att en telefon ska ha riktiga knappar. Dessutom kan den inte rymma ut på nätet och förorsaka onödiga kostnader. Dessutom är det bra ljud i den. Dessutom tar den lite plats. Dessutom behöver den inte laddas stup i kvarten. Den har 35 dagars batteritid! Dessutom o.s.v. o.s.v.

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Vill du det eller det - tryck 1!

Håller med helt och hållet. Har en nästan likadan inköpt på phonehouse för 695 kr. Mycket bra telefon. Har allt man behöver och får plats i fickan. Har en samsung smartphone i jobbet - odugligt skit och alldeles för klumpig. Förr blev mobiltelefonerna mindre och mindre. Numera blir de större och större och får inte plats nånstans längre. Snart får man ha telefonen i en ryggsäck... Är detta utveckling eller vad ?

Per

Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Du kanske borde skaffa dig en sån här!
Hallo!1.jpg

Eller den här!
Hallo!2.jpg

Eller/och dessa
Hallo!3.jpg

Fast personligen vill jag nog helst gå tillbaka till den här tiden
Hallo!4.jpg
Fast inte för telefonen!
:)
Julian

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Mina gör det då och då!

Dessutom får jag mycket kraftigare signal i den här lilla Nokian vilket gör den överlägsen i bushen! Här har man alltså satsat på telefondelen och inte en massa blingbläng som bara är förvirrande. Underbar telefon!

Man kan göra jämförelsen med schweizerkniven. Mängder med funktioner, inte särskilt bra på någon.

Smartphonen, mängder med funktioner, inte särskilt bra på någon. Telefondelen: sämre ljud, sämre signal, krånglig hantering. Kameradelen: sämre bilder, ofta mysko hantering, inga bra bildhanteringsprogram. Internetdelen: för liten skärm som kräver "frökenfingrar" o.s.v. o.s.v.
Ett multiinstrument som kan duga i nödfall

Jappe

Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Elektronikteknik i all ära men jag tycker en telefon skall vara en telefon så att man kan ringa & ta emot samtal när det behövs. Om man är i behov av en massa appar, internet & annat tingeltangel när man t.ex är ute & fiskar eller liknande så kan man fråga sig varför man inte stannar hemma & "gullar" med sin telefon istället:wink:. Även mobiltelefoner kan vara ett gissel om dom inte sköts på rätt sätt. Härom veckan var vi på filmen Micke & Veronica (som jag för övrigt kan rekommendera om man vill skratta). Under större delen av filmen ringde det i telefoner & otroligt nog stängde men inte av telefonerna ut svarade & satt & pratade.

Bennie

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det är verkligen ett ofog med mobiler som är påkopplade under olika evenemang. Vi har inte varit på bio sedan vi såg Sagan om Ringen här i Ystad. Vi var nog de enda i salongen som gått dit för att se filmen. Alla andra tror jag var där för att äta, dricka, umgås med kompisarna och fippla med telefoner.

Detta betyder dock inte att de smarta telefonerna är helt förkastliga. De kan ha sina fördelar även om de kanske inte är färdigutvecklade än. Kanske används de lite för mycket också. Det känns som att många låter livet passera obemärkt medan de är fullt upptagna med att kolla in vad kompisarna äter eller visa vad de själva just äter och dricker.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Tycker det är kanon med telefonen, snabbt kunna läsa o svara på mail från tex kunder, googla om man undrar över något, ta kort på intressanta saker, väckarklocka, minnesbank(i stället för hjärnan som börjar strejka), kompass med koordinater GPS, app för avställning av bilen, väderrapporter, sköta bankärenden och naturligtvis att kunna ringa. Allt detta och mycket mycket mer som man alltid har med sig i fickan. Vilken utveckling!! Och efter ett tag lär man sig också hur man får fram siffertangenterna under samtal. Byt ut din antika mot en modern smartphone Jappe.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har moderna smartfånar och jag använder dom hela tiden. Men ska det telefoneras eller läsas SMS så är en riktig knapptelefon bäst.

En smart telefon pratar man till, man behöver varken knappar eller fingrar för att ringa vare sig röstsamtal eller ip-samtal.

Även mail, meddelande, kalender, påminnelser m.m. kan man sköta med röstkommando.
Svar på andra frågor över nätet får man från Siri, snart även på svenska.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ganska enkelt egentligen! En smartphone ska i ett litet behändigt fickformat ersätta en riktig telefon, en riktig dator eller surfplatta/padda, en riktig kamera o.s.v. Det måste bli en nödlösning. Lika bra/dålig som schweizerkniven på sitt område.

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Lika bra att vänja sig, alltfler ringer med klockan!

image.jpg
U8 för 200 kr.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Tycker det är kanon med telefonen, snabbt kunna läsa o svara på mail från tex kunder, googla om man undrar över något, ta kort på intressanta saker, väckarklocka, minnesbank(i stället för hjärnan som börjar strejka), kompass med koordinater GPS, app för avställning av bilen, väderrapporter, sköta bankärenden och naturligtvis att kunna ringa. Allt detta och mycket mycket mer som man alltid har med sig i fickan. Vilken utveckling!! Och efter ett tag lär man sig också hur man får fram siffertangenterna under samtal. Byt ut din antika mot en modern smartphone Jappe.

Jag har flera moderna smartfånar och jag använder dom till det du rabblar upp här ovan. Ska jag ringa vanliga telefonsamtal däremot så använder jag telefonen eftersom den är så mycket bättre till just det! Nu tänker jag inte upprepa det här fler gånger!

Meningen med den här tråden var att tipsa om en bra telefon till ett mycket lågt pris som fungerar mycket bättre än smartfånarna på landet där det kan vara långt mellan antennstolparna! I städerna fungerar väl det mesta men det bor faktiskt människor mellan städerna också. Tro mig, jag har jämfört olika nallar och den här billiga Nokian slår allt! Det är egentligen inte så konstigt. Det är en telefon tillverkad för att ringa telefonsamtal med och inget annat!

Jappe

Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Jag använder ett blåtandsheadset till iPhonen som är ett utmärkt sätt att prata i telefon med om man hör lite sämre med åren.

F

F.d. 53358

Guest

Jag har en sådan där manick. Kommer inte överens med den. Hade med den till Gran Canaria, för jag tänkte lära mig den under vistelsen där. Det gick inte, köpte en enkel Nokia med knappar, nu ligger den i byrålådan tills den åker ut med annat skräp.

Toppen