• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilket tryck gäller i luftfjädringen?

F

F.d. 56076

Guest
Vilket tryck ska man ha i luftfjädring (hjälpfjädring) över bakaxeln? Vad ger de olika trycken för egenskaper? Ska man eftersträva samma tryck vid hög/låg last eller bör det justeras uppåt/neråt? Har inte haft denna funktion på tidigare husbilar... det är ett manuellt system som man pumpar själv med individuella ventiler en för varje sida

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vilket tryck gäller i luftfjädringen?

Ja du!
Detta är ju helt upp till dig! Det beror på hur mycket tryck du har på bakaxeln, dvs överhäng plue ev last t.ex.

Lägg i två bar och testa. Skall du rangera bilen på en ojämn plats så kanske du har fem bar på en sida och ett halv på andra!
Jag skulle om jag var som du komplettera med en inbyggd kompressor och manometrar så du kan justera efter behov under körning:)

För vanlig transportkörning så kan du kolla så bilen är plan!

Men, en sak har jag för mig ...och det kanske nån annan kan svara på?
Man skall visst aldrig köra med systemet lufttomt?

Fick du ingen instruktion med i bilen?

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej Har haft Al-Ko hjälpluft ett år nu med gott resultat.
AL-KO
Med full last över bakaxeln har jag aldrig > 2 kg tryck.
Mätt från olastad bil höjs därmed baken med ca 5 cm.
Max tryck i bälgen anges till 4 kg, men detta är bara vid provtryckning.,
Bälgen får inte vara tom.
Ps Har ingen kompressor, men manometrar o påfyllning vid Handbromsen
men justerar sällan Ds

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Trycket skall framgå av tillverkarens/leverantörens anvisningar.

Det är separata fjädringar för sidorna.

I mitt fall får jag inte ha under 0,5 kg för att de inte skall kunna ta skada. Man tar ju bort "stoppklossar".

Har man för högt tryck så för bler det för stumt och ramen kan knäckas (vilket jag vet har hänt).

Jag använder en liten 12V kompressor och det fungerar bra. Men de är väldigt känsliga för läckage då de rymmer mycket lite luft.
//Conny

Senast ändrad:
F

F.d. 55528

Guest

Jag har Dunlops hjälpluftfjädring med kompressor, o manometrar samt reglage vid förarplatsen. Enligt anvisning skall trycket vara mellan 0,5 - 7,0 bar. Om det inte finns speciell anledning att höja bakändan (av o på färja t.ex.) så brukar jag köra med 2,0 - 3,0 bar beroende på last på bakaxeln. Max last på min bakaxel är 2000 kg.
Det är ju viktigt för komforten att stötdämparna kan arbeta normalt. För högt tryck sträcker ju ut stötdamparen och vid lågt är den kanske hoptryckt...

/TommyQ

F

F.d. 56076

Guest

Ja du!
Detta är ju helt upp till dig! Det beror på hur mycket tryck du har på bakaxeln, dvs överhäng plue ev last t.ex.

Lägg i två bar och testa. Skall du rangera bilen på en ojämn plats så kanske du har fem bar på en sida och ett halv på andra!
Jag skulle om jag var som du komplettera med en inbyggd kompressor och manometrar så du kan justera efter behov under körning:)

För vanlig transportkörning så kan du kolla så bilen är plan!

Men, en sak har jag för mig ...och det kanske nån annan kan svara på?
Man skall visst aldrig köra med systemet lufttomt?

Fick du ingen instruktion med i bilen?

Tack för alla svar; nej jag fick ingen instruktionsbok, men nu har jag iaf pumpat i 2 bar. Ska testa ett tag nu. Hade varit snyggt om man hade haft en automatiskt styrning med kompressor, går det att eftermontera tro?

F

F.d. 50069

Guest

Självklart går det!
Grejen med luftfjädring i rumpen är ju att kunna välja själv som det passar!

Tänk bara då ni kommer till en färjeramp med långt överhäng...då är det gött att pumpa upp kuddarna direkt från förarplats! På våran förra bil så höjde man max ca 8cm vid bakaxeln och det gjorde med det långa överhänget vi hade minst 20cm längst bak.

Eller en ojämn plats inför natten fixas lätt med ett vattenpass och några knapptryck!

I mina ögon är en luftfjädring utan manuel justering en halv luftfjädring!

Toek

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2025

Du kan köpa vilken pump du vill på Biltema/Jula/Swedol m.m.och vill man ha riktigt sofistikerat så har Karnag ett system med 2 kanppar en för v en för h som pumpar i eller släpper ut.Systemet är lite dyrt men fint. Men som sagt pumpersna måste monteras bort så man inte glömmer det.Jag tror på 3500 kg så kan man testa trycket mellen 1,5 o 2,5.

F

F.d. 56076

Guest

Du kan köpa vilken pump du vill på Biltema/Jula/Swedol m.m.och vill man ha riktigt sofistikerat så har Karnag ett system med 2 kanppar en för v en för h som pumpar i eller släpper ut.Systemet är lite dyrt men fint. Men som sagt pumpersna måste monteras bort så man inte glömmer det.Jag tror på 3500 kg så kan man testa trycket mellen 1,5 o 2,5.

Det var fina prylar, dock verkar det kosta en slant... undrar om det finns billigare varianter på Amazon eller dylikt...

Toppen