• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilket tätningsmel till karossgenomföring?

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025
Skall dra en kabel till backkamera genom karossen. Kan man använda vanligt byggsilikon/våtrumssilikon eller finns det särskilda tätningsmedel för husbilar/husvagnar.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Vilket tätningsmel till karossgenomföring?

Något uv-beständigt lim, t ex Terostat 9220 från Meconomen (liten tub). Ska du göra annat också så kan du ta de stora tuberna av Sikaflex, Tech7, Butyl m fl.

Passerar ev Torsås imorgon. Då kan du få resten av min Terostat (3 veckor gammal). Det går ju inte så mycket.

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Flexibelt tätningsmedel som inte torkar (det gör nog alla). Använd inte lim om du räknar med att behöva lossa nån gång.

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025

Vilket fantastiskt erbjudande. Är du på väg Karlskrona-Torsås-Kalmar passerar du mitt hus i Söderåkra. Slå gärna en signal på 0486-21752 när du närmar dig.
Vet du hur man får bort den ramp där det höga mittre bromsljuset är placerat.
(En Adria halvintegrerad)

F

F.d. 58236

Guest

Hej

Efter många är i båtbranchen kan jag bara råda dig till att skaffa en ordentlig genomföring tex från Sea Sea, en sån satte jag dit, och den möjliggör också att man kan få igenom stora "pluggar" utan att behöva kapa (skarva) kabeln osv.

Denna möjliggör ju faktiskt också att du någorlunda smidigt kan få ut kabeln ur hålet igen.

Komplettera gärna fastsättningen av denna genomföring med vad föregående talare skrev med ngt bra UV skyddat klet tex SIKA, själv tog jag dock bara UV skyddat Silikon, men det ska inte behövas på denna typen av koppling.

http://www.seasea.no/Article.aspx?ArticleNo=71300 OBS detta är den norska SEA SEA men du hottar den givetvis i Sverige också.

Mvh
Niklas

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Var och en blir salig på sin fason säger dom ju och jag har också jobbat större delen av livet i båtbranschen och kan hålla med om att en kabelgenomföring är en bra metod, men jag tätar nästan enbart med butyl.

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Hej!

Mitt allra bästa råd, och det kommer från erfarenhet.

Använd aldrig någonsin silikon till någonting som skall täta utifrån och in.
Det riskerar att bli en mycket kortvarig åtgärd.

Har haft segelbåt tidigare och samma regel gäller även där.
Bästa tipset är, använd Sikaflex 291 som fungerar både som tätning och
som lim och är väl beprövat inom marina applikationer. Tål både vatten och att vara kontinuerligt i vatten samt behåller sin elasticitet från mycket låga temperaturer
till väldigt höga temperaturer.
Det är viktigt när det skall hålla tätt oavsett om det är minus 35 eller plus 65 grader (i direkt solsken) och samtidigt kunna röra sig naturligt.

Sikaflex 291 vidhäftar otroligt bra och sitter kvar, spricker inte och kan dessutom övermålas om man skulle behöva.

Jag gjorde misstaget att montera antenngenomföringen på min husbil
med bästa tillgängliga silikon, trots mina insikter. Det höll inte en hel
vinter innan det släppte greppet om plasten. Det släppte både från biltaket
och antenn-manschetten.

Otroligt tråkigt efterarbete att rensa ytorna från silikon.

Så bästa tipset. Använd Sikaflex 291 även om det kostar 139:- för en tub du aldrig kommer att kunna slutförbruka (gissar jag). Finns dessutom som vit, svart eller brun.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Detta "lim/tätningsklet" är ungefär som sikaflex fast i en mindre tub. UV-beständigheten är viktig på alla husbils- (båt-)applikationer.

teroson.JPG

Teroson Terostat 9220 enkomponent kraftlim. Silikon-, lösningsmedels- och isocyanatfritt. Brett vidhäftningsspektrum utan primer. Hög begynnelsehållfasthet. Snabb genomhärdning - blir hårdelastik. Utmärkta tätningsegenskaper. Högåldrings-, väderleks-, UV- och saltvattenbeständighet.

Andvändningsområde:
Överallt där en säker och varaktig limfog erfordras t.ex. inom karosseribyggnationer samt vid påbyggnation hos transport-, lastbils- och specialfordon.
80 ml

Ni som använder Sikaflex 291 ska nog gå över till 295 UV. Den har jag under solpanelen. Visserligen 240:- men det är den värd.

Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest

Alla dessa produkter består av organiska polymerer. Alla sådana oxiderar över tid genom solens och miljöns alla föroreningar i förening med temperaturen.

UV-beständigt kan låta som att produkten är beständig i all evighet mot sådan inverkan, det är den inte!

UV-skyddad är en klart mer korrekt och realistisk beskrivning och är nog så långt man kan komma.

Det enda verkligt verksamma skyddet mot UV-inverkan är sot / carbon black, som man blandar in i diverse känsliga och vitala produkter - t ex kablar och plaströr som exponeras fritt. Att svartinfärgade produkter absorberar mera ljus och värme är ett faktum som får ställas mot andra faktorer vid beräkning av nerbrytningsförloppet.

Toppen