• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilket språk?

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025
Vilket språk skall vi använda när vi skriver på husbilsklubben.se.Duger inte det svenska språket.Varför envisas vissa att i sina inlägg raljera med att sticka in ord på främmande språk.Är det för att på något vis försöka att inponera, eller är de för att det brister i kunskaper i det svenska språket? Om inte så har jag några förslag till er.Efter att ni skrivit ordet på det främmande språket (oftast på engelska)sätt ett bindesträck samt ordets betydelse på svenska eller en fotnot sist efteråt som klargör de främmande orden på svenska.T.e.x. att community betyder kommunen och feedback är en fotbollspelare eller en ishockeyspelare eller en bandyspelare eller någon annan försvarsspelare ?

Under rubriken:årsmöte på webben pågår en intensiv diskusion om b.l.a. hur vi ska kunna rösta om all möjligt samt hur det tekniskt ska lösas.

Går det också att lösa ett system där man direkt kan sätta pilen och klicka på de ord som man vill översätta till svenska? Önkvärt är att det isåfall blir användarvänligt.

M.V.H. Göte27

B

Byggare Bob

Guest
Sv: Vilket språk?

Ja du Göte, kan vara svårt med svenskan också. Man blir inte alltid IMPONERAD.
Ha det bra
Lasse i Skåne

F

F.d. 2692

Guest

Lasse, då förstår du att vi som inte är så bra på svenska, då blir det ännu svårare med inblandning av utländska ord.

B

Byggare Bob

Guest

Lasse, då förstår du att vi som inte är så bra på svenska, då blir det ännu svårare med inblandning av utländska ord.
Jag vet att det svenska språket ibland anses vara ett fattigt språk i jämförelse med ex.vis med engelskan. Men ett språk är alltid i förvandling och det gäller för oss gamlingar att hänga med i den anglifiering som pågår, på gott eller ont. Men visst, jag håller med Göte att inte behöver vi omskrivningar i onödan och kanske inte i de fall det finns en bra direktöversättning till ett ord.
Jag kunde bara inte låta bli att vara lite klåfingrig. Flåt så mycke!
Ha det bra
Lasse i Skåne

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Göte!
Jag tror inte att någon försöker briljera när det halkar in diverse utländska ord i det som skrivs. Det är snarare en yrkesskada när man jobbar intensivt i branscher som t.ex. databranschen som är nerlusad med uttryck och förkortningar som många gånger saknar svensk motsvarighet.
Skicka gärna ett PM (personligt meddelande) till den som skrivit alltför obegripligt och be om ett klarare språk.
/Nisse

F

F.d. 2692

Guest

Lasse, det är ingen fara på taket. Tänk på mig, Mamöpåg som bor sen -84 på en holme utanför Göteborg. Det var inte lätt med ö-mål, värre än utrikiska.

Pratar fortfarande rikssvenska (skånska)

T

tompaline

Guest

:msn_idea:Kan hålla med dig Göte. Men jag tror att du som jag, o säkert mången fler blir
lite störda ibland beroende vilket humör man e på. Ovisst ska vi vara rädda om vår
Svenska. Men du ibland känns de kanske lite kul just för den personen att använda
lite små uttryck utan att mena nåt illa. Han eller hon kanske just gått någon språk-
kurs o vill träna sig lite? Man kan ju svara (om man nu måste) de va som f-n
Så har man haft nåt kul.........eller...som sagt jag håller med dig till viss del.
ha de bra o välkommen till Varberg du står gratis längst ut på Getterön
Molnen över havet är dramatiskt vackra när kvälls-solen lyser

mvh Tommy:rolleyes:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Äsch, det är väl ingen som slänger sig med en massa flashiga uttryck bara för att stila.

Vi har alla olika ordförråd och sätt att uttrycka oss på. Vi kan ju inte ens prata samma svenska.
Vi får försöka förstå varandra helt enkelt och fattar vi inte så får vi fråga typ: va?

Fördelen med att inte förstå är ju att vi får chansen att lära oss något nytt:D

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Göte27,
jag känner mig delvis träffad av det du skriver och ber självklart om ursäckt för att jag använde ordet community som jag brukar använda då det gäller forum (diskuterande församling) av det slag vi nyttjar här i HBK. Såg att ordet användes i ett tidigare inlägg dessutom. Jag tycker att ordet community känns mer rätt eftersom det står för gemenskap.
Man lär sig alltid något nytt här i vår community.
V-backen :wink:

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Svenskan är ett språk under ständig förändring, nya ord kommer gamla försvinner....
Nu pratas det även mycket svensk/engelska ute i samhället och det syns även när vi skriver

Så jag tror ingen försöker flasha/stila ;-)

Skriv som ni pratar eller med utländska ord om ni vill
Det är bara roligt med mångfald
Vi förstår nog det mesta här på communityn/forumet

F

F.d. 53078

Guest

Det har visat sig att dom människor som inte kan mer än ett språk. När dom hör eller läser en text som har ett ord som dom inte förstår. Då förstår dom inte sammanhaget i meningen. Folk som pratar flera språk till vardags lär sig att snabbt hitta en förklaring till det ordet som dom inte förstår. Många utlänska ord har ingen direkt översättning utan varierar lite i sammanhanget. Och har därför flera rätta ord som översättning. Det beror på smmanhanget. Och går inte att översätta helt korrekt.

Svenska språket fattigt. Ja om man räknar dom ord som är helt Svenska annars om man använder låneorden som vi alla gör när vi pratar.Så är det ett rikt språk. På Svenska kan man nästan i detalj förklara hur något låter. Det kan man ej på ex latinska språk. knarra susa vina tjutande brumma listan är lång. Därför när man pratar så kan detr hoppa in ett och annat utlänsk ord.
Vi som bor utomlands och pratar till vardags flera olika språk vi blir språkskadede. Ni får förlåta oss. Nej nu skall jag iväg och jobba lite och köpa en "bära ben dator kabinett" till en kund.

Om det var någon som inte föstod Svenskan så skall jag iväg och köpa en barebone till en kund

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Har också en synpunkt!

Liksom alla här ovan så är väl inte alla människor helt lika och tur är väl det.
Själv är jag rätt dålig på språk, även på Svenskan, men på internet är det ju lätt att komma åt en översättning. Därför tycker jag att utländska uttryck här på forumet inte stör mig så mycket.
Men något som är mycket irriterande är när vuxna människor skriver inlägg här på forumet och inte alls använder punkt och komma (.,) i texten.
Vet att det skrivs på det sättet mellan ungdomar i SMS trafik på telefonerna.
Men skriv inte så här, för här använder ni väl tangentbord.
Utan dessa tecken blir det lätt syftningsfel eller direkt obegripligt.

/Leif

F

F.d. 53074

Guest

Ursäkta avvikelsen, men ibland bara måste man...

Man ska ju skriva som man talar.

I bokhandeln: "Ursäkta, har ni en penna som läspar?"

Ursäkta igen.

Kjell :D

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Håller med lejoh!
Visserligen är det allt fler som använder mobilen även i detta forum och då kan man förstå ett och annat stavfel. När man skriver på datorn finns det rättstavning direkt om man använder tex Google Chrome. Den klarar även översättning av de flesta språk.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Äsch, det är väl ingen som slänger sig med en massa flashiga uttryck bara för att stila.

Vi har alla olika ordförråd och sätt att uttrycka oss på. Vi kan ju inte ens prata samma svenska.
Vi får försöka förstå varandra helt enkelt och fattar vi inte så får vi fråga typ: va?

Fördelen med att inte förstå är ju att vi får chansen att lära oss något nytt:D

Du har så rätt så ! Även om du och jag har personkemier som = 0 så håller jag med dig till 100% i detta inlägg

Toppen