• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket kylmedium i ac? Var serva?

willep

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
25731
Medlemskap
2024
Hej, har en Mercedes 1990 husbil på 814d chassi. Jag undrar hur jag tar reda på vilket kylmedium det är i bilen?
Även tacksam för tips på ac service verkstad i Stockholm.
Mvh
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Det kan vara antingen R12 eller r134a, årsmodellen ligger runt skiftet där.

Det skall stå på en lapp i motorrummet om allt stämmer.
Lyckligtvis är det lätt att konvertera till r134a. Nya anslutningar, ny olja, ny gas.

Vilken ac-firma som helst fixar det.. Har inga tips att ge där tyvärr
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Nja, man ska inte vara helsäker på att det är rätt media i rätt anslutning.
R12, den gamla freon-kopplingen har en ventil som ser ut som en ventil på däck ungefär.
R134a har en snabbkoppling ungefär som på en kompressor.

När man retrofit:er en gammal anläggning till nu ska man byta anslutningar, men en del skruvar på en adapter som dom sedan tar bort igen.
Det ska alltid finnas en lapp med vilket media, datum, mängd osv. Men det faller ju bort rätt ofta.

Ska man vara helt säker, så behöver man en gasanalysator som kollar vilket media det är.

Har du ”däckventilen” så behöver du konvertera (R12), har du snabbkopplingen så fyller vilken ac-firma som helst på, då har du r134a.
 
Toppen