• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket fotostativ orkar bära en tung kamera?

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Mitt fotostativ har efter 30 år plötsligt tappat delar av ena benet.

Nu vill och måste jag köpa ett nytt stativ (med ev kulled med monteringsplatta) som orkar bära en Nikon D3s eller D700 inkl. batterigrepp med tunga gluggar.
I fotoaffärer på vischan finns nästan bara skräp och på internet kan man inte klämma och vända på dem för att välja.
Finns någon i klubben som har ett vettigt förslag?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vilket fotostativ orkar bära en tung kamera?

Jag har själv precis beställt ett Gitzo GT3530LS och väntar på leverans. Det är ett mycket stabilt och bra stativ som garanterat håller en D700 eller D3s.
Jag har själv en D700 och kommer troligen under nästa år att investera i en D3s.
Jag har också ett Manfrotto 055 i kolfiber, tredelat. Det är ett prisvärt stativ, som jag använt fram till nu, men jag tycker inte att det har riktigt den stabiliteten som jag vill ha.
Jag har en kulled manfrotto 468 MG, ett huvud som funkar bra. Det passar även på Gittzostativet, så jag kommer att behålla det ett tag till tills set kanske blir något annat, en större kulled.
Spana in vad som finns på fotomässan, kläm och känn på prylarna!

/Ludde
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vilket fotostativ orkar bära en tung kamera?

Hej!
För dryga fem år sedan köpte jag ett Gitzo stativ och till detta ett Arca-Swiss Monoball huvud med dessutom en Wimberley Sidekick. Något slag av monteringsplatta för objektiverts fot krävs också. Om jag minns rätt så köpte jag stativet från AC-Foto (Tyskland) och övriga prylar från B&H Photo i New York. Utmärkt tillförlitliga butiker med rask leverans och utmärkt service i övrigt.
Med hjälp av Wimberley Sidekick så hänger min kamera med tyngsta gluggen (EF 500mm/4) helt tyngdlöst upphängd och det går panorera med ett finger.
Sannolikt outsltliga kvalitetsgrejer och om du inte vill kosta på dig nytt så kan du försöka vänta ut min dödsboauktion (vilken dock kan dröja). Synnerligen gedigen kvalitet på dessa grejor i vilket fall, mycket stabilt och lär kunna bära det tyngsta i utrustningsväg.
Skicka ett mail om du vill att jag skall ta en bild av prylarna.
Hälsningar
Åke Öhman
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Vilket fotostativ orkar bära en tung kamera?

Jag använder Manfrotto 055XPROB & kulled 222 som jag är nöjd med.

Tungt men väldigt stadigt.

Nu funderar jag på ett riktigt bra makroobjektiv till min D50, någon som har något bra förslag? Förslag även till Nikon 700
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vilket fotostativ orkar bära en tung kamera?

Ja en sån Wimberly står högt på önskelistan!

Lasse när det gäller macro beror det lite på vilken typ av motiv du ska fota.
Själv har jag valt micronikkor 105/2,8 VR. Hade en utan VR innan och är supernöjd med VR:n nu eftersom jag alltid jobbar på frihand vid macrofoto och gärna vill ha hyfsat skärpedjup. Upp till ett par steg under vad man normalt klarar på frihand funkar kanon med VR:n. Har tagit bilder med 105:an på 1/50 s och klarat skakningsoskärpan perfekt!
105:an tycker jag är optimal då jag inte behöver gå så nära t.ex. skygga insekter, men ändå ha ett hyfsat skärpedjup. 200:an tycker jag får för litet skärpedjup....men som sagt det är ju olika vad man tycker och vad man har behov av!
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Vilket fotostativ orkar bära en tung kamera?

Tack för alla goda råd. Jag återkommer och berättar.

Jag använder Manfrotto & kulled 222 som jag är nöjd med.

Tungt men väldigt stadigt.

Nu funderar jag på ett riktigt bra makroobjektiv till min D50, någon som har något bra förslag? Förslag även till Nikon 700

En kompis till mig har Manfrotton 055XPROB och han klagar över att den är ibland i klenaste laget med D-700 med batterigrepp och 70-200:an.

Betr makroglugg så använder jag huvudskligen AF-S Micro Nikkor 105mm 1:2.8G ED. Det är en bra glugg med bildstabilisering (som egentligen inte behövs). Till D50 får du dessutom ca 160 mm brännvidd.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vilket fotostativ orkar bära en tung kamera?

Jag har också upplevt att 055 serien är för klent och "fladdrigt". Det är därför jag nu byter till ett Gitzo. Kan återkomma med rapport när jag testat det om du inte har allt för brått med att köpa ett nytt nu direkt,

mvh Annette
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Vilket fotostativ orkar bära en tung kamera?

Jag har själv precis beställt ett Gitzo GT3530LS och väntar på leverans. Det är ett mycket stabilt och bra stativ som garanterat håller en D700 eller D3s.
Jag har själv en D700 och kommer troligen under nästa år att investera i en D3s.
Jag har också ett Manfrotto 055 i kolfiber, tredelat. Det är ett prisvärt stativ, som jag använt fram till nu, men jag tycker inte att det har riktigt den stabiliteten som jag vill ha.
Jag har en kulled manfrotto 468 MG, ett huvud som funkar bra. Det passar även på Gittzostativet, så jag kommer att behålla det ett tag till tills set kanske blir något annat, en större kulled.
Spana in vad som finns på fotomässan, kläm och känn på prylarna!

/Ludde

Du har rätt! Jag väntar till fotomässan och klämmer och känner på prylarna.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vilket fotostativ orkar bära en tung kamera?

Jag försöker att undvika alltför tunga stativ, min ryggsäck väger 23 kg och då tillkommer stativet. Jag har beställt ett Gitzo kolfiberstativ, mitt nuvarande Manfrotto är också kolfiber. Kolfibern är behaglig att använda vintertid då det inte är så kallt att ta i benen. Kolfiberstativ är också betydligt lättare än aluminium, fast dyrare. Jag har en rejäl krok under stativhuvudet som jag kan fästa ryggsäcken i för att få god stabilitet. Att ha ett stativ som väger 8kg istället för ett som väger tre gör inte mycket skillnad i stabilitet, blåser det så blåser även ett 8 kg stativ i backen om man har otur. Mycket bättre tycker jag att välja ett lätt men stadigt stativ, det ska ju trots allt bäras på om man ska ut i naturen t.ex. och fota. Och fem kilo extra är tungt, jag lovar...
Sedan har jag alltid dessutom med mig en vanlig bollkasse i nät, som jag kan fylla med sten om jag inte vill ta ryggan och hänga i kroken på stativet.
Men ska man ha stativet till t.ex. studiofoto så spelar ju det inte så stor roll om det väger mycket.

/Annette
 
Toppen