• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilket Chassie/drivlina???

J

Jimbo

Guest
Hej alla glada husbilsfantaster!

Jag behöver lite hjälp med erfarenheter från olika chassien och motorer.

De lite större bilarna är ofta byggda på:
Iveco Daily
Iveco Eurocargo
MAN

För och nackdelar med dessa?
Totalvikter vi talar om är 7,5 ton och uppåt.

Det jag hört av olika personer hittills är:
Iveco= problem med automatlådor och mjuka chassien
MAN = problem med vibrationer.

Det måste finnas mer "bra att veta" saker så jag kan jämföra för och nackdelar.
Problem brukar inte vara problem, bara man är medveten om dem innan det slutgiltiga beslutet tas.

Mvh/
J

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilket Chassie/drivlina???

Det stor forskjell på de to Iveco variantene. Daily makser i dag ut på 7500 kg totalvekt, før 2007 var maks 6000 kg. 6500 og 7200 kom med lettere mod av fjæringen. ser ikke ut til at rammen er endret på 7500 kg utgaven heller - har ikke kontrollert dette selv.

Eurocargo i minste utgave har totalvekt 7500 alternativt 8300, samme gjelder minste utgave av MAN. Begge disse chassi er over ett tonn tyngre enn Daily så jeg ser ingen grunn til å vurdere lettere utgaver enn 10 tonn totalvekt.

Tungvekterene har alternativt en Allison lastbilsautomat med mange veksler, Daily har sin automatiserte 6 vekslers låda som opsjon sammen med 3 liter motor. De store bilene har fra fem liter og oppover, men det gir mye ekstra vekt å få 6 ellet 8 cylindre.

Tyskerene kaller de tunge for brummier - grunnet den noe tunge lastbilslyden.

Toppen