• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket är bäst?

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Har sålt vår gamla husbil och är på jakt efter något nyare eller nytt.

Har väl funderingar på tex Miller, Mc Louis om det blir nyköp, eller vad ska man välja om man ska köpa nyare begagnat?

Tar tacksamt emot alla tips.

En andra fråga om man ska köpa beg så finns det beroende på årsmodell husbilar som är klassade som LB, och en del klassade som PB 2, finns det några för eller nackdelar med detta när det gäller skatt, försäkring osv.

Trevlig Hjul på er alla//Tommy
:santa-2-icon:
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Vilket är bäst?

Hej!
2007 var vi ute och tittade på allt och beställde vår bil till jul 2007! Vi valde en LMC 708 Ny!
Husbilen.com i Mellerud, beställde hem den för oss direkt från fabrik ordnade alla papper mm. Dom har bra koll på bilar och tar även hem begagnade bilar! Vi har reg. vår bil som PB II 3.850 kg. Eftersom man kan köra den p B kort. Betr.: skatt o försäkring så vet jag inte vilket som är bäst! LB eller PB II..
Lycka till!
Barbro o Ingemar
PS Vi är väldigt nöjda med vår bil!
:santa1:
 
Senast ändrad:

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: Vilket är bäst?

Hej Tommy och Lotta,

vi gick i samma tankar som ni för ett år sedan. Valde mellan att köpa en bättre begagnad eller en ny.

Och vi valde att köpa en ny McLouis. Vi köpte en Tandy 660 hos Weidars i Kalmar och vi är mycket nöjda med den. Så vi kan varmt rekommendera en McLouis.

GOD HJUL till er och alla andra
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilket är bäst?

Våre to første var ikke nye, den første var en 11 år gammel Hymer integrert - vi hadde denne i 4 år før vi byttet til en ett år gammel Flair. Denne hadde vi i 8 år før vi byttet til en ny Flair. En liten advarsel - har en først hatt en N+B så blir det vanskelig å finne alternativer.
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: Vilket är bäst?

Då vi skulle köpa husbil var valet..... bakhjulsdrift och kamkedja och då blev det lätt att hitta bilar Mercedes, Iveco eller Ford i andra valet var en helintrigerad bil det vi helst ville ha och då blev det vår nuvarande bil Pilote Galaxy 7000 byggd på Mercedes Sprinter 312 -97
En helt otroligt fin bil att köra och bo i.....tycker vi men detta är vår första fabriksbyggda husbil, vi har åkt hembyggt tidigare, har byggt och kört 5 husbussar den första byggde jag 1977 det var en Scania -63 och efter det 4 Mercedes bussar.

:santa-5-icon:
 
F

F.d. 52989

Guest
Sv: Vilket är bäst?

GOD JUL TOMMY O LOTTA!

SÅ DET BLIR TILL ATT BYTA HUBIL, LYCKA TILL.
VI ÄR SUPERNÖJDA MED VÅR HOBBY.
HA EN BRA JUL O NYÅRSHELG.
I MORGON ÅKER VI MED BARN O BARNBARN TILL USA, FLORIDA.
BLIR SKÖNT ATT KOPPLA AV. HEMMA IGEN DEN 8 JAN.

HÄLSNINGAR

ILSE O BOBBIE
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Vilket är bäst?

God Jul på er också...och tack för några trevliga dagar i Simrishamn i somras, vem vet vi kanske möts på vägarna i sommar också.
 
F

F.d. 52989

Guest
Sv: Vilket är bäst?

Vore trevligt att råkas igen. Men inte blir det väl Simrishamn.

Vi kör igång igen i april som vi brukar, vilket vi ser fram emot.

ILSE O BOBBIE
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Vilket är bäst?

Hej Tommy!!!! Det beror nog lite om du skall vara i Sveige eller utomlands?Skall du åka igenom Österike blir det dyrare med PB 2 och du får inte åka fortare än 80 eller 90 om jag har fattat detta riktigt, det är ju en tung lastbil dock allt. Om du åker utanför EU så vad gäller där??? C-kort eller?? Det jag vet är att om du köper en ny PB 2 så får du besiktiga den varje år!! Jag kör en LB-reg. Och kör med överlast ca.200 kg. Ja ja jag har ju klarat mig i 5 år
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vilket är bäst?

Vi har kikat på nya/nyare husbilar i 600.000:- klassen men jag tycker det verkar vara lite IKEA över inredningen och lite tunna skivor och hårda gångjärn .
Vi har kikat på en -05 Hymer Helintegrerad och den verkar vara lite mer rejälare träkonstruktion i skåpen .
Sant vill jag ha en rejäl motor och farthållare / ac bil och bodel .

Att köpa helt nytt tycker jag att man förlorar lite mycket pengar eller rättare skrivet att jag är mer än nöjd om jag kan köpa en 1 år gammal bil med 1000 mil på mätaren för ex 100.000 billigare än en ny .

Funderingar även om när kom det ESP på husbilarna och är dom bra vinterisolerade om man skulle få för sig att använda den på vintern .

Jag har även läst att vattenburen värme är att föredra för en jämnare temperatur i bodelen ( jag vaknar lätt av våran fläkt i vårt nuvarande luftvärmesytem truma ).

Det var någon som skrev för ett tag sedan om olika bränsleförbrukningar på dom olika karosserna och delintegrerade gick nog billigast pga. det låga luftmotståndet.

Lycka till med köpet det är ett svårt val man har framför sig för vi räknar med att ha nästa bil i 10 år .

(hmm tänk om man kunde läsa igenom innan och hitta alla felstavningar före man postar messet)
 
Senast ändrad:
Toppen