• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilken/vilka husbilar från 90-talet är mest populära och pålitliga?

F

F.d. 25425

Guest
Som rubriken lyder så undrar jag vilka husbilar är folk nöjdast med, strular minst, finns mest kunskap kring hos mekaniker osv. Vår första husbil ska införskaffas snart för en långresa genom europa med två barn och det vore ju skönt med så lite strul som möjligt.
Några särskilda modeller och märken som man ska akta sig för?

Jag har sett att vissa har en liten våningssäng längst bak för barnen, vad vet ni om dessa modeller?

Tack för ett så informativt och trevligt forum!:santa1:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Sv: Vilken/vilka husbilar från 90-talet är mest populära och pålitliga?

Fiat hade ett modellbyte ca -95 då de förbättrade drivlina, motor mm.
De som är servade och fuktestade är de mest säkra att köpa.
Sen finns en uppsjö av modeller - ta inte en för stor bara.
Lycka till! :santa-5-icon:

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Enligt min mening så är alla husbilar byggda på MB eller Iveco att fördra. Vi körde ca 10000 mil på 4 år med ett tungt lastat släp. Vi byte framhjulslager en gång under denna tid. Bilen var en Cabby exus på Iveco 35-10. Nu åker vi en husbil byggd på MB.

F

F.d. 55451

Guest

Föredraget en Ford eftersom Falck räddnings korps och postverket föredrog dem i tusintals under många år.
De är kräsna och har egna verkstäder.
2,5 L motor och växellåda är oförstörbara.
Karosseri är som alla andra - de rostar. :rolleyes:

F

F.d. 52945

Guest

Jag har en känsla att Ford har en benägenhet att rosta lite lättare än Fiat..men är man rädd om bilen (tvättning) så skall det egentligen inte spela någon roll!
//Pilot

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Hittar ni en som ni tror passar familjen, kolla underredet efter rost och mät upp fukten i trävirket. Sen kör någon/några helger på korta turer innan ni gör långresa. Det är gott om utrymme och sällan viktproblem med de äldre bilarna.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Kolla tidningen Husbilen Test:s hemsida. Tidningens innehåll

Där kan du betala och ladda hem gamla tidningar för 19:-. Ladda hem nr 2 från 2010. Där står en hel del om vad man ska tänka på när man handlar begagnat.

Krister N

F

F.d. 2944

Guest

Hej Sixten
Delar inte Esbjörns synpunkt runt viktproblem.
Många bilar från slutet 80 och början av nittiotalet vägdes in på 3100Kg
Det är på tok för lågt då många bilar från den tiden är alkovbilar över sex meter. Håll därför koll på vikten. Är det en stor bil och reggad som lätt lastbil skall den ha 3500 kg och inget annat.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Håller med Gomer. Har själv en Bürstner T625 680 cm lång totalvikt 3100kg. Lastvikt är 300kg. Alldeles för lite. När det gäller Fiat skulle jag försöka hitta en från 95 års modell och framåt. Det börjar vara svårt att hitta delar.
Ha det

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Sixten
Delar inte Esbjörns synpunkt runt viktproblem.
Många bilar från slutet 80 och början av nittiotalet vägdes in på 3100Kg
Det är på tok för lågt då många bilar från den tiden är alkovbilar över sex meter. Håll därför koll på vikten. Är det en stor bil och reggad som lätt lastbil skall den ha 3500 kg och inget annat.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Håller med dig till fullo Gomer .......men... min helintegrerade pärla, en HYMER 544 har totalvikt 3100kg, och med fem batterier, fulla tankar fulla garderober och tre personer så väger den 3080kg (underligt nog). Jag vet att man kan bli stoppad och få problem om man har övervikt, men har det funkat i över tjugo år så varför börja bekymmra sig i förväg nu på ålderns höst :). (Jag menar bilens höst, för jag är fortfarande helfräsch :D.)

Ta detta på rätt sätt. GOD JUL. M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 55451

Guest

Detta sätt kan en dansker ochså begripe. :santa1:
Min husbil kann ta 450 kilo + - - - total ~2800 kilo.
Betaler afgift för vikten - husbil före 1997+.

13.400 (+ 1000,- för inte filter) danska spän / år. :snow-icon:

F

F.d. 2944

Guest

Du e lyckli du Jankro.

Förr förra sommaren smög jag ner och vägde på bilprovningen en kväll.
3430 kg (3100) UTAN folk i bilen. Skall prova och se om jag kan väga upp i vår annars får man väl gå med i viktväktarna och lämna tandborsten hemma :-(((

Toppen