• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilken videokamera skall jag välja?

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Fick av barnen 5000 kr i julklapp för inköp av en videokamera?
"Gubben" skall börja filma och redigera är det tänkt.
Frågan är, vilken kamera skall man välja.
Någon som kan ge ett bra råd?

mvh
Fincan

F

F.d. 29911

Guest
Sv: Vilken videokamera skall jag välja?

Jag har videofilmat förut under ett antal år och redan då man skulle ha den på axeln
sedan bled det en handycam därefter en liten sak som nog var det som passade bäst
Fabrikaten är så gott som likvärdiga Canon är bra.
Viktigast är att den är liten så du kan ha den i fickan ! Alla finesser får du väl kolla vad du
behöver. I detta fall är storleken av betydelse Litet skall det vara !
Hälsningar
HBK5081

Bosse Marianne 2075

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2075
Medlemskap
2025

HEJ Fincan. jag föredrar Canon, ex Canon Legria HF M36 där har du olika prisklasser, du skall INTE köpa videokamera med band eller skivor det är på väg bort från marknanden, idag gäller hd-kamera. Köp aldrig udda märken köp ett känt märke vinner i längden, lägg lite pengar till få något bättre.

1. canon

2. panasonic

3. jvc

nvh BOSSE 2075

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Tack för tippsen!

Problemet med videokameror börjar ju (förutom priset) vid videoformatet
Vad skall jag där välja?
VK som nyttjar MPEG-4 formatet? Och vad detta innebär ,dels i kvalite men också vid redigering.(dem flesta dvd spelare kan inte läsa detta formatet,därför
måste en blue-ray disk /spelare till)
MPEG-4 formatet är väldigt komprimerat.

VK som nyttjar det svagare komprimerade videoformatet MPEG-2.Detta under-
lättare betydligt vid redigering.
eller
VK med bandfillmning, där du praktiskt taget inte förlorar något i DV-standarden.

Min slutsats blir av detta, pga att jag tänker filma och klippa, blir valet därför:
1. HD kamera med hårddisk och MPEG.2 formatet
eller
2. VK med band, helst i HDV. Fördel dessa kan jag klippa hur som, samt att
dessa går att använda i en vanlig DVD.

mvh
Fincan

F

F.d. 55416

Guest

Jag skulle nog idag också som anytec skriver titta lite extra på en systemkamera Canon eller Nikon, då har man en riktigt bra kamera och också en bra filmkamera.
Ha det

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Vi köpte våran Nikon D 3100 med 18-55 3.5-5.6 på Elgiganten 4490 kr

F

F.d. 50034

Guest

Mange forslag her. Jeg har et videokamera med hardisk. I dag ville jeg valgt noe med lagringsbrikke. Så stor som mulig. Men da kommer for meg problem nummer 2. Søkeren forsvinner, og den vil jeg gjerne ha i stedet for bare skjermen. Men det er det sikkert ulike meninger om. Jeg ville ikke vært spesielt opptatt av formatet. Med et brukbart redigeringsprogram kan du konvertere til de mest brukte formatene. Et sysmtemkamera er i dag et alternativ, men sjekk at kameraet da har autofokus på videodelen. Hvis det har det ville jeg gått for systemkameraet. Jeg opplyse at mine erfaringer er fra Canon. For meg er alternativet Sony dersom man ser på rene videokameraer.

H

hianders

Guest

Hej Fincan!

Jag antar att du är i början av din kariär som filmare, därför föreslår jag att du söker på Woodoofilm, en filmsajt som innehåller "allt" om filmning. Jag har och också planer på att skaffa en kamera typ still/videofoto som t.ex. 3100-an men en betyligt mindre sådan. Jag vill ha en kompakt liten sak. Panasonics LX5-a är en tänkbar kandidat. På CES-mässan den 6 jan kommer många nyheter inte minst från Pan/Olymp/Sony-gruppen att presenteras.

Hasse A

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Hej Fincan!

Jag antar att du är i början av din kariär som filmare, därför föreslår jag att du söker på Woodoofilm, en filmsajt som innehåller "allt" om filmning. Jag har och också planer på att skaffa en kamera typ still/videofoto som t.ex. 3100-an men en betyligt mindre sådan. Jag vill ha en kompakt liten sak. Panasonics LX5-a är en tänkbar kandidat. På CES-mässan den 6 jan kommer många nyheter inte minst från Pan/Olymp/Sony-gruppen att presenteras.

Hasse A

Tack för tipset med Woodoofilm, intressant sida.
Sitter med hela skrivbordet fullt av utskrivna a4 sidor på videokameror.
Hamnade såsmåningom på Stiftung Warentest. Fick för deras kunskaper och det
dignande matrialet, betala ca 23 kr. Å andra sidan har jag detta i 4veckor till mitt
förfogand. (dem testar allt!)

(En kamera hade suttit fint i handen, idag, då en ensam, stor, rödbrun räv, raskade över
ängen).

En viss slutsummering, av videokamerorna, ser ut så här:

Canon Legria HF-M306
Panasonic HDC-SD 66
Panasonic HDC-TM60
Panasonic HDC- HS60

Mycket Panasonic, men Canon ligger bra till eftersom den dessutom för att vara bra
även har:
möjlighet att sätta på filter eller vidvinkelfilter.

Rent generellt aktar jag mig för kameror med hårddisk, av den anledningen, att dem
är känsliga för stötar, samt att mikrofonlen kan uppta ljudet ifrån mekanismen.
Därför föredrar jag ovanstående, som i detta avseendet är mer robusta och att jag kan kan spara filmen på ett minneskort.

mvh
Fincan

F

F.d. 29925

Guest

Det krävs oändligt mycket tid och tålamod för att få fram ett alster som man även vågar visa för utomstående. Så för egen del är det slut med super8, VHS och andra format.
Det är en pocketkamera som man kan ha med sig överallt i stort sett. Och framförallt är det enkelt att göra lagom "tröttande" bildspel, om man så vill, för anhöriga, vänner och bekanta.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Det krävs oändligt mycket tid och tålamod för att få fram ett alster som man även vågar visa för utomstående. Så för egen del är det slut med super8, VHS och andra format.
Det är en pocketkamera som man kan ha med sig överallt i stort sett. Och framförallt är det enkelt att göra lagom "tröttande" bildspel, om man så vill, för anhöriga, vänner och bekanta.

Jag förstår, men jag ser det istället mer som möjligheter. Möjligheter att använda ny teknik med bättre resultat. Skall jag konkurrera med TV och filmbolag? Ingen möjlighet, ingen ambition och därtill ingen ekonomi, utan enbart för egen del och familjen. Och då vågar jag visa och tillsammans glädjas åt våra gemensamma minnen. Dessutom hade jag tänkt mig få in det tidsrelaterande arbetet såsom en hobby och uppskattas sedan resultatet av vänner och anhöriga, blir det en bonus. Dagens videokamerar är ju så pass avancerade och så nätta att dem lätt får plats i en ficka. En del tar ju också bra stillbilder, så någon digitalkamera, kan ibland kännas överflödig.
Men till syvende och sist. En bild säger mer än 1000 ord, så en pockekamera eller filmkamera, det kan kvitta.

Ett Gott Nytt År önskar
"Fincan"

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Man är inte sämre än att man kan ändra sig.
Därför blev det ingen videokamera utan en digitalkamera /systemkamera.
Men det var ingen rak väg dit.
För det första letade jag febrilt på nätet.
Och hitttade hur mycketsom helst.
Problemet var att den ena testen inte var den andra lik, utan här fick jag börja med
ett eget hopsnickrat "poängsystem" som slutligen pekade på en eller två kameror.

Därefter gällde det att hitta lägsta möjliga pris.Såväl via nätet, såsom ex amazon.de
eller pixmania, eller via butiker ute i stan.

Då visade det sig att S--- hade kameran för 3995 kr. Ett mycket bra pris. Jag dit.
Försäljaren gick ut i lagret och återkom efter 5 minuter med kameran och kartongen.
Konstaterade att batteriet låg halvladdat i kameran, att fingeravtryck tydligt syntes i displayen. Varningsklockan klämtade direkt. Jodå, kameran var helt ny, sade försäljaren, har ej heller varit ngt demo, utan "bara" uppackat en gång.
Eftresom jag tidigare gått på en liknande "nit", sade jag till honom, du får gå ut i lagret och hämta en ny vara". Vilket han gjorde. Var borta i ytterliggare minst 5 minuter. Och detta är inget bra tecken, visste jag sedan tidigare.
Han kom tillbaka med en ny kartong. Displayen på kameran var avtorkad, men batteriet satt fortfarande kvar.
"det är samma kamera, du kommer tillbaka med, sade jag. "nej jag tog en annan, sade han. Konstigt då att det finns två kameror med samma id nummer, eller hur, sade jag
relativt behärskat. Jag har en till sade försäljaren och var redan på väg ut i lagret,
Vid detta laget var jag nästan med ena benet utanför butiken. Men som om han anade att han skulle bli av med en kund, var han strax därpå tillbaka med en ny kamera. Denna var "helt ren" inga batterier i kameran, skyddsfolien för displayn satt kvar, objektivet snyggt förpackat. Allt OK. Han försökte sedan inte pracka på mig mer saker, såsom ,minneskort, extra försäkring eller dylikt utan köpet genomfördes helt normalt.
Jag var i alla fall belåten med att jag fått kameran för detta priset och är hitintills mycket nöjd, såväl med foto som med video.
Kamerans fabrikat är Panasonic Lumix Dmc-g10 med ett 14-42 objektiv.
Alternativet för mig, för denna kameran, hade varit Pansonic Lumix Dmc-G2, som är strået vassare och som har svängbart display. Men denna kamera kostade 2000 kr mer,och där gick min gräns.

mvh
Fincan

Toppen