• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken TV skall jag köpa

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Väldigt många välrenomerade TV märken är uppköpta av en Turkisk firma (VESTEL) och är byggda på samma komponenter som t ex Netonnets Andersson som är känslig för fel spänning. Har haft flera Anderssn som haft problem med avvikande spänning. Kolla manualen om den lik Anderssons är det samma elektronik. LTC är annorlunda och har fungerat perfekt-
ERIKPER
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Jag har också en sådan Grundig. Fick komplettera med specialkabel för att kunna köra den direkt på 12V (vilket tillsammans med dvb-t2 samt hd-stöd var våra huvudkrav).
Bättre än vår tidigare Anderson (vars fjärr var usel).
 

maggul

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Lyckeby
HBK-Nr
26031
Medlemskap
2024
Hej alla därute.
Man pratar om att Tv DVB-T2 fungerar i Tyskland men hur är det i övriga europa Frankrike, Spanien o.s.v. Har dom samma krav. Vi är på väg att köpa TV till vagnen innan vi ger oss söderut nu i vinter.
Magnus
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Länge sedan jag kollade på markbunden TV, men kommer ihåg att Frankrike och öststaterna valde ett annat färgsystem än övriga länder (SECAM)som gjorde att jag på den tiden hade en TV som var omkopplingsbar mellan PAL och SECAM ! Misstänker att det fortfarande är så men vet inte 100%!
PAL-regionen – Wikipedia
 
D

Deleted member 11118

Guest
Jag köpte en Philips Ultratunn LED-TV med Full HD med Digital Crystal Clear
  • 60 cm (24 tum)
  • LED-TV med Full HD
  • DVB-T/T2/C
Den funkar i Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, det är de länder där vi varit med husbilen, förmodar den funkar i övriga EU också.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Hej alla därute.
Man pratar om att Tv DVB-T2 fungerar i Tyskland men hur är det i övriga europa Frankrike, Spanien o.s.v. Har dom samma krav. Vi är på väg att köpa TV till vagnen innan vi ger oss söderut nu i vinter.
Magnus
Läs vad Rolandn skrev om DVB-T2 i inlägg nr 8.
Det är inte samma variant av T2 i alla länder...
 

Staan

FD HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28938
Medlemskap
2021
Skakar liv i denna tråden då jag också skall införskaffa tv till min bil. Har en Adriatik 580 SP -05 med ett tv-skåp som max rymmer en 22" TV.
I skåpet sitter en utdragbar platta som kan rotera därför är det bra om man har en platt fot på TV´n. finns både 12V & 230 framdraget i skåpet.
Kommer mest att använda Wifi och streama från internet så gärna en TV som har inbyggd Wifi. Hittade denna på Kama´s hemsida "GoCamp LED Flat HD Ready 22” TV med trippel tuner, DVB-C / T2 / S2 är speciellt framtagen för användning i husvagnar och husbilar. Kostar 4890:-"
Är detta ett vettigt alternativ?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Kolla NetonNet de har en motsvarande för ett betydligt lägre pris och fungerar bra och går också på 12 V , har haft en ett par år.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vet inte vad Arkilles menar med "motsvarande",
Men just Anderson 12V tv från Netonnet är väl de som pajat mest för campingfolk, då den är känslig för spänning över just 12V.

Tv avsedd för just camping klarar detta problem med ojämn spänning mycket bättre.
Jag kan rekommendera LTC, ok priser just nu här Sökresultat
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
De flesta märken kommer från samma fabrik med olika namn och pris.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Det är säkert rätt det PeterK skriver, har inte drabbat mig, och det följer en särskild kabel med säkring för att köra den på 12 V.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, om man skall kunna använda TV'ns inbyggda mottagare för att se tysk marksänd TV utan datauppkoppling så måste den också klara en slags HD-komprimeringskod som fram till förra bytet hette H264 och som vi fortfarande har. Det nyaste av den kodningen som Tyskland har bytt till heter H265/HEVC och saknas troligen ännu i många apparater som säljs i Sverige. Men för framförhållning och inte bara för att se tysk TV så bör man kolla upp att nya TV-mottagaren kan läsa av även den kodningen. Bakåtkompatibla är troligen alla mottagare så det gamla funkar också fullt ut i de nyaste mottagarna.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen