• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken tändmodul/tändare till kyl. Skillnader i kvalité?

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Köpte en ny tändmodul förra sommaren eftersom den gamla inte slutade ticka gnistor när lågan var tänd. Den nya kostade runt 900:- och den fungerade ok fram till nu i sommar, den nya tändaren är helt död. Hade kvar den den gamla tändaren jag bytte ut och satte tillbaka den på prov. Den startade direkt (med problemet att den inte slutar skicka gnistor trots tänd låga)

Felet beror alltså på att den nya tändaren hade kort livslängd och utgår från att det beror på dålig kvalité. Både den tändare jag bytte ut och den nya var den turkos/gröna modellen med beteckning DZC 1/12 E. Min kyl är en Electrolux RM 4261 Nr: 00921072082.

Har jag haft otur eller är det dålig kvalité på dessa, eller beror det på något annat. Finns det tändare med bättre kvalité ?

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ämnet kom ju upp i en annan tråd, och den jag skulle rekommendera som bra, var just den du nämner som egentligen visst är till ALDE pannor m.m.

GNISTBOX till KYLSKÅP3-400.jpg
GNISTBOX till KYLSKÅP2.JPG
Jag monterade en sådan för några år sedan i mitt kylskåp på rek. av en "gasolgubbe" och flera med mig vet jag, och den brukar rekommenderas på olika ställen som ersättning för gamla original.
Det den är känslig för är ju att den medföljande jordkabeln skall ju klämmas fast mot jordbläcket under ena fästhålet på boxen och sedan andra änden skruvas fast i närheten av brännaren som säker avkänning och jordning för gnistan att hoppa till.
Min har alltid haft säker taktfull gnista och funkar/reagerar perfekt med och utan låga.
Men jag backar på att kalla den jättebra om de ev. brukar gå sönder.

M.v.h. JANKRO.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Ja, det är den jag modellen jag satte dit förra sommaren och som är helt död nu. Den som satt där innan var inte gammal och det är den som inte slutar skicka gnista när lågan är tänd. Tveksam till hur jag gör nu. Köper en ny likadan som känns som skräp och hoppas på tredje gången gillt. Eller sätter jag tillbaka den som tickar konstant, går ju att känna värmen vid kylens skorsten när den är tänd. Lite kluven, känns inte ok att köpa ny tändmodul var och vartannat år.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, nej det räcker ju med en ny typ vart tjugonde år i så fall. Svårt att veta om det är någon yttre påverkan som som bråkar, men vad skulle det vara förutom dålig jordkontakt. Men det borde de bara fungera dåligt med och inte gå sönder av.

M.v.h. JANKRO.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Ja, har tänkt på det också men kommit fram till samma slutsats. Kan inte se någon orsak i montering, spänning eller annat. Sen är det ju två olika fel också. Den ena tickar konstant och andra är helt död. Monteringen är utförd enlig beskrivningen och "tändstiftet" justerat som det ska vara. Kanske ren otur. Försöker hitta mer info om de här tändmodulerna. Kanske finns det bättre ersättare. Tacksam för all info och erfarenhet i ämnet.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Skulle kolla om verkligen jordningen av boxen är okej. Särskilt som felet uppkommit efter vintern. 12 volt är inte mycket och det krävs inte mycket oxid för att stoppa. Testa med en helt separat jordkabel.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Har gjort det, allt som går att göra är provat. Provade även att testa modulen direkt mot 12V på batteriet utan resultat. Den gamla modulen fungerar däremot i alla lägen. Är ingen tvekan om att den nya är sönder. Har sökt info om de här modulerna och kvalitén verkar vara varierande. Frågan är om det finns ersättare av bättre kvalité.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Köpte en ny tändmodul förra sommaren eftersom den gamla inte slutade ticka gnistor när lågan var tänd. Den nya kostade runt 900:- och den fungerade ok fram till nu i sommar, den nya tändaren är helt död. Hade kvar den den gamla tändaren jag bytte ut och satte tillbaka den på prov. Den startade direkt (med problemet att den inte slutar skicka gnistor trots tänd låga)

Felet beror alltså på att den nya tändaren hade kort livslängd och utgår från att det beror på dålig kvalité. Både den tändare jag bytte ut och den nya var den turkos/gröna modellen med beteckning DZC 1/12 E. Min kyl är en Electrolux RM 4261 Nr: 00921072082.

Har jag haft otur eller är det dålig kvalité på dessa, eller beror det på något annat. Finns det tändare med bättre kvalité ?
Det kan vara flera fel som har gjort att den nya modulen har gått sönder.
När du använder den gamla slutar den inte att ticka. Trolig orsak är att tändsäkringen inte fungerar som den ska, se länken. Det finns kanske ett samband med att nya modulen har gått sönder. Ett fel som kanske har kommit smygande. Avståndet för tändsäkringen har kanske varit precis på gränsen som sedan blev ett fel.
Nu vet jag inte om du har kört bilen med gasdriften på för kylskåpet. Du har kanske kört i flera timmar utan att märka att skåpet har tickat hela tiden. Spänningen är högre till skåpet när motorn är igång, kanske varmt ute.
Det kanske blev för mycket för den nya modulen som gav upp.

Kolla hur tändsäkringen ser ut vid brännaren, den kan vara skadad.
Spånat lite.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Jag var inne på samma tankar, är det något i installationen. Att jag inte kört med tändmodulen till vet jag säkert. Däremot var jag inne på avstånd och läge på "tändstift/tändsäkring" i brännaren. Hade en rejäl genomgång av detta förra sommaren. Fick instruktioner av Lööfs Gasol samt av servicekille på husvagnsfirma som kontrollerade gnistan läge. Allt var helt ok då, och det ser likadant ut nu. Har haft "stiftet" loss och rengjort allt i hållare och gick inte att se någon skada på stiftet. Tändkabel och "stift" byttes när jag bytte tändmodul förra sommaren. Är fortfarande lite misstänksam på om det kan vara något i installationen som är orsak.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag var inne på samma tankar, är det något i installationen. Att jag inte kört med tändmodulen till vet jag säkert. Däremot var jag inne på avstånd och läge på "tändstift/tändsäkring" i brännaren. Hade en rejäl genomgång av detta förra sommaren. Fick instruktioner av Lööfs Gasol samt av servicekille på husvagnsfirma som kontrollerade gnistan läge. Allt var helt ok då, och det ser likadant ut nu. Har haft "stiftet" loss och rengjort allt i hållare och gick inte att se någon skada på stiftet. Tändkabel och "stift" byttes när jag bytte tändmodul förra sommaren. Är fortfarande lite misstänksam på om det kan vara något i installationen som är orsak.
Kolla när det är mörkt ute. Då kan du se om det hoppar en gnista på fel ställe.
Det finns trådar som handlar om just det.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Nu har jag beställt en ny. Ska gå genom och kontrollera allt i installationen en gång till.

Så får jag se hur det går .....

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Hur långt ska avståndet vara mellan "tändpinnens" spets till brännaren? Alltså det avstånd som gnistan ska hoppa.

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hur långt ska avståndet vara mellan "tändpinnens" spets till brännaren? Alltså det avstånd som gnistan ska hoppa.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Tack för länken, intressant läsning.
Någon som vet hur långt avståndet ska vara mellan elektroder och brännare? Alltså det avstånd gnistan ska hoppa.

När jag bytte tändbox och övriga delar inklusive elektrod justerade jag så gnistan hoppar från spetsen till kanten på centrumhålet på brännaren. Däremot justerade jag inte på avståndet. Funktionen såg ju bra ut enligt servicekillen som tittade på det.

Kanske avståndet inte är ok och att detta orsakat att den nya tändmodulen gått sönder. Jag är som ni förstår brydd på det hela och spånar och letar anledningar. Är tacksam för info om avståndet mellan elektrod och brännare, det avstånd som gnistan ska hoppa.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tack för länken, intressant läsning.
Någon som vet hur långt avståndet ska vara mellan elektroder och brännare? Alltså det avstånd gnistan ska hoppa.

När jag bytte tändbox och övriga delar inklusive elektrod justerade jag så gnistan hoppar från spetsen till kanten på centrumhålet på brännaren. Däremot justerade jag inte på avståndet. Funktionen såg ju bra ut enligt servicekillen som tittade på det.

Kanske avståndet inte är ok och att detta orsakat att den nya tändmodulen gått sönder. Jag är som ni förstår brydd på det hela och spånar och letar anledningar. Är tacksam för info om avståndet mellan elektrod och brännare, det avstånd som gnistan ska hoppa.
Går det ens att justera avståndet utan att möjligen böja elektroden? Hållaren har ju ett fast läge där elektroden ska skruvas fast och då blir avståndet det avsedda. Var beställde du ny tändmodul? Jag har problem med att inte gnistan slutar när lågan brinner och tror det kan lösas om jag byter modul och sladd. Brännaren är ny.

Kanada

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Precis det problem jag hade med den tändmodul jag bytte. Du kan se den tråd jag skapade i forumet angående detta problem. Blev mycket diskussion men blev till slut ett byte av tändmodulen och köpte en ny på Lööfs gasol.

Något fel i tändmodulen gjorde att den inte kände av att lågan var tänd hur jag än justerade. Gav upp och bytte tändmodul, tändkabel och elektrod och sedan fungerade allt fram till nu.

I den tidigare tråden nämndes att avståndet på gnistan kunde justeras genom att böja elektroden med en tång, mycket försiktigt så inte keramiken skadas. Gjorde det på den gamla elektroder men det löste inte problemet.

Den nya elektroden justerade jag enbart i läge i hållaren, inte längden på gnistan. Utgick från att detta var ok eftersom allt fungerade. Frågan är om avståndet kan skada tändmodulen.

Som sagt spånar jag om anledningar till att den nya modulen gick sönder. Ingen som vet ett rekommenderat avstånd?

Toppen