• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken plåtis???

F

F.d. 20644

Guest
Hej allihopa!

Vi behöver tips, råd och hjälp!
Vi har funderingar på att skaffa en plåtis och har nu tittat runt både på svenska och tyskasidor på diverse olika bilar. Vi har aldrig ägt en plåtis tidigare, bara lånat mina föräldrars husbil. Men då vi är hästmänniskor och är ute på träningar och tävlingar så vill vi gärna ha en egen bil som vi också kan dra hästtransporten med. Så nu när vi tittat runt så vill vi ju ha en plåtis med starkare motor (från ca 150hk).

Men har bl a lite funderingar kring säng, hur upplever ni att det fungerar med "hel säng"? Spontant så tycker jag att det verkar lite krångligt, om den som ligger innerst vaknar först och vill gå upp....

Andra funderingar är ju hur ni upplever dom olika bilarnas placering av skåp, lådor, kylskåp, toalett mm.

Sen är det ju alla dessa olika modeller/märken (pössl, la strada, globecar mm) och motorer (Fiat, Citroen mm) Vad rekommenderar ni?

En sak kan jag ju säga, att dom prioriteringarna vi tittar efter är väldigt svårt att hitta alla på en bil!!!

Stark motor
Dragkrok (kan ju komplettera detta, men då kostar det ju också)
Delad säng
Högt kylskåp

Hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa oss att hitta "rätt riktning" i vårat letande, vi börjar bli ganska snurriga i huvudet efter allt sökande :swoon:

/Malin och Håkan

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Vilken plåtis???

Vår första bil var en plåtis med tvärbädd. Blev trångt och varmt och inte minst jobbigt att klättra över varandra. Skulle inte satsa på den typen av bädd. Den franska bädden är ofta smal i fotändan och garaget blir betydligt mindre. Själv valde jag en Globecar Globestar 600L men långbäddar. Gillar duschen i gången. Kompromissen är ett litet och lågt plasserat kylskåp. Har kompletterat med en kylbox i garaget. Jag valde en Fiat med 177hkr och automatlåda eftersom körglädjen är viktig för mig.
Platsen på min uppfart gjorde att jag inte kunde ha längre bil än 6 m och att den blir lättare att parkera även på andra ställen.
Sen kan man givetvis bygga på med en massa extra bra att ha....solceller, extra batteri, inverter, Webasto, elpatron, larm, alutank med utvändig tankning, grilluttag mm....vilket jag givetvis gjort för att få den bil som passar just mig optimalt.

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Vi hade liknande krav och fastnade för HRZ Life. Idag kör vi med något liknande fast med ytterligare några tillbehör (ugn, extra batteri & solcell, diesel & el värme, m.m.). Kolla länken och gör en egen bedömning.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

När vi bytte från tvärbäddars Plåtis. Var det viktigaste långbäddar och högt placerat kylskåp.

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025

Jag har en Pössl Roadcruiser med 177 hk motor och den borde motsvara era krav.

Jag har dragkrok och bilen får dra 3000kg. Med manuell låda är det en utmärkt dragbil - på asfalt.

Jag tror inte på automatlådan (robotlåda) Fiat har när det gäller att dra tungt eftersom det då ofta också blir fråga om att finmanövrera sakta framåt och bakåt vilket inte verkar vara robotlådan starka sida. Robotlådan är exakt samma växellåda och koppling som på den manuella men manövrerad av en "robot" bestående av elektronik och hydralik. Jag tror mer på manuell koppling förutsatt att man kan hantera den vid tex sakta backning uppför.

Men min huvudsakliga invändning är att dra släp med en framhjulsdriven tung skåpbil på sämre underlag. Jag har erfarenhet av det från tidigare bilar och tunga släp. En till synes oskyldig lite fuktig gräsmatta kan plötsligt bli en stor utmaning. Och den typen av underlag tror jag att ni ofta råkar ut för med en hästtransport.

Tyngre släp på dåliga underlag drar jag helst med fyrhjulsdrift eller möjligen med bakhjulsdrift och diffbroms.

akezett

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
7319
Medlemskap
2025

Absolut, det är jättestor skillnad mellan framhjulsdrivet och fyrhjulsdrift vid "dåligt" underlag"

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Litt avhengig av hvilken type hestesport, men min erfaring er at ofte blir det parkering på vått gress, og der vil en fort ønske seg firhjulsdrift :cool:

Nå er ikke dette noe stort problem, det bygges en del plåtis i MB Sprinter eller samme bil fra VW. Her kan en bestille bilen med firhjulsdrift og litt høyere markfrigang.

Har for lenge siden kjørt en del hest med en Chevy Van som drager, selv den blyklumpen slet på vått gress. I dag bruker vi en Nissan Navarra eller en Ford Territory som trekkmaskin for en Böckmann Master med ofte 2 fjordhester. Må ofte benytte 4Lo for å komme ut av stevneplasser her down under med Navarra mens automatikken i Forden løser saken selv.

Vurderer en husbil selv med 4x4 for stevnebruk da vi enkelte ganger har opp til 50 mil en vei til større dressur stevner (flere av hestene går tilsvarende LA, og trener middels). Alternativ til plåtis er for oss biler bygget på Fuso Canter 4x4 og Iveco Daily 4x4 begge med 3500 kg maksvekt på slep mot 3 tonn på MB. Men prisene hildrer meg i dag :mad:

F

F.d. 20644

Guest

Ja, en fyrhjulsdriven Plåtis hade varit toppen, men våran ekonomi räcker nog inte till för det :( Men oftast finns ju alt. att lasta/lasta ur hästen på bättre underlag än halt gräs, så det löser sig nog ändå, hoppas jag....

HRZ Life, funkar nog inte för oss, då vi är tre som behöver en säng att sova i.

En annan fråga som kommit upp:
När man tittar på modeller med enkelsäng så finns det ju dom som har det "delat" mellan köksdelen och sängen, alltså du har ett kylskåp och och ett annat skåp emellan. Sen finns det modeller där det är öppet, inga högskåp mellan säng och köksdel; Vad föredrar ni? Högt Kylskåp och möjligheten att avskärma sovdelen eller en mer öppen och rymligare lösning?

Ni som har en Plåtis som har runt 150hk, tror ni dom räcker till för att dra ett hästsläp på ca 1,5 - 2 ton?

MatsR

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
19101
Medlemskap
2025

Det här med tvärbädd eller inte är nog väldigt individuellt. Nu har vi ingen plåtis men väl en bil med tvärbädd och jag ser inga problem med det. Det är inget stor sak att klättra över den andre om man av någon anledning stiga upp i "fel" ordning. Man får nog känna efter själv om det är en viktig aspekt för husbilsköpet.

F

F.d. 20644

Guest

Självklart är det väldigt individuellt :)

För min del så spelar längden på sängen ingen roll, men min man är lite fundersam hur längden blir för honom med "tvärsäng". En annan fördel, som jag ser det (men inte har någon erfarenhet av) är att med enkelbädd så får du ett litet extra utrymme att kliva undan på om en annan person ska in i något av skåpen vid köksdelen.

Eftersom vi inte har någon erfarenhet av Plåtis, så är det just därför vi vill höra andras för- och nackdelar med olika inredningslösningar och andra plus och minus om bilarna :)

F

F.d. 20644

Guest

För mig och sonen hade det nog funkat, men min man tycker att sängen blir i kortaste laget när sängen är på tvären :)

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag är 184 och klarar tvät bädd, men skall man sträcka ut helt går nog gränsen här.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Utan högskåp ger en luftigare känsla. Högt placerat kylskåp är mera praktiskt.
Vad gäller längden på sängarna tror jag inte långbäddarna är längre än tvärbädden. Gäller att prioritera vad som är viktigast.

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025

Vi upplever att 150 Hk drar utmärkt och känns stadigare med lite påhäng, vi hade närmare 2 ton efter i 30 mil och kom strax under litern!!

F

F.d. 53814

Guest

Strunta i om bilen har dragkrok eller inte, det kostar ca 3000:- att köpa på eBay inkl kabelsats och tar någon timme för en normalhändig att montera.
Kostnad för besiktning tillkommer.

I övrigt håller jag med om bekymret med endast framhjulsdrift med hästtransport bakom.
Vi har haft ett antal dragbilar men kommer aldrig att välja annat än fyrhjulsdrift.
Dragbilen nu har valbart 2WD och 4WD vilket gör livet lättare, kör 2WD i normalfallet och använder 4WD eller 4WDL som försäkring.
Men plåtisen ska få drag ändå, i fall att.

J

janrobert

Guest

Det är nog lite olika ,Malibu plåtis 600db ,158 vid huvud,142,5 vid fötterna.

Toppen