Sv: Vilken pilot !
Stall av återvändande blad är en term inom
helikopterflygning, där
stall står för förlust av lyftkraft, och
återvändande blad syftar på det av helikopterns rotorblad - propellerblad - som är på väg mot
flygriktningen.
På en helikopter vars
rotor sett från ovan snurrar moturs kommer rotorbladen att färdas framåt på höger sida av helikoptern och bakåt på den vänstra. När helikoptern flyger framåt får blad som är på väg framåt en högre
hastighet gentemot den omgivande luften än blad som är på väg bakåt, eftersom även fartvinden spelar in. Inne vid rotorns
nav kan då hastigheten gentemot luften hos det blad som är på väg bakåt, bli negativ. Därför har de flesta helikoptrar ingen
vingprofil på bladen på det första stycket från navet.
Det är även stallningen av återvändande blad som hindrar en helikopter från att flyga fortare än ungefär 400 kilometer i timmen. Vid större hastigheter riskerar det bakåtgående bladet att stalla helt, varvid helikoptern skulle tippa omkull.
Stallningsproblemet kan knappast ses som en fara eller risk för helikopterns flygsäkerhet. Snarare är det ett av många problem för en konstruktör att ta hänsyn till i en konstruktion som kräver många kompromisser. Med vänlig hälsning Bosse