• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilken pilot !

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.815
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Sv: Vilken pilot !

Otroligt snabb!
Men det känns som att han sätter säkerheten i andra hand.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.815
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Sv: Vilken pilot !

Tror att denna pilot har högsta tänkbara säkerhetstänkande---det är ju hans liv --- med ruskigt skicklig.

Bror, du som håller på flyg, finns det inte risk att man stallar rotorn om man tar i för mycket? Tror det kan bli några G vid vändningarna.
 

Bo i Bil

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2025
Sv: Vilken pilot !

Stall av återvändande blad är en term inom helikopterflygning, där stall står för förlust av lyftkraft, och återvändande blad syftar på det av helikopterns rotorblad - propellerblad - som är på väg mot flygriktningen.
På en helikopter vars rotor sett från ovan snurrar moturs kommer rotorbladen att färdas framåt på höger sida av helikoptern och bakåt på den vänstra. När helikoptern flyger framåt får blad som är på väg framåt en högre hastighet gentemot den omgivande luften än blad som är på väg bakåt, eftersom även fartvinden spelar in. Inne vid rotorns nav kan då hastigheten gentemot luften hos det blad som är på väg bakåt, bli negativ. Därför har de flesta helikoptrar ingen vingprofil på bladen på det första stycket från navet.
Det är även stallningen av återvändande blad som hindrar en helikopter från att flyga fortare än ungefär 400 kilometer i timmen. Vid större hastigheter riskerar det bakåtgående bladet att stalla helt, varvid helikoptern skulle tippa omkull.
Stallningsproblemet kan knappast ses som en fara eller risk för helikopterns flygsäkerhet. Snarare är det ett av många problem för en konstruktör att ta hänsyn till i en konstruktion som kräver många kompromisser. Med vänlig hälsning Bosse
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vilken pilot !

Ett exempel av effektiv användande av dyr helikoptertid. Killen har säkert hur mycket jobb som helst!

jyrki
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.815
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Sv: Vilken pilot !

Skickade över filmen till en f.d. Lapplandsflygspilot som blev mycket imponerad!
Säkerhetsproblemen är dels det vanliga om motorn stannar på låg höjd samt när man har hängande last så finns risken att linan fastnar i något och man inte hinner koppla loss lasten.
Problemet som jag trodde med stallande rotor är inget problem så länge man bara håller rätt varvtal på rotorn. Stall av återvändande blad är något annat.
 
Toppen