• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilken olja ska jag använda?

F

F.d. 19529

Guest
Jag har en Mercedes Sprinter men tyvärr ingen instruktionsbok.

Är det kanske någon som har en Sprinter och vet eller kan kika i sin instruktionsbok vilken olja som rekommenderas?

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vilken olja ska jag använda?

Tittade i min instruktionsbok men tyvärr stod det inget i den, det enda vettiga i den var en hänvisning till serviceboken, den har jag inte hemma men jag kan kolla i den nån dag.
Köper jag olja till min sprinter hos MB får jag Mobil delvac och om jag inte minns galet så är det en 5W30 olja som har någon slags godkännande av mercedes.

Midland har en bra sökmotor som hjälper till att hitta rätt olja: OelBrack Lubricant Advise

Förra året hade hbk-medlemmar rabatt på deras olja men hur det blir i år vet jag inte.

mvh jocke

F

F.d. 50080

Guest

Vi har servat vår Sprinter på Hedin Bil i Halmstad sen den var ny. De första åren använde de Mobil Delvac som Sjöberg skriver, men sedan Hedin Bil bytte till Castrol är det numera Castrol Enduron 10w-40 som gäller. :)

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

I min Sprinter kör jag med Biltema helsyntet Vilken uppfyller ställda krav av MB.

Jag byter efter 1000 mil och kör på 5/50 olja, då jag oftast är i varma länder, vilket ställer högre krav på oljans inre trögflutenhet ( viskositet med andra ord) ;) Då min 312D vill ha 9,8 liter olja totalt funderar jag på att öka dessa intervall efter nästa byte, då jag kommer skicka ett oljeprov till DNV-petroleum för analys.

Det skall bli intressant att se vad de kommer fram till, då de kontrollerar mängden lagermetaller och partiklar i oljan mm. Vatten och TBN kollar jag själv och senaste analysen visade ett TBN på 37 och <0,02% vatten. Nya oljan hade ett TBN på 40. Vilket påvisar att oljebyte ej hade behövts, men eftersom jag parkerade bilen för för säsongen bytte jag olja ändå.

MvH

Freddy

F

F.d. 58823

Guest

Det är ju spesifikasjonerna på oljan som gäller,inte vad den heter!!

Ottar

F

F.d. 14324

Guest

Castrols guide var ännu bättre med regnummersökning, tack.
Försökte förstå mig på Mobils guide igår men jag lyckades aldrig hitta min egen modell i den.

Freddy, vad är TBN?

mvh jocke

F

F.d. 19529

Guest

Det är ju spesifikasjonerna på oljan som gäller,inte vad den heter!!

Ottar

Kan jag alltså ge mig på t.ex Biltemas olja med rätt viskositet och se glad ut, utan att bry mig om märke på flaskan?

Vi kommer att köra några hundra mil i Tyskland, Polen och Tjeckien i februari. Det lär väl vara ganska nordiska temperaturer, vad bör man ha för viskositet då? 5w?

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Du kan med fördel använda dig av Staoils guide som Stanton säger och sen köpa den på Biltema. Deras oljor kommer nämnligen därifrån!
// Göte J
PS. Det är ju inte bara viskositet du ska titta på utan även ACEA-klassningen, tex ACEA B4 eller vad det står för din motor. Ds.

Senast ändrad:
F

F.d. 19529

Guest

Du kan med fördel använda dig av Staoils guide som Stanton säger och sen köpa den på Biltema. Deras oljor kommer nämnligen därifrån!
// Göte J
PS. Det är ju inte bara viskositet du ska titta på utan även ACEA-klassningen, tex ACEA B4 eller vad det står för din motor. Ds.

Statiols guide rekommenderar mig PowerWay 15w-40 som har klassningen ACEA E2/B3/A3.

Den jag hittar på Biltema som verkar vara motsvarande heter Turbodiesel 15w-40
och har klassningen ACEA A/3/B3/B4/E3/E5/E7.

Alltså inte E2. Går det på skit då?

Beskrivningen säger "Mineraloljebaserad dieselmotorolja för tunga fordon" och bilen är ju inte klassad som tungt fordon (2.6 ton utan last). Är det något att fundera över?

Och 15w-40, kan det bli för trögflytande när temperaturen är neråt 10-15 minus?

Tack för all matnyttig information och tålamod, det utbildar en okunnig!:)

F

F.d. 29752

Guest

Jag har en Mercedes Sprinter men tyvärr ingen instruktionsbok.

Är det kanske någon som har en Sprinter och vet eller kan kika i sin instruktionsbok vilken olja som rekommenderas?

Det står i Servicehäftet vilken olja som rekommenderas. Tyvärr är min på franska.

Mvh
Pehr

F

F.d. 14324

Guest

Hej igen, min servicebok är på svenska men jag hittar ändå inte några specifikationer på oljan i den.
Det står att man ska vända sig till en auktoriserad MB och titta i en lista efter godkända oljor! vilka fegisar som inte vågar skriva vad det är som krävs men det kanske är ett sätt att gardera sig om kraven skulle ändra sig.

Min manual hänvisar till serviceboken, serviceboken hänvisar till verkstaden,, undrar vad de hänvisar till? förmodligen det oljefabrikat de säljer! :D
Jag tog ett par bilder, hoppas det går att se nåt på dem, klicka på bilderna så blir de större.

IMG_1533.JPG

IMG_1531.JPG

IMG_1534.JPG

Min bil är en 313 cdi från -04 så det kanske står annat i serviceböcker till andra modeller.

mvh jocke

Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jag ber om ursäkt Folkesson för att jag rekommernderade dig att titta i Statoils guide, utan att kolla själv. De har tydligen ändrat guiden sen jag tittade senast. Den har blivit som så många andra, den pekar ut den dyraste oljan de har och döljer specifikationerna så man får leta.
Men här är en länk om ACEA:s klassningssystem http://www.nosab.eu/publ_dokument/Klassningssystem motoroljor.pdf
Av den kan man ju se att för dieselmotorer gäller klass B för mindre personbil/lätt lastbil, klass C om man har partikelfilter, klass E för tunga lastbilar.
// Göte J

F

F.d. 19529

Guest

Absolut ingen fara Göte J!

Så jag kan alltså strunta i E-beteckningen?

I så fall är den oljan jag hittar på Biltema som matchar denna, Helsyntetisk motorolja 5w-40
Den möter följande specifikationer: API SM/CF, ACEA A3/B3/B4

Kommer den att funka?

Sjöberg: Ja det var fegt betéende! Och säkerligen rekommenderar de som du säger deras egna märken!

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Just den oljan har jag valt att använda till vår Fiat 2,3 JTD. Säkert ett bra val även till Din Sprinter, för jag antar att du inte har partikelfiter på den.
// Göte J

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

I vår servicehäfte står det detta (Sprinter 316 cdi -11) med partikelfilter

Bilagor

• Service Olja Sprinter.pdf
    2,1 MB · Visningar: 90
F

F.d. 19529

Guest

Just den oljan har jag valt att använda till vår Fiat 2,3 JTD. Säkert ett bra val även till Din Sprinter, för jag antar att du inte har partikelfiter på den.
// Göte J

Okej, då lutar det mot den.
Men här kommer då idiotfrågan: hur vet man om man har ett partikelfilter?:confused:

Toppen