• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken husbil ska vi välja?

F

F.d. 16231

Guest
Hej!
Som nybliven medlem i Husbilsklubben hoppas jag att få tips på val av husbil. Kriterierna som ska uppfyllas är: plats för två personer, turbodiesel, "vinterbonad", bra vägegenskaper, hög kvalitet, bra svensk servicerepresentation.
Motivera gärna ditt svar.
Med vänliga hälsningar från ett regnigt Värmland
qeroz

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Sv: Vilken husbil ska vi välja?

Hej qeros och välkommen till Husbilsklubben.se. Kul med lite fler värmlänningar, det har varit lite tunnsått tycker jag. Jag förstår att du har många frågor inför ny husbil och du får massor av klokskap om du följer lite olika trådar här på forumet. Använd sökfunktionen, den funkar jättebra.

Vill du ha lite mer personliga synpunkter får du gärna ringa mig på det nummer som finns i min medlemspresentation. Väl mött på värmländska vägar!
;)

F

F.d. 2692

Guest

Ett bra tips är att inte missa Elmiamässan, där kan ni bilda er en bra uppfattning av dom olika lösningarna. Prova tex hur det känns att klättra upp i alkovmodellen, många tycker om det andra inte, så det finns inga rekommendationer utan bara sitt egna tyckande. Själv lade vi stor vikt att det fanns plats för lite bord och stolar, så det blev "garagemodellen". Inriktade oss även på att hålla oss under 6 meter. Men som sagt smaken är som baken.......
Fråga bara på, klubben är full av folk med gedigna kunskaper och erfarenhet.

F

F.d. 6238

Guest

Håller med min Granne från Öarna.

Du skall nog se till att kolla in Elmia. Där får Du myckert bra info.

Den enda Vinterbil som jag kan rekommendera är SMC som byggs i Göteborg.
Har precis talat med Björn på SMC och han kommer med sitt företag att vara representerad på Elmia.

Skall Du vara ute på vägarna andra delar av året så finns det en hel uppsjö av bilar att kolla in.

Skriv ner en lista vad du vill att bilen skall innehålla och vilken årstid du skall -vara ute-.
så tror jag att Du kommer att få svar på många av Dina undringar.

Hälsningar från kurt.b
:confused: ;) :D

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023

Hej qeroz och välkommen till sidan! :wub:
Precis som JanneEkan skriver, så är nog mässan på Elmia ett bra ställe att börja leta efter tänkbara bilar.
Det finns så många olika varianter av planlösningar, att man nog bör titta över lite själv och inte bara lyssna på andras erfarenheter. Sen kommer man på saker efter hand som man använder bilen också. :yes:
Så vårt tips till de flesta som har samma frågeställning som er, är att först titta och fundera på vad som kan vara lämpligt. Sedan försöker man hyra någon/några bilar av motsvarande typ. Då märkar man om det var rätt eller om något kunde varit på ett annat sätt.
Lycka till med husbilsletandet

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

:music-icon: Hej och välkommen till husbilsklubben.se:music-icon:

Hoppas att du ska trivas i och med gänget, kanske såpass bra att du tar steget fullt ut och blir betalande medlem.
Först då får du full insikt på hemsidan med bl.a Husbilsplatser, träffar, vart åker vi etc.

Ha de

F

F.d. 209

Guest

Trevligt att se ytterligare en Karlstadsbo. Vi har efter en del byten valt en Dethleffs Esprit RT 6844 med vinterkomfortpaket som bl a innehåller vattenburen värme, Alde, mm och räknar nu med att använda bilen året om. Inköpt hos Husvagnspoolen, Hammarö. Är mycket nöjd med bilen efter att ha haft några husbilar tidigare. Det finns flera märken med vinterkomfortpaket. Vi fastnade för detta.
AEJ 432

Toppen