• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken GPS?

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Nu önskar vi lite hjälp, när vi tänker skaffa en ny GPS. Funderar på en TomTom´s "Go Live Camper&Caravan" Är det någon som har erfarenhet av denna? Fungerar det när man lägger in storleken på bilen osv osv
Tack på förhand alla HBK:are
Kram
Yvonné
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS?

Hej mitt i svarta Agustinatta
En styck Navman, två TomTom, tre Garmin, en Navigon.
Men jag föredrar Garmin konstigt nog.
Enkel att hantera, bra med Livstisuppdatering.
Samt så fungerar den helt ypperligt med Carnivals filer.
Tom Tom gav jag upp att bruka, på tok för mycket strul och krångel.
Finns säkert andra som har annan uppfattning, men Garmin har fungerat i allmänhet bra.

Tant Sture
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vilken GPS?

Under Husbilsplatser till höger finns Poi till GPS. Carnivals filer laddas ner till navigatorn. Där finns massor av värdefull info som ställplatser (HBKs, Bordatlas mfl) och mycket annat.
 

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS?

Tant Sture:
Vi har också en Garmin och har alltid haft det. Men TomToms Camper&Caravan verkade smart då man kan ställa in vikt bredd höjd osv, är det den du menar var krånglig och strulig?
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS?

Hej på er.
Det var en TOMTOM 730 samt en enklare variant av detta märke som gjorde mej lite smått förvirrad. 730 tappade helt plötsligt förmågan till att vi kunde kommunisera, det gick inte prata med den. Samt så försvann massor med både funktioner, och kartor vid en omstart. Denna omstart fick jag hjälp med av TOMTOM´s egna support.
Men tyvärr den hamnade liksom lillebror på hyllan.
Med Garmin hittade jag småvägar i omöjlig terräng, platser liksom vägar bara fanns där.
Där visade TOMTOM att jag var ute på Grönbete, jag skulle hela tiden återvända till senast kända väg tror jag det upplystes om.
Fick då jag brukte Navigon höra att vägar för tung trafik inte fanns inlagd, ändå kunde man göra inställning på detta. Troligtvis för kommande bruk enligt El-giganten.
Alltså en klar besvikelse. Den Garmin jag nu har har säkert brister även den, men jag har större förtroende för Garmin. En Nüvi 3597 LMT.

Tant Sture
 

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS?

Tant Sture
Visst blir man inkörd på sin egen GPS modell som man har och det är kanske så att Garmin är lättare att jobba med, vet ej eftersom vi endast haft det märket, just en Nüvi 3760.
Men i stället för att köpa nya kartor till den ( har inte livstidsuppdatering) så tänkte vi just på GPS "TomToms Caravan&Campers". Ska titta om det finns liknande hos Garmin också.
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS?

Hej på er.
Min Garmin Nüvi 3597 LMT köpte jag på Siba för 2700:-
Den har Lifetimeuppdatering, fyra ggr per år.
Men nog kunde uppdateringen vara smidigare, nu hade jag både tid och tålamod.
Visst blev jag fundersam då datorn efter uppdateringen i minst fyra dagar påminde om att Nu finns ny uppdatering till din enhet.
Det vara bara att ge blanka attan i meddelandena.
Kartan liksom Trafik fungerar helt suveränt. Gubben är nöjd så här långt i alla fall.
Med vänlig hälsning Tant Sture
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Vilken GPS?

:) Hei.

Garmin har en modell som heter Dezl 760 hvor du kan legge inn vekt
og lengde, bredde og høyde på bilen. 7`skjerm med god oppløsning

Jeg har kjøpt en i Sverige:) men ikke tatt den i bruk enda.

Klubben har tilbud fra JRLarmcenter med ferdig innstalert Bordatlas,
stellplassliste, fartskamera og 40000 POI.

Håper dette kan være til hjelp.

Beste hilsen fra Atle.
 
Toppen