• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken GPS skall jag välja?

Milis&Lasse

FD HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
1269
Medlemskap
2021
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Det är roligt att läsa inläggen i den här tråden för jag förstår att det är mycket samlad kunskap. För att återgå till vad tråden börja med så var det en förfrågan om vilken GPS som är bäst (eller minst dålig) för mig som vill kunna lägga in ägna IP-filer. Det är ännu ingen som har uttalat sig om TT Camper. I den så vet jag att man kan lägga in ägna IP-filer men det jag också har läst om den är att den dirigerar väldigt stora omvägar när den ställs in för bil över 3,5 ton. Har Garmin någon liknande GPS där du kan ställa in vikten och höjden på husbilen.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Hej.
Garmin Camper 760 LMT-D med 7" skärm har möjligheten att lägga in husbilens mått och vikt. Till den kan man också ansluta Garmins trådlösa back-kamera.
Mvh. Klas
 

LEGochTUT

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
16480
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Hej!
Jag har precis haft denna fråga om vad jag skall köpa.
Padda: för och nackdelar. Jag har en mini. Den har ingen egen GPS eller SIM. Vill inte köpa en ny padda för bara detta ändamål till det priset. Går jag genom telefonen blir det inget bra som navigator. Helt Ok som surf.

Tom Tom: Köpte en Tom Tom 500 go ( ca 1300 kr). Kanon förutom att man inte kunde lägga in egna POIs , vet ej om detta gäller alla go? Kollade då upp varför. Slutsatsen är att endast dyrare ( nya) klarar detta, typ camper ca 3 till 3500 kr. För dyrt tycker jag.
Fick rådet här att byta om det gick, vilket jag gjord. Köpte en Garmin.

Garmin: Har nu testat denna. Fungerar utmärkt. Går enkelt att lägga in POIs, inte minst tack vare Jörgen, Knarrevik med fler, Tack!!!!
Kanske lite "tråkigare, långsammare än Tom Tom men den fungerar!!!
Den jag köpte heter Garmin Nuvi 2597LMT. Finns på t ex Elgiganten för ca 1300 kr. Jag är helnöjd .

lycka till
Tony
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Hej!
Jag har precis haft denna fråga om vad jag skall köpa.
Padda: för och nackdelar. Jag har en mini. Den har ingen egen GPS eller SIM. Vill inte köpa en ny padda för bara detta ändamål till det priset. Går jag genom telefonen blir det inget bra som navigator. Helt Ok som surf.

Tom Tom: Köpte en Tom Tom 500 go ( ca 1300 kr). Kanon förutom att man inte kunde lägga in egna POIs , vet ej om detta gäller alla go? Kollade då upp varför. Slutsatsen är att endast dyrare ( nya) klarar detta, typ camper ca 3 till 3500 kr. För dyrt tycker jag.
Fick rådet här att byta om det gick, vilket jag gjord. Köpte en Garmin.

Garmin: Har nu testat denna. Fungerar utmärkt. Går enkelt att lägga in POIs, inte minst tack vare Jörgen, Knarrevik med fler, Tack!!!!
Kanske lite "tråkigare, långsammare än Tom Tom men den fungerar!!!
Den jag köpte heter Garmin Nuvi 2597LMT. Finns på t ex Elgiganten för ca 1300 kr. Jag är helnöjd .

lycka till
Tony

Hej Tony
Går det att navigera till en bestämd koordinat med den? (Det går inte på alla Garmin)

/Stig
 

LEGochTUT

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
16480
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Hej !
Ja det går. Testade nu och gicjk in på "Vart" och "Kategorier" sen "Kordinater".
Finns säkert fler sätt. Detta hittade jag på 1 min.
mvh
Tony
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Hej Tony
Går det att navigera till en bestämd koordinat med den? (Det går inte på alla Garmin)

/Stig

Det tror jag faktiskt att det gör! Det är ju en av grundbultarna i navigeringskonsten och jag tror inte Garmin skulle försöka sälja en GPS där man inte kan navigera efter koordinater!

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Det får nog bli en Garmin Camper 760 LMT-D med 7" skärm.

Jag köpte en sån i våras, ock kompletterade med Garmins blåtands-backkamera, då slapp jag ännu en skärm.
Är supernöjd med allt, utom möjligen röstkommandot, hon kan ha lite svårt att uppfatta vad jag rabblar ur mej för order under färd (störande buller, kanske)

Den går även att enkelt koppla loss ur sitt fäste ifall man vill tucha in sina order med den i knät, men då faller kamerafunktionen bort då BT-enheten sitter i fästet.

Jag tycker det känns överkurs att ha en platta bara för husbilen, sen är säkert plattan mer stöldbegärlig när den ståtar på instrumentpanelen, och då måste man böka med montering/demontering, så tycker jag.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Hej Tony
Går det att navigera till en bestämd koordinat med den? (Det går inte på alla Garmin)
/Stig
Vilken Garmin (eller annan GPS) för fordon skulle det vara som inte klarar koordinater? Har under 13 år ägt och brukat t.ex StreetPilot 2620 (>13':- då), 760 och har fn en 3490 resp en 2595 (<1.300:-/2013) båda med externa antenner! De har alla fungerat utmärkt för allt som har med just bilkörning att göra och finns dessutom alltid på rätt plats i bilen!

Vad gäller telefoner med GPS-funkt, vi har två S5'or och en 10" platta med bla Navigon och Sygic! Dessa "prylar" fungerar MEN jag tycker att;
¤ de är olämpliga och onödigt komplicerade för användning när jag kör bilen, då gäller endast fast GPS för mig.
¤ det är fö knappast lagligt att under bilkörning nyttja tfn/platta till något som går utöver vad en Garmin enligt anvisning/begränsning klarar av.
¤ vi har mest utbyte av våra S5'orn när vi går och inkl plattan när vi står stilla och inte kör.

Ser inte detta GPS som ett pengaproblem utan mer att använda rätt pryl på rätt plats och för rätt ändamål (av säkerhetsskäl). S5 har man t.ex med sig i fickan, den klarar nästan allt och datorn därhemma klarar faktiskt ännu mer (men inte just när man framför ett motorfordon, enligt min mening)!
 

Brutus

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3244
Medlemskap
2025
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Jag har valt att installera en fast multimedia apparat (Android 4.1) så jag kan vara flexibel och byta kart program när jag vill. Kör för närvarande mest IGO Primo som jag tycker är bra, men även Navigon. Skall ladda ner Here och deras kartor till våren - de verkar lovande att använda offline.
 

Bilagor

  • 20140831 Alpha 3.jpg
    20140831 Alpha 3.jpg
    1 MB · Visningar: 5

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Hej Relax

Med Garmin nuvi 2595 LM går det inte att navigera mot koordinater, funktionen är helt borttagen på denna modell.
Detta medför att den i många situationer är helt obrukbar.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Hej Relax

Med Garmin nuvi 2595 LM går det inte att navigera mot koordinater, funktionen är helt borttagen på denna modell.
Detta medför att den i många situationer är helt obrukbar.
Det undrar jag verkligen, jag har ju själv just en Garmin 2595 (LMT), dvs samma modell som du! I denna har du dock en lite annorlunda sökväg att gå, för att komma till stället där du knappar in koordinaterna, dvs inte samma sökväg som på övriga Garminmodeller som åtm jag varit i kontakt med!

Nu sitter den GPS'n kvar i husbilen men ring mig om du behöver hjälp. Vill dock påminna mig att funktionen hittas nederst under de rubriker som beskriver vilka olika std POI-grupper som finns lagrade i GPS'en (= från början befintliga/medskickade). Där hittade jag din sökta funktion efter visst letande, för mig ologiskt placerad men den funkar likväl utmärkt och jag använder den ofta!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Hej igen Relax och gundj

Tack för hjälpen. Nu har jag hittat koordinatfuntionen, den var verkligen ologiskt placerad med ett flertal "klick" för att komma dit.

Jag hittade den efter att ha "klickat" Vart - kategorier - och därefter fyra "klick" ner till koordinater.
Nu kommer enheten att bli använd igen efter att ett tag har varit förpassad till byrålådan.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Vad bra att du äntligen hittade koordinatfunktionen Stig. :)

I min Garmin kan jag ändra och lägga till genvägar på skärmen som kommer upp efter att man tryck på "Vart"
När jag läser på sidan 8 i manualen som gundj länkar till så ser det faktiskt ut som den möjligheten även finns till 2595.

mvh jocke
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Om man har en multimedia Kenwood med Garmins kartprogram på SD kort, kan man lägga i något annat kartprogram som är billigare än Garmins och framförallt nyare kartor? Köper man Garmin på SD för Kennwood får man inte nyaste kartan plus att det kostar ca 1500 kr/SD kort. kommer ett nytt varje år.

JOE
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Vad bra att du äntligen hittade koordinatfunktionen Stig. :)

I min Garmin kan jag ändra och lägga till genvägar på skärmen som kommer upp efter att man tryck på "Vart"
När jag läser på sidan 8 i manualen som gundj länkar till så ser det faktiskt ut som den möjligheten även finns till 2595.

mvh jocke

Tack för tipset, nu ligger koordinatfuntionen där den borde funnits från början

/Stig
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Vilken GPS skall jag välja?

Hej Joe, för det första: Jag har egentligen ingen aning, men om kenwood använder garmins karta så kanske det finns en möjlighet (?) att använda kartor från: Free worldwide Garmin maps from OpenStreetMap

De bygger kartor baserade på openstreetmaps till garmin, jag har själv ingen Kenwood men hade jag en sån och den kostar 1500 kr om året att hålla igång så skulle jag nog i alla fall undersöka saken.

mvh jocke
 
Toppen