• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken GPS ska jag välja??

F

F.d. 10558

Guest
Hej!
Har önskemål om en GPS där jag kan lägga in koordinater.
Priset ska vara rimligt - och vad är då rimligt? Jo, max 5000:- om det finns.
Kan någon vara bussig och ge mig tips.
Tack på förhand!
/Bosse :confused:
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

Hej det finns ju massvis med trådar ex Garmin eller Tom tom.
Kan lova att du får massvis med svar när folket vaknat.
Längst ut till höger har du navigering som en kategori,massvis att läsa./susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

Hej Susanne!
Tack för det snabba svaret!
Har varit på den sidan och kikat, men vad jag önskar vore mer specat med fabrikat och alla efterföljande siffer- och bokstavskombinationer på repektive GPS och lite teknisk beskrivning.
Ca-pris vore heller inte fel.
/Bosse
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

jag har kollegor o bekanta som de senaste åren köpt GPS på en nätbutik (se länken nedan) till priser som de anser vara så låga att inga svenska leverantörer kan mäta sig med dom
man har köpt både Garmin och Tomtom av vilka jag personligen anser att Tomtom är bäst ur användarsynpunkt
jag använder själv Tomtom i en åtta år gammal Ipaq handdator och det fungerar väldigt bra men det är klart att det blir en del sladdar o annat när allt inte är hopbyggt till en enhet med inbyggd antenn, men fungerar gör det

länk till leverantörer Unbelievable – Simple | Fast | Competitive

detta var egentligen inte svaret på din fråga, men när du väl bestämt dig för GPS-modell kan ju detta vara ett alternativ till inköpskälla, dom har levererat klanderfritt de gånger mina kollegor handlat därifrån
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

Hejsan Anders,

Jag använder mig utav flertal olika GPS bland annat Tom Tom (V6.04) på en iPaq 5455 med en 5GB PCMCIA memory kort så hela Europa får plats och mycket till. GPS jag använder är en Royaltek Bluetooth så det blir minimal med sladdar på instrumentbrädan, egentligen endast en för power supply. Själva GPS'sen ligger i ett skåp ovanför instrumentbrädan, fungerar mycket bra och har fullt utslag på alla synliga sats.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

Hej
Förutom alla goda råd från GPS-användare i Husbilsklubben (HBK låter som en idrottsklubb för mig...) kan du kanske bilda dig en egen uppfattning om de olika modellerna genom att djupdyka i bruksanvisningarna. Det tycker i alla fall jag är en bra kompletterande metod. Det förekommer då och då missnöje över att alla tillverkare inte stoppar med en skriven version av användarhandboken, utan i bästa fall levererar en CD. Mitt tips: kolla på Bruksanvisningar manualer och instruktionsböcker En guldgruva för alla "kalenderbitare"!som jag hittade alldeles nyss! Bara att tanka hem till datorn och läsa, men kanske inte skriva ut hela i alla fall. Det kan ju röra sig om info på mer än 100 sidor för en del modeller.

Bruksanvisningar manualer och instruktionsböcker
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

Hej
Ditt maxpris ger dig möjlighet att köpa den dyrast o mest innehållsrika GPS's av de flesta märken.
Här på klubben favoriseras oftast Garmin,Tom Tom o jag själv Navman.
Skillnaderna är marginella bortsett ifrån att Garmin faktiskt bjuder på Östeuropakartor.
Efter att nyss ha kollat på priser under en halv jordenruntresa, så fann jag att vi är lyckligt lottade i Sverige o dessutom är ju oftast elektronik dollarbaserad o den är ju låg just nu.
Vill du veta mer om just Navman så är du välkommen.
OBS kolla kartmaterialets Datum, Navman är fortfarande 2006 o byts i April Maj till 2007
Gäller säker även dom andra. Annars får du räkna med en tusenlapp till om något år.
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

Tack alla!

Nu är det bara att börja plöja i tekniska beskrivningar.
Får börja på nätet och sedan gå till olika återförsäljare.
/Bosse:rolleyes:
 
F

F.d. 15373

Guest
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

Jag har en Navigon sedan förra året. Är prisvärd och funkar perfekt både i Svergie och Europa. Finns på Välkommen till Misco.se! för 3400:-
Åtminstone när jag köpte min hade inte alla TMC - varning för trafikstörningar via FM-nätet - och varning för fartkameror.
En kollega till mig köpte en nyligen.
 
F

F.d. 5232

Guest
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

Jag köpte en Tom Tom One i våras, den är lätt använd så när på att man kan kollra bort sig i menyerna ibland på endel avsnitt som man inte använder så ofta

Sämsta med den är att man måste ha den ansluten mot datorn för att beräkna och planera en rutt, jag skulle föredra att de arbetade enskilt och man sedan laddade över den till GPSen när man är nöjd.

Uppdateringarna sköts också på detta sätt att man måste ha den ansluten mot datorn och ett konto registrerat på TOMTOMs hemsida, vilket ställde till det efter en helåterställning av min hårdisk så försvann min prenumerationen på hastighetsövervakningskameror, denna kom dock tillbaka efter några veckor när jag beställde USA kartor.

Köper nog en ny en vacker dag, en som jag kan koppla back kamera till (garmine 7200)!

Mvh Tor:D
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

Nu har jag plöjt igenom massor av tekniska beskrivningar på olika fabrikat.
Det står inte något om koordinatinmatning på någon om dom inte menar att TMC är samma sak.
Tog helt sonika och mailade tillverkarna Tom Tom, Garmin och Navman och ställde frågan på deras mobila GPS.
Navman, har inga sådana funktioner på sina, Garmin svarade överhuvudtaget inte, men Tom Tom var snabba.
Alla Tom Tom´s GPS har denna funktion.
Så det får väl bli en Tom Tom då, 720T se intressant ut. Eller är det någon som har något annat förslag på någon Tom Tom produkt?
Priset är strax under 3000:- på Siba eller NetonNet.
/Bosse :)
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

Om det kan vara till någon hjälp så kan man i alla fall på min Garmin (zumo550) mata in koordinater. Och du kan välja all världens olika koordinatformat också.
Annars kan man också välja destination med:

Adress
Mat, hotell, bensin etc etc
Senast sökta
Favoriter
Rutter
Extra, dvs dina egna inlagda intressanta platser som t.ex. ställplatser etc
Städer, tar dig till stadskärnan
Söka på kartan

och som sagt Koordinater.
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

Hej! Det pågår just nu en liten Web-enkät på dessa sidor om GPS:er där alla medlemmar kan rösta på vilken GPS dom har mest förtroende för! Kan ju vara av intresse!! Titta i högerspalten på startsidan!!
Anders
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

Hej Bo Lundman. Eftersom jag kollat runt i tester och olika beskrivninga, talat med flera användare har jag kommit fram till Tom Tom Go 720 T blir mitt val. Grannen har tre Gps,er och ingen är dålig men Tom Tom Go är bäst, och med fjärrkontrollen behöver man inta släppa ratten. Tom Tom Go 720 T kostar 2800:plus fjärrkontroll, (tillbehör), ca. 350:- hos Net on Net som ju finns i Ullare och Borås. Men kolla först på nätet så att dom har den hemma.

M.v.h. Egon E 773 Hbk.
icon14.gif
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

Hej Egon!
NetonNet finns även strax innan Stigscenter på Hisingen också
/Bosse
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

Hej!
Nu är den beställd från NetonNet. Det blev en TomTom GO 720T med fjärrkontroll och yttre antenn. Tydligen ska TomTom komma med en ny under våren som idag har arbetsnamnet X30, men jag kunde inte vänta.
Så, tack alla för tipsen jag fått här på hemsidan och ha en bra dag, wherever you are!

/Bosse :)

PS nu snöar det faktiskt här i Floda typiskt aprillaväder, sommardäcken är ju på, så varför inte DS
 
Senast redigerad av en moderator:

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Vilken GPS ska jag välja??

Hej!
Här är 2 länkar till senaste/kommande GPS nyheter;
Sommarens hetaste gps:er - M3
10 hetaste gps-funktionerna 2008 - M3
Utvecklingen går nästan lite för fort. Nu börjar det komma finesser som man egentligen skulle kunna vara utan (typ boka hotell - det har vi ju på ryggen). Glädjande nog kommer nu abonnemang för nya kartor var 3:e månad under 2 år för ca 900 kr till min Navigon 7000 som nu är 1 år gammal och har karta från dec 2006. Hälsningar Hasse
 
Toppen