• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilken EU-moped

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Funderar på att skaffa en EU-moped att ha med på resorna. Skall i så fall placeras på en hållare bak på husbilen (totalvikt 3400kg).

Vilket är den lättaste EU-mopeden som kan bära två personer på totalt knappt 150 kg?

Tack på förhand.

Håkan

:mcride:

Förskräckligt vad svårt det är att få bokstäverna i rätt ordning!

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Vilken EU-moped

Jag har en sådan där billig Baotian scooter, från Taiwan tror jag. Den tar 150 kg last och väger 85 kg. Motor och växellåda från Yamaha sägs det.
Den har automatlåda och 4-taktsmotor. Den går alldeles utmärkt och är lätt att trimma för ökad dragkraft. Bort med en skruv i förgasaren och höj bränslenålen 2 hack, sen ä de bare å åk. (Jag har själv givetvis inte trimmat min eftersom det är olagligt). Drar ca 0,25 lit/mil.
Se bara till att du får en med 12-tums-hjul. 10-tums är för små.
Vissa varuhus säljer dessa moppar för ca 7000 kalla.

F

F.d. 29775

Guest

Jag har en sådan där billig Baotian scooter, från Taiwan tror jag. Den tar 150 kg last och väger 85 kg. Motor och växellåda från Yamaha sägs det.
Den har automatlåda och 4-taktsmotor. Den går alldeles utmärkt och är lätt att trimma för ökad dragkraft. Bort med en skruv i förgasaren och höj bränslenålen 2 hack, sen ä de bare å åk. (Jag har själv givetvis inte trimmat min eftersom det är olagligt). Drar ca 0,25 lit/mil.
Se bara till att du får en med 12-tums-hjul. 10-tums är för små.
Vissa varuhus säljer dessa moppar för ca 7000 kalla.

Hej,

har tänkt på samma men upptäckte att försäkringen skulle kosta sådan ca. en ny
scooter varje år :(!!
Hur gör ni med försäkringen?

mvh
Mikael

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej,

har tänkt på samma men upptäckte att försäkringen skulle kosta sådan ca. en ny
scooter varje år :(!!
Hur gör ni med försäkringen?

mvh
Mikael

Det är hel/stöldförsäkring som är dyr. Endast trafik kostar ca 1200:- om året. Bor i och för sig på landet så det kanske gör det lite billigare.

HasseRoth

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024

Gör som jag, köp en 125:a. Betalade 6000 för min som hade gått 40 mil. Försäkringen kostar 975 kr/år och på köpet får du mer att åka med, speciellt om ni är 2 som åker!

Hasse

A

Amatören

Guest

Problemet med en 125'a är ju att den kräver A1 körkort medan man får köra en eu-moped på B. Om man nu inte tog körkort före... då man tydligen betalade för ett halvt och fick två körkort på köpet. (nej inte alls avundsjuk)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Skulle helst ha en moppe-hållare framför motorhuven. Där finns det mer kilo att lasta. Längst bak, bakom garaget, har man ju hävarmen till bakaxeln. Men intressant med 85kg som får lasta 150:cool:

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Varför inte köpa ihopfällbara EU-mopeder som går in i en väska och kan placeras lätt i bilens garage. Visserligen kan man bara åka en på mopeden men den tar heller inte så stors utrymme. Priset är dock inte billigt för dessa smarta åkfordon.

Toppen