• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken eldstad ger minst värmestrålning nedåt?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.312
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Höst -Vintercamping står för dörren.
Inte alltid det finns iordingsgjorda eldplatser vid fricamping.
Då verkar dessa vara bra för att inte skada underlaget.
Man ska ju vara försiktig i naturen.

1727849773799.png
 

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2024
Vanlig billig liten kolgrill med ben borde väl ge minst skada på marken… användbar till ved och kol.. liten brandrisk för omgivningen. Med lock = ännu bättre..
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Finns en variant av grill där man använder 200gr gasflaskor blir nog billigast och renast.
Sot från diverse ved är knappast bra för magen, en korv på en öppen låga eller glöd blir ju den kallaste ytan och såna saker som preem kallar tallolja kommer ju att kondenseras på korven, ja det smakar grillat men är det nyttigt?
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.312
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Finns en variant av grill där man använder 200gr gasflaskor blir nog billigast och renast.
Sot från diverse ved är knappast bra för magen, en korv på en öppen låga eller glöd blir ju den kallaste ytan och såna saker som preem kallar tallolja kommer ju att kondenseras på korven, ja det smakar grillat men är det nyttigt?
Tanken är endast för mysfaktorn.
Men man kan ju alltid stoppa ned en bakad potatis, eller Dutch-oven i glödbädden.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.043
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Finns en variant av grill där man använder 200gr gasflaskor blir nog billigast och renast.
Sot från diverse ved är knappast bra för magen, en korv på en öppen låga eller glöd blir ju den kallaste ytan och såna saker som preem kallar tallolja kommer ju att kondenseras på korven, ja det smakar grillat men är det nyttigt?
Men om man köper nyckelhålsmärkt fettsnål körv borde väl tallojan balansera fetthalten och smaken tänker jag....
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Men om man köper nyckelhålsmärkt fettsnål körv borde väl tallojan balansera fetthalten och smaken tänker jag....
Men du använder väl inte tall och gran när du eldar, det ska man nog undvika lövträd är bättre. Jo faktiskt jag menar allvar har grillat själv men man visste ju inte då vad man fick i sej och man var ung och stark - nu är man bara stark!
 
Toppen