Sv: Vilken Dag
Gratulerar till alla era medaljer. Jag som har varit en stor soffsportare genom åren har numera tappat allt intresse nu vad gäller OS och VM-tävlingar. Det har gått inflation i alla tävlingar med Världscupen, VM, OS, Tour the Ski och allt annat. Dessa hysteriska patriotiska känslor från alla TV och radiokommentatorer. Alla analyser i timmar, alla pengar och sponsorer hit och dit. Jag missunnar inte idrottarna att tjäna en slant, men allt börjar stå mig upp i halsen. Men grattis i alla fall för alla "era" medaljer. Jag är väl kanske bara avundsjuk.
Jeg er sikkert bare avåndsjuk jeg også. Ser at Aksel Lund Svindal sitter igjen med ca 6 mill norske kroner etter sin innsats i OL,... så langt. Ja det er vel omtrent hva en middelmådig norsk fotballspiller tjener på ett år, og det samme som Helge Lund, konsernsjef i Statoil tjener på et år. Det siste er for Ola og Kari Nordmann nesten kriminelt mye, men idrettsfolkets lønninger på samme nivå oppfattes som helt ok!
Har mange ganger tenkt på at nå har vi idrettsevenement 365 dager i året, og det koster penger. Masse penger. Og hvem betaler? Jo det er oss det. Hvor mye mere koster ikke forsikringen min fordi Petter Nordtug går fort på ski, når han gidder?
Men gi folket brød og sirkus så holder vi oss borte fra saker som virkelig betyr no. Dagen etter at norske skiløpere "skulle tatt" en mengde medaljer på skisprint, presenterte norske myndigheter Klimakur 2010, et dokument som bl.a. tilrår en dobling av drivstoffavgift, parkeringsavgifter på alle plasser ved kjøpesentre utenfor byene, dobling av bompenger og høyere priser på flyreiser. Det har ikke vært plass i norske medier til denne saken. Alt har dreid seg om OL. Noen som snakker om Timing?