• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken brandsläckare?

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Vilken brandsläckare har ni i bilen? Jag utgår ifrån att de flesta
har en brandsläckare. Och var placeras den bäst?
 
F

F.d. 55256

Guest
2 pulversläckare. En vid bodelsdörren 1m från spisen. 1 vid förardörren alldeles under sängen. Räknar med att kunna nå någon snabbt nog vid behov när vi är inne i bilen samt att det går lätt att nå även från utsidan om man hinner ut innan allt är övertänt. Kom ihåg att vända och skaka pulversläckare ibland så att pulvret inte klumpar sig.
Ove.G
 

zigge

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
3388
Medlemskap
2024
Hej. Jag har 2st. 6 kg pulversl. ABC. En bakom passagerarstol och en
i garaget. Har även en brandfilt vid köket. Köp inte mindre än 6 kg
brandsläckare om du inte jobbar som brandman.
zigge
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hej!
Har en 6kg pulver i garaget.En kolsyre i köket.
Tänk på att det är ett hel....e att städa efter en pulversläckare och använder man den på elektronik så hjälper knappt sanering utan bara byta ut elekroniken.Därför har jag en kolsyresläckare i köket om olyckan skulle vara framme.Det blir ingen sanering.Men kolsyresläckaren måste tas in för vinter, tål ej mycket minusgrader.
Mvh.s670sl
 
F

F.d. 50131

Guest
Hej
Autoexperten har en ny 2 liters Presto skumsläckare som tål -30 grader.
Tydligen framtagen just för husbilar som användes på vintern, under 1000:- lappen
Curre2
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
I vissa lokaler jag är i kan jag se skyltar där det hänger två eller tre brandsläckare. Använd 1 om det brinner i det och 2 om det brinner i det andra o.s.v. Hade det brunnit när jag är i lokalen hade jag tömt alla tre släckarna om det inte släckts. Kommer inte att fundera en sekund på att jag måste städa efteråt, om jag nu får det släckt. Läsk och brandfilt funkar. Därför ska du ALLTID ha en Coca-Cola-flaska hemma – detta knep kan rädda liv!
Brandsläckare.jpg
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
En god idé kan vara att ha med en eldsläckare (6kg) inte bara för egen bil utan även för att kunna hjälpa till om någon grannbil börjar brinna på en ställplats.
Fint tips från Dethleffkvalitet att även Cocacola går att släcka med!
//Åke
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.707
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Har en 2kg bak, och en 6kg pulver innanför bodelsdörren, det är ju det ultimata släckmedel som klarar det mesta. Man har ju även tillgång till vatten, nämligen duschslangen och blandaren i köket som man kan dra ut som ett duschmunstycke. Och som Zero påpekar, bra att ha en greppbar släckare om det händer nåt hos grannarna! Eller efter vägen i trafiken.
 
Toppen