• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken av dessa skulle ni välja?

F

F.d. 25425

Guest
Vill börja med att tacka alla som hjälpt mig i tidigare inlägg! :bock:

Vi har kommit fram till att vi vill köpa en husbil, kommer nog behållad en efter långresan om vi gillar livet på hjul :)

Vi är en familj med 2 små barn och har bestämt oss för en planlösning där man kan leka så mycket som möjligt i bilen.
Men hur vet man om bilen är lämpad för kalla nätter?

Har spanat ut dessa på blocket, den som orkar och har kunskapen får hemskt gärna kommentera för och nackdelar med de olika!


Eura 550 -92 | Norrbotten | Blocket

LMC Liberty 560 Tillfälle -97 | Blekinge | Blocket

Pilote First 15 -97 | Skåne | Blocket

Hymer HUSBIL A 544 -99 | Älvsborg | Blocket

Hymer Swing 544 (AC, TV) -98 | Skåne | Blocket

Chausson Fiat Ducato Welcome 7 1.9TD 2001 | Stockholm | Blocket
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vilken av dessa skulle ni välja?

Hej
Välj en med ALDE.
/Vidhem
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vilken av dessa skulle ni välja?

Hej
Fukttesta före köp. Räkna inte med att någon av bilarna är riktiga vinterbilar med den tolkning som många medlemmar i detta forum har. (Bakhjulsdrift, Aldevärme, golvvärme/dubbelgolv. god isolering, vattentankar mm i dubbelgolvet osv,)
Om värmen i detaa fall troligen fläktvärmen bara fungerar kommer ni troligen inte att frysa mere i bilen. I alkoven kan det dock kanske bli svalare. Det kommer dock att gå gas i ganska hög omfattning så elvärme i någon form samt 220 anslutning är nog bra.
Bilar av den ålder du tittar på bör undersökas noga och vid minsta tevksamhet gå till nästa objekt. Lycka till med köpet men missa inte fuktkontroll!!!!:msn_laugh:
 
F

F.d. 25425

Guest
Sv: Vilken av dessa skulle ni välja?

Ja fuktkontroll verkar vara grejen har jag förstått! :)

Vi hade inte tänkt köra i minusgrader så något avancerat behövs inte. har läst runt lite på andra forum och förstått att man klarar sig ganska bra i en "vanlig" bil, men att det kostar lite i gasol...

Hur funkar en fuktkontroll, tar man med bilen någonstans för att utföra det och kan man i så fall göra det innan man köpt den? Hur går det till, någon gubbe med en mätare på magen som går runt i bilen??:msn_weird:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vilken av dessa skulle ni välja?

Men du bor ju så nära det förlovade landet Tyskland och där har du ju ett mycket större utbud samt till lägre priser samt oftast bättre utrustade .

Vi köpte hem våran 1:a och det var inga problem .

Kika på www.mobile.de
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vilken av dessa skulle ni välja?

Hej
Du klarar dig säkert värmemässigt utan problem. Fukttesten och test av andra viktiga delar kan du göra hos M på deras teststationer. Är det ett privatköp så kan du kanske få en opartisk test gjord hos en större ÅF. Var bara noga med att få ett protokoll från testen som visar fuktigheten i de delar som man mätt. Runt skarvar, luckor, fönster genomförningar samt i alla hörn måste man mäta. Här gäller inte hybbyprylar utan riktiga instrument. Detta kräver också erfarenhet. Mäntningen kan kosta en slant men att köpa utan specielt privat vill jag starkt avråda ifrån. Det finns ett antak trådar på detta forum som beskriver hur det kan gå om man inte är nogran. Fukt i husbilar är som rost i vanliga bilar inte lätt att fixa och alltid dyrt. Jag vill inte skrämmas men var mycket noga och lita inte på någon säljare om han inte lämnar ordentlig garanti. Vid privatköp gällar TEST!!!
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vilken av dessa skulle ni välja?

Jag Har en EURA.. med mycket god värme i.. Dock luftburen.

Har bott i den i 10 dagar nu över jul och nyår. mellan +5 och -5 ute och 24 grader inne (gillar värme ;) och det har gått åt en p11 alltså ca 11kg gas under denna tiden. Så det är nog en smaksak med vatten eller luft värme, i övrigt så är aktsamhet och noggrannhet med en portion sunt förnuft som gäller.

Köp den bil som ni känner att ni vill bo i, Jag brukar lita på känslan när jag kollar på något som jag köper. Men just nu är jag ganska färgad av EURA, mycket bil för pengarna tyckte jag när jag köpte min -98 förra sommaren. Vilket bara har förstärkts ju mer jag använder den. I April flyttar jag in i den på heltid, eller iaf tills jag känner att jag behöver en fast punkt i tillvaron...

Lycka till

/Freddy
 
Toppen