• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken 3G-router ??

karwis

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Linköping
HBK-Nr
318
Medlemskap
2024
Sv: Vilken 3G-router ??

Om du vill ha prestanda så släpper ju Dovado nu sin 4G-router, men det förutsätter att 4G-näten är utbyggda.
Lennart W
4geltefront.jpg
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Vilken 3G-router ??

Om du vill ha prestanda så släpper ju Dovado nu sin 4G-router, men det förutsätter att 4G-näten är utbyggda.


Routern på bilden ovan är just Dovado 4GR som funnits ute på marknaden sedan juni 2010. Det nya (som de givetvis gärna pushar för) är att den inom kort även kommer att ha stöd för 4G-modem (ny firmware).

Man behöver alltså inte vänta på en ny produkt utan ganska enkelt uppgradera sin befintliga.

Så handla på bara o uppgradera när det kommer ny firmware för att få nya funktioner! Det är sådant här som skiljer t.ex. Dovado från de billigare varianterna - att det kommer nya fina funktioner utan att man behöver köpa ny hårdvara ideligen.

Roadglider: Ja, Dovado 4GR har dubbla USB. Här finns all tänkbar information om den: http://www.dovado.com/index.php?option=com_content&view=article&id=13&Itemid=20
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Vilken 3G-router ??

Inköpte idag en Dovado 4GR hos Kjell & Co. Imponerande liten router med klart husbilsvänliga dimensioner. Nu bara att klura ut en bra placering för att minimera och helst dölja kabeldragningen till den.
Tack för tipsen!
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Vilken 3G-router ??

Inköpte idag en Dovado 4GR hos Kjell & Co. Imponerande liten router med klart husbilsvänliga dimensioner. Nu bara att klura ut en bra placering för att minimera och helst dölja kabeldragningen till den.
Tack för tipsen!
Roadglider
Du gjorde ett bra val!
Jag har nu både UMR och 4GR monterat under glasfiber "kepsen" ovanför vindrutan bort från all aluminium, tak & väggar i husbilsdelen, vilka tenderar att avskärma signalerna. Allt sitter längst upp under en tunn glsfiberlaminat, modemdonglar och GPS-pucken sitter direkt i routern. Enda sladden blir 12V.-matningen.
Julian
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Vilken 3G-router ??

Hej

Kör med Dovado 3 GN och Telia mobilt

Har dessutom anslutit en Siemens A580 IP-telefon på routern, kör via Phonzo.se med refill konto, mkt billigt och fungerar klockrent där 3G finns.

Har med hela paketet även i husbilen vilket gör att jag alltid har "hemtelefonen" med.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vilken 3G-router ??

Mycket intresserad av detta 4G-projektet. :rolleyes:
Men det är nog bara för stationär användning da udbredelsen foreløbig endast att etableras i större städer - i Danmark.
Jag bor i AArhus - 2. i Danmark - så OK.

Kan Dovado'en prioritera 2-4G och lås i ett sammanhang med 3G eller 4G - stationärt ?

Under tiden jag nog för snål för att betala mer än 150 Dkr per månad.
Spännande projekt. :msn_thumbup:
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Vilken 3G-router ??

Du stoppar ditt simkort i ett 3G-modem. Dovado har stöd för i stort sett samtliga på marknaden förekommande USB-modem. Lista över modem som stöds finner du här: Modems
Inom mycket kort kommer en uppdatering som har stöd för 4G-modem (Huawei E398).

Fördelen med att ha modem och router separat är framför allt att man utan att byta ut hela utrustningen kan få högre hastigheter. Oftast får man ju USB-modemen "på köpet" när man tecknar nytt abonnemang (med högre hastighet).
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Vilken 3G-router ??

Fördelen med att ha modem och router separat är framför allt att man utan att byta ut hela utrustningen kan få högre hastigheter. Oftast får man ju USB-modemen "på köpet" när man tecknar nytt abonnemang (med högre hastighet).

En annan fördel kan väl även vara att man kan placera det lilla modemet med eller utan antenn mer optimalt för att få bästa signalstyrka och sedan ansluta det via en USB-kabel till routern på annan plats i husbilen.

Roadglider
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vilken 3G-router ??

Tack för många bra och intressanta svar i tråden. En mycket lärande tråd!
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Vilken 3G-router ??

Nu har jag skaffat mig en Dovado 4GR router. Testat den hemma med mitt Telia 3G mobilabredband. Funkar kanon!
Routern blir hyggligt varm, ni som har denna router upplever ni detta också?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Vilken 3G-router ??

Nu har jag skaffat mig en Dovado 4GR router. Testat den hemma med mitt Telia 3G mobilabredband. Funkar kanon!
Routern blir hyggligt varm, ni som har denna router upplever ni detta också?

Min blir också lite varm, så det är tydligen normalt.

Roadglider
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.962
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vilken 3G-router ??

Ser att BRC nu säljer Dovado 4GR för 945:-. Bör väl vara ganska konkurennskraftigt!?

Ni som har Dovado 4 GR. Funkar det att köra Wlan-förstärkare i USB-porten? Dvs, jag har en yttre Rocket Wlanantenn med inbyggd Wlanförstärkare som normalt ansluts direkt till datorns USB. Det hade ju varit intressant att ha den ansluten till Dovadon parallellt med ett 3G modem. För då kunde antagligen Dovadon växla mellan anslutningarna automatiskt. Finns Wlantäckning skulle man kunna köra det primärt annars går den över till 3G, sekundärt...!?

Krister N
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Vilken 3G-router ??

Tror knappt det fungerar. "Wlanförstärkaren" är väl i vanlig ordning egentligen bara ett nätverkskort som går via USB? Brukar väl kräva drivrutiner...
Ställ frågan på detta forum så får du säkert svar: Mobilt bredband / Forum

Jag har löst det så att jag har kopplat en brygga (Wireless-N Ethernet Bridge with Dual-Band WET610N) på WAN-porten som kör mot mitt trådlösa nät hemma. Har risig 3G-täckning och vill komma åt grejorna i bussen.
Lite småknökigt dock om man i bryggan vill byta till ett annat trådlöst nät.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.962
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Vilken 3G-router ??

Så klart Tom! Tänkte inte så långt. Drivarna för olika 3G routers "installeras" ju via firmwareuppgraderingar i Dovadon och inte när dongeln ansluts. Många donglar har ju annars installationsfiler för drivarna lagrade i dongeln så de kan installeras automatiskt, men det kräver ju rätt sorts intelligens i burken för att hantera. Får väl försöka locka Dovado att lägga in Rocket-drivarna i firmware. :)

Sedan var mobilabredband.se en mycket trevlig bekantskap. Det förändrade inte funderingarna ovan men däremot har jag låst upp ett gammmalt operatörslåst Huawei-modem! :) Tack för tipset!

Krister N.
 
Toppen