• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilken 3G-router ??

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej!

Jag funderar på att köpa en 3G-router. Har tänkt att använda den både hemma och i husbilen. Ska kunna ansluta både till mobilt 3G och vanligt fast bredband hemma.

Dovado har 2 st.
Dovado 4 GR från Kjell & Company för 999:-
Dovado 3 GN från Claes Olsson för 899:-

Dom ska användas trådlöst till både lite nyare och lite äldre datorer plus en stationär med kabel.

Vilken skulle ni välja och varför.
Eller finns det andra bra alternativ som passar bägge behoven

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vilken 3G-router ??

Jag funderar allvarligt på: Dovado 4 GR från Kjell & Company för 999:-
eftersom denna dessutom kan styra trådlösa strömbrytare via TellStick.
Har en hel del mer features bla GPSTracking om man känner för detta.

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2025

Vi använder en "Dovado 3 G Mobile Broadband Router" som ingick i vårt abonnemang hos 3. Den fungerar utmärkt.
//Benny

I

Ice-Man

Guest

Jag har erfarenhet av båda (har flera stycken på jobbet och privat).
Dovado 4GR (Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik) är fullt bakåtkompatibel så du kommer inte få problem med äldre datorer.
4GR är den senare modellen och till det priset de säljer den för just nu hade jag inte tvekat en sekund.
En kanonprodukt med stöd för i stort sett varenda 3G-modem som finns i dagsläget. Det kommer ganska ofta nya uppgraderingar till den med stöd för ytterligare nya modem och såklart nya funktioner!
Säger bara - Köp! :)

I

Ice-Man

Guest

Ser ut att vara samma hårdvara (men annan färg) som Dovadon, men hur ser det ut med mjukvaran? Stöd för GPS? Stöd för Tellstick? Stöd för framtida modem?

Kan vara värt lite extra för att få tillgång till alla uppdateringar (som givetvis är gratis) med en Dovado.

Dovadon kör förresten 12V så det går fint att koppla in den utan adapter. Är man extra försiktig så sätter man spänningstabb emellan, men det är inget som visat sig vara nödvändigt ännu :)

Senast redigerad av en moderator:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Jag håller helt med Tom! En makalös manick!
Har använd Dovado UMR i ca. 1½ år. I husbilen fungerar den direkt på bilens 12V-system. När vi har kommit hem och husbilen står utanför huset (ca.10m), fungerar samma nätverk även på datorerna i huset, även om hastigheten kan bli något sämre. Jag flyttar in Dovadon i huset, ansluten til det fasta bredbandet, när HB står stilla en längre tid, men kan fortfarande sitta och surfa i husbilen på samma nätverk.
Så länge Dovadon har kontakt med mobilt bredband (eller fast bredband) och en GPSpuck fungerar den även som larmsystem med kameraövervakning, den skickar upp GPSpositionen och bilder från interna och externa trådlösa kameror till min hemsida. Även UMR kan styra strömbrytare med Tellstick och den kan så mycket mer! Det är nu dax att uppgradera sig till 4GR, endast för att den är snabbare. Priset är patetiskt lågt i jämförelse med vad den presterar!
Julian:snow-icon:

Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest

Vi använder också en Jensen, fungerar jättefint hemma på en tråd (Telias kabel) och i husbilen med alla olika modem vi har för olika länder. Rekommenderas.

Fast numera kör vi i bilen en fri program som kallas Connectify.

Då fungerar laptopen man har modemet i som en trådlös hotspot och ingen router behövs för andra enheter som laptops, iPhone eller andra trådlösa enheter.

Kan nedladdas från Connectify - Turn your Windows 7 laptop into a Wi-Fi Hotspot

Hälsning
jyrki

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har erfart at Jensen ikke alltid klarer alle modem, kan være manglende oppdatering av drivere. Hjalp noen med en i Spania som ikke klarte Vodafone sitt nyeste modem, der løste jeg det ved å låse opp et Tele-2 modem.

Har selv en Option GlobeSurfer med WLAN og 4 ethernet porter plus egen kortleser for simbrikke - jobber på 10 - 16 Volt. Sammen med ekstern GSM antenne på taket av husbilen så blir det en bra løsning med kontantkort.

I

Ice-Man

Guest

Jag har aldrig haft något som helst problem med modem på någon Dovado. Kan bero på att det första jag gör när jag inköpt en ny är att uppgradera till senaste programvaran och de är grymt snabba och noggranna med sina uppdateringar.

Det är ett hängivet gäng som jobbar med Dovadon, jag är betatestare för dem (jag har dock inga ekonomiska kopplingar eller vinningar av dem) och har alltså varit med testat den nya programvaran innan den släpps för allmänheten.

Beträffande Connectify: Det är en trevlig och lättanvänd programvara, har dock bara testat den några timmar.
Om man har en Android-baserad telefon och abonnemang med fri datatrafik så finns ett flertal så kallade Wifi Tethering program att tillgå. Då använder man telefonen som hotspot och slipper således ha ett separat dataabonnemang. Om man hellre vill så kan man köra via USB.

Edit: Glömde ju att säga att det finns appar BÅDE för Android och iPhone för att styra Dovadon. Detta är speciellt användbart för att styra t.ex. belysning, fläktar eller kameror via Tellstick. Finns även en separat programvara för PC som gör ungefär samma sak.
DOVADO - Maximizing Your Mobile Broadband

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Tack för alla kloka ord.

Mitt val föll på Dovado 4GR för 999:- från Kjell CO.

Just nu är den bara inkopplad mot mitt ADSL bredband på ena sidan och en stationär dator med kabelanslutning plus 2-3 bärbara med WLAN på andra sidan. Funkar perfekt. Näste steg blir att ansluta mobilt 3G i någon av USB portarna.
.
PICT8820.JPG

I

Ice-Man

Guest

Du kan om du vill konfigurera din Dovado så att den byter mellan 3G och WAN (fast nät) automatiskt om en av dem skulle gå ner. Ta en titt under "connection tracker"...

Att ansluta ett modem till Dovadon brukar inte innebära något som helst problem. Bara att välja land och operatör så fixar Dovadon resten :)

Bra val o bra pris! :)

F

F.d. 55451

Guest

Hej
Mit udstyr er nok i discount klassen - købt hvor det var billigst.
Jeg har heller ikke prøvet så meget, men det virker godt for mig.

En trådløs router med 1xLAN, 1xWAN og 1xUSB udgang til en Huawei E 1550 anbragt stationært i parabol og i husbil i taglugen eller lille antennemast.

Min gamle fastnet router kan kobles til WAN og forsyne 2 gamle stationære FTP servere.
AB-M1100N - Trådløs 11n Mini Router

150,- kr på tilbud hos ALDI.

Stationært betaler jeg for 1 Mbit og modtager 2-3 mbit, 49,- pr måned.
I husbilen varierer hastigheden - afhængig af modtageforhold.

Routeren giver 2 trådløse laptopper netadgang.

I

Ice-Man

Guest

Jag ville bara berätta att Dovado "is the shit", eller med andra ord "Top of the line" bland 3G-routrar just nu. Billigast är de inte, men de bästa jag har testat...

F

F.d. 16416

Guest

Hej!

En lite okunnig fråga månne, men kan man koppla in Net 1 USB-modem D50 till Dovado 4GR och på så sätt få en trådlös anslutning av Net 1 till datorn??

Roadglider

I

Ice-Man

Guest

Ja, även D50 fungerar med Dovadon. Har sett att man refererar till att Y-kabel då måste användas (antar att D50 tar mer än 500mA via USB), men huruvida det behövs i alla installationer vet jag inte. Jag har inget Net1-abb själv så jag har inte testat.

F

F.d. 16416

Guest

Tack för detta svar. Kör Net 1 normalt till datorn med en enkel USB-anslutning. Verkar ju vara en smart lösning, då vårt äldre abonnemang har helt fri surfning utan begränsning. Finns der flera USB-utgångar på routern?
Blir ett besök hos Kjell o Co.

Roadglider

Toppen