• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka tillval är nödvändiga att göra vid beställningen mot fabrik?

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Har funderat på vilka tillval man skall beställa, när det blir dags att beställa en ny husbil. Vissa måste man ju göra vid beställningstillfället (typexempel större motor), medan andra kanske kan vänta tills man vet om man behöver det (typexempel extra bodelsbatteri).

Men även om man kan vänta med ett visst val, kanske det blir billigare att göra det för fabriksmontering än för eftermontering? Och omvänt - husbilsfirman kanske tar oskäligt betalt för vissa tillbehör bara för att man inte ser till enskilda tusenlappar om man ändå lägger uppemot miljonen för den nya bilen.

Vad är era tips om vad man bör och inte bör beställa för fabriksmontering?

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vilka tillval är nödvändiga att göra vid beställningen mot fabrik?

Tex kraftigare generator, Webasto, led dagsljus nog bra att skaffa från fabriken.

Leif

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024

Webasto och LED dagsljus förstår jag mig på och kan avgöra om jag vill ha eller ej, men när behövs en kraftigare generator?

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Jag skulle nog vilja ha alla tillval som man vill ha fabriksmonterat, alltid bättre o montera från början. Kraftigare generator laddar ju upp batterierna snabbare när du kör, samt håller nog lite längre. Beror ju på hur du kommer använda husbilen, korta eller långa stopp tex.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Noen valg er billigere ved fabriksmontering, men andre er vesentlig dyrere!
Eksempelvis ble ettermonterte hydrauliske støtteben nesten €2000 billiger enn fabrikkmonterte. Lenger tilbake i tid så fikk jeg trukket om til skinntrekk en Flair i 2005 billigere enn tillegget var for skinntrekk i samme bil - og jeg brukte fabrikkens prisliste for Tyskland!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nya bilar som tagits till Sverige av återförsäljare har ofta extrautrustning benämnda Scandinavian Selection/Edition eller liknande.

Ofta oumbärlig extrautrustning som skulle kosta skjortan som tillägg i efterhand.

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Webasto och LED dagsljus förstår jag mig på och kan avgöra om jag vill ha eller ej, men när behövs en kraftigare generator?

Har man Webasto som man kör 30 min före start så är 180 A generator bra att ha ingen dyr investering.

Leif

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Jag skulle nog vilja ha alla tillval som man vill ha fabriksmonterat, alltid bättre o montera från början.
Hej!
Eftersom tillvalen inte ingår i tjänstevikten (som troligen är för lågt satt jämfört med verklighten) så riskerar man att få en bil med starkt reducerad lastförmåga utan att kunna göra något åt det.
//Conny

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Numera använder man begreppet "faktisk vikt", vilket är den vikt den aktuella fordonsindividen har - inklusive fabriksmonterad tillvalsutrustning.

En annan aspekt som man ofta inte tänker på (innan det är för sent), är garantifrågan. Om tillverkaren monterar utrustningen ligger ansvaret (exempelvis vid ett läckage) på denne. Om någon annan monterar utrustningen, kan man riskera att "hamna mellan två stolar".

Toppen