• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilka risker finns med färjor?

Vildanden

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
1545
Medlemskap
2024
Hej och God Fortsättning.

Vilka risker finns med färjor från Ancona då det tillåts att övernatta i husbilar och lastbilar.
Förmodar att det lagas mat i husbilar och lastbilar. Gasol och spritkök ???

Kolla för egen säkerhet.

Vildanden
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Vilka risker finns med färjor?

Hej och God Fortsättning.

Vilka risker finns med färjor från Ancona då det tillåts att övernatta i husbilar och lastbilar.
Förmodar att det lagas mat i husbilar och lastbilar. Gasol och spritkök ???

Kolla för egen säkerhet.

Vildanden

El får du använda, köp en platta på Lidl eller Kjell & Co, dom har en liten fin induktionsplatta .
Gasol ska vara avstängd vid huvudkran !!!!! Gäller alla färjor oavsett vart du ska.



Peter :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vilka risker finns med färjor?

El får du använda, köp en platta på Lidl eller Kjell & Co, dom har en liten fin induktionsplatta .
Gasol ska vara avstängd vid huvudkran !!!!! Gäller alla färjor oavsett vart du ska.

Peter :)

Det är nog lite si & så med hur säkerhetsfrågorna efterlevs på sina ställen ute i Europa. Det är bara att läsa första inlägget i tråden. Gotlandsbolaget & Stena däremot är nog bra. Där dög det inte att jag stängde av gasolen utan det skulle kontrollanten göra själv varefter luckan plomberades & tillgång till parkeringsdäcken förhindras då färjan lämnar kaj. Om detta förbises av besättningen så får man göra det själv & lämna HB'n under färd. Man vill väl inte drunkna eller brinna upp. Tyvärr tänker inte alla på detta sätt därför blir många färjeolyckor svåra då det händer.

Bennie
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Vilka risker finns med färjor?

Ingen har någonsin kollat oss (TT, Scandlines, HH, Stena + färja Kroatien), fast det är ju i ens eget intresse att stänga av.


Vill minnas att jag läst från andra resenärer att Anek/Superfast färjorna med camping on board plomberar gasolskåpet, men jag kan ha fel.


Peter :)
 

Björn R

HBK Medlem
Inlägg
1.617
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Vilka risker finns med färjor?

Efter ett nästan oändligt antal överfarter med färjor så känner vi ingen större osäkerhet (inom Europa). De sista tio åren så har även de adriatiska linjerna ställt in sig i ledet. Stängd huvudkran, med plombering eller olåst för kontrollmöjlighet.

Men men, visst finns det andra risker. Längst ner och in i på bildäck sitter massor av skyltar "No Smoking". Trots detta är det en vanlig syn att under lastning/avlastning, se besättningen röka som borstbindare. Jag brukar fråga dom vad skylten betyder...

Andra risker runt Medelhavet är att det kan vara stora nivåskillnader vid ramperna vid av och påfart. Besättningen gapar o skriker: Kör Kör, samtidigt som överhängets hörn tar i rampen... Extra försiktighet rekommenderas.

Camping On Board är en särskild biljett. Då är det "öppna däck" med många kabelrullar för 220 Volt, vatten etc. Ett säkert och välordnat koncept. En vanlig fordonsbiljett ger inte denna möjlighet, absolut ingen ström, de däcken är låsta.

Sedan finns det väl olika nivåer på allt. I Adriatiska havet så upplevs Minoan Lines Palace färjor ha samma nivå som Finlandsfärjorna. Superfast Ferries har nästan samma nivå. Trots detta så känner vi fortfarande fullt förtroende för Anek Lines, med tillägget att vi alltid kollar utrymningsvägar etc., hälsar Björn o Lena
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Vilka risker finns med färjor?

Tror det er mange ferge selskaper som driver på direkte utrygt.
Når selskapet ikke engang har og tar seg råd til kontrollører som fysisk og visuelt sjekker at gassflasker er helt frakoblet, og plomberer gass døra, DA bør det ringe mange varsel klokker på folk.
Er dette i tillegg en seilas med overnatting ville jeg aldri brukt den. Disse selskapene har garantert svin på skogen mht mange andre sikkerhets detaljer, og gassflaske sjekken er bare en liten detalj som viser deres mangel på å ta sikkerhet seriøst. ALLE stor ulykker skjer som en følge av mange små incidenter, og en haug med sikkerhetsbrudd er fasiten.

Vi bruker Colorline Superspeed mange ganger pr år fra Larvik til Hirtshals, og der blir det hver gang sjekket at gasslanger er fullstendig frakoblet flaskene, og plombert luke.

Puttgarden - Helsingborg med båt, ingen kontroll.....
 
Toppen