Sv: Vilka risker finns med färjor?
Efter ett nästan oändligt antal överfarter med färjor så känner vi ingen större osäkerhet (inom Europa). De sista tio åren så har även de adriatiska linjerna ställt in sig i ledet. Stängd huvudkran, med plombering eller olåst för kontrollmöjlighet.
Men men, visst finns det andra risker. Längst ner och in i på bildäck sitter massor av skyltar "No Smoking". Trots detta är det en vanlig syn att under lastning/avlastning, se besättningen röka som borstbindare. Jag brukar fråga dom vad skylten betyder...
Andra risker runt Medelhavet är att det kan vara stora nivåskillnader vid ramperna vid av och påfart. Besättningen gapar o skriker: Kör Kör, samtidigt som överhängets hörn tar i rampen... Extra försiktighet rekommenderas.
Camping On Board är en särskild biljett. Då är det "öppna däck" med många kabelrullar för 220 Volt, vatten etc. Ett säkert och välordnat koncept. En vanlig fordonsbiljett ger inte denna möjlighet, absolut ingen ström, de däcken är låsta.
Sedan finns det väl olika nivåer på allt. I Adriatiska havet så upplevs Minoan Lines Palace färjor ha samma nivå som Finlandsfärjorna. Superfast Ferries har nästan samma nivå. Trots detta så känner vi fortfarande fullt förtroende för Anek Lines, med tillägget att vi alltid kollar utrymningsvägar etc., hälsar Björn o Lena