• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vilka nivåklossar är bäst?

F

F.d. 24290

Guest
Sv: vilka nivåklossar är bäst?

Hej Niklas!
Nej jag tror inte du är dum :confused::D.
Den främsta anledningen är nog att man skall stå rakt för att slippa sitta/sova i lutning.
Andra orsaker kan vara att man slipper dörrar som öppnar sig (om man inte spärrat dom), vatten som inte rinner ur vasken ordentligt. Jag brukar använda vattenpass om vi skall stå några nätter, annars spelar det inte så stor roll. Känns det hyffsat och huvudänden på sängen inte lutar åt fel håll, så klarar man sig för en natt.
Hur får man upp bilen på 2 klossar :confused::confused:
Man lägger dom på varandra:yes:(innan man kör upp):twitcy:

Ha det gott
/Thomas

Haha hmm okay trodde mer att klossarna kanske glider isär då, men jag får nog testa det där någon gång än så länge så har vi klarat oss utan trots en bil med lite framåtlutning.

Tack för förklaringen.:wideeyed:

F

F.d. 4972

Guest

Ett enkelt sätt att kolla om bilen står någorlunda plant:
Håll ett tunt snöre med en liten vikt (alltså ett litet lod) i dörröppningen då ser du lätt vartåt det lutar.
/Lars

Rembrandt

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
93
Medlemskap
2027

En boll fungerar också jättebra att se om bilen står rakt :).

I min bil så fungerade inte kylskåpet alls om man stod lite snett + att sova i "uppförsbacke" är inte alls roligt :(

F

F.d. 7569

Guest

Jag har kommit på att man enkelt kan kolla genom att spola lite vatten i diskhon. Rinner det inte ner så är inte bilen plan.

/Kristina

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2025

Vi brukar hälla lite vatten i vasken för att se var vattnet står. Därefter kör jag upp på fiammaklossar. Oftast under framhjulen då våran husbil har en viss lutning framåt även på plant underlag.

/Per

Toppen