• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka motoroljor fungerar?

F

F.d. 50456

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: Turbodiesel 157 hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Advantage
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Hej, ny husbilsägare enligt instruktionsboken ska bilen ha motorolja syntetisk SAE 5W-40 enligt specifikation FIAT 9.55535-N2 rekommenderad produkt Selenia WR.

Har inte sett denna olja på min vanliga mack. Vilken olja kan man lämpligen använda i stället?

MVH Klas
 

Tarra12

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Luleå
HBK-Nr
12600
Medlemskap
2025
Hej!
Gå in på din närmaste Biltillbehörsbutik så kan dom säkert hjälpa dig med rätt olja om du beskriver vad du ska ha den till för bil och användningsområde.
Hänger en del på om du tex kör mycket motorväg med höga varv eller mest stadstrafik samt hur ofta du byter olja.

Med vänlig hälsning Martin
 
F

F.d. 51386

Guest
Hej Argulander, getwet surfaren här!

Du kan använda biltemas olja, den som är specificerad för Citroën och Fiat samt Peugeot. Biltemas olja är varken bättre eller sämre än andra vanliga oljor.

Däremot är jag tveksam till den serviceintervall som anges, 4000mil......(är det på vår iaf Fiat 2.3 2009), jag byter därför filter och olja vid 2000 mil, eller om den ska vara avställd en längre period.

Om jag förstått dig rätt så kommer bilen att användas även på vintern till nordligare breddgrader. Kontrollera då om din modell behöver ha förvärmning till vevhusventilationen. Många Husbilar med Fiat motorer har inte det och allvarliga motorfel kan uppstå om vevhusventilationen fryser under färd. Enligt Fiat så är det risk först vid -20 men jag skulle nog inte chansa, kostnaden för att montera är blygsam jämfört med ett haveri.....Det här hörde inte till frågan angående olja men en liten rek från din surfkompis.
 
L

Logitech

Guest
Hej Argulander! Jag håller fullständigt med Jomis.Har kört med Biltemas olja i min Fiat Ducato 2,5 -95:a i flera år,och den oljan är bra.För mej finns det ingen anledning att köpa någon dyr olja som iallafall inte är bättre.Köper oljan på tiolitersdunk och byter olja och filter varje vår.Se till att det står Diesel på dunken och att det är 5-40.Allt för under femhundra spänn vid eget arbete!! Lycka till som nybliven husbilsägare! MVH. Logitech :mh::spinny:.
 
Toppen