• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilka kör bil bäst män eller kvinnor ?

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vilka kör bil bäst män eller kvinnor ?

Kvinnor kör helt klart bäst, på grund av bättre simultanförmåga. Jag brukar se kvinnor som både kör, röker en cigg och pratar i mobilen, samtidigt. :)
Det gäller förstås mest personbilskörning.

Låter inte vettigt det du skriver, kan inte vara bäst i detta fall är ju rent livsfarligt att röka prata i mobilen samtidigt, vad håller dom ratten med? ;)

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023

Kul att åtminstone några, förstår ironi.;) Jag tycker inte heller att körförmåga, är könsbundet. Anser själv att jag inte blev en "bra förare" förrän jag kom över 60 år. Då har man lugnat ner sig, och blivit mer omdömesfull. Plus att man kan falla tillbaka på "lång erfarenhet".

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Kvinnors "simultanförmåga" bygger på en feltolkning av observationer.
Saken är den, att kvinnor saknar förmågan att koncentrera sig på en sak i taget.
Calle

Sen körskicklighet, det är en annan sak som jag tror mera beror på hur personen är till sättet, och det har inte med kön att göra.

Jag håller med dig...kvinnor behöver nödvändigtvis inte vara bättre att köra bilen...
Det är bara så att i de flesta bilar har mannen tagit på sig rollen som kapten.

Har sett så några gånger när frugan skickas ut för att kolla backningsproceduren som
ofta ändar med en tvärnit.
Senaste händelsen vi fick bevittna var när en bil skulle köra upp på nivåklossarna fram.
Frun i bilen stog bredvid och skull vifta när högsta läget nåtts...han körde för långt och en av klossarna åkte in hjulhuset...:D och började skälla på damen...

Förändring är på G men den här generationen 60+ är nog inne i sin rollfördelning och det är svårt med gamla hundar....

Bosse

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026

Jag, Anne-Louise kör gärna och ofta den längre sträckan när vi är ute. Johnny blir trött och läser gärna tidningen och blundar sedan en stund medan milen rullar på.
Jag är 60+ men har kört i alla år som vi haft husbil.
Tömmer som regel alltid toan, spillvattnet mm. Vill röra på mig o så träffar man ofta trevliga människor medan man står i toatömningskön.

Bilgrun

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2025

Min man o jag är båda 60+ och vi turas om att köra så vi kör nog lika mycket båda. Jag älskar att köra husbil och tar gärna över ratten där det är mera trafik o lite trixigt att ta sig fram - under tiden håller maken reda på kartan!

Gudrun

F

F.d. 2692

Guest

Helt klart kör kvinnor säkrare och försiktigare i trafiken. Just av den anledningen hade Folksam billigare premie för kvinnor som tecknade bilförsäkring. Detta har dock EU satt stopp för, man får inte diskriminera på grund av kön.

Suck, vad säger man...:mad:

F

F.d. 52943

Guest

Innan jag gick i pension jobbade jag på en arbetsplats som var totalt kvinnodominerad - vi var två killar bland 10-20 tjejer.
Om man ville kasta in en rejäl brandfackla i debatten i lunchrummet var följande helt korrekta påstående en klar vinnare:
"Jag hävdar med bestämdhet att kvinnor faktiskt kör bättre än höns"
Skyddshjälm rekommenderas om någon vill prova.....
:wideeyed:

A

Anirac50

Guest

Min man och jag turas om att köra våran husbil. Jag är 60+.

I somras bjöd jag två vänninor på några dagars tanthusbilsresa i Sverige. Första natten fricampade vi och andra natten körde vi in på en camping. Det samlades många par vid våran husbil. De undrade hur min man kunde låna ut husbilen till mig. LÅNA!!!! Den är ju lika mycket min. Den rymmer mycket shopping.

Tveka inte kvinnor!

Kram/Carina

F

F.d. 30008

Guest

Jag är 72 fyllda vi har haft husbil i 24 år, vi har alltid delat på körningen, men efter att min make varit med om en trafikolycka och efter detta inte kan köra så har jag fått lära mig alla de sysslor som mannen alltid utfört, tanka, byta gasol, tömma toa. Jag tycker det är roligt att klara sysslorna själv, men när man kommer till en stellplats och männen ser att det är en kvinna bakom ratten, då blir dom väldigt hjälpsamma på ett överlägset sätt,
så man upplever att dom tror att man inte klarar något av dom typiskt maniliga sysslorna, som att parkera, att ansluta elkontakten etc. Min make och jag är naturligtvis mycket tacksamma för den hjälp vi får, men jag blir lite störd ibland, då normen för mig är jämnställdhet.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Blir lite trött på sådant här.

Män eller kvinnor, det handlar om individer och inte om kön.
Det är nog väldigt sällan själva könet har betydelse när man framför ett fordon.

Tänk er följande frågeställning. Vilka kör bäst svenska eller finländare, spanjorer eller skottar osv.

Det har ju inte med ursprung eller kön att göra det handlar om att förstå trafiken och visa hänsyn och en massa träning. Kvinnor kör i allmänhet prestige lösare men det är ju ingen sanning som gäller alla.

Framking

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9993
Medlemskap
2025

Jag kör definitivt oftast, gäller både husbil och personbil. Jag tycker om att köra bil helt enkelt, medan maken hellre sitter bredvid. Jag tömmer alltid toatanken. Maken sköter om utvändig vård av husbilen (beror till stor del p.g.a. bristande räckvidd med mina 150 cm i strumplästen) :spinny: Kvalificerar mig visserligen inte till 60+ ännu, men hoppas snart vara där så att jag får tid att köra ännu mer husbil :yes:

Men jag håller med - i bilarna vi möter är det oftast tvärtom... med körningen alltså, det övriga vet jag ju inte ;)

/Ann-Sofie

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025

Naturligtvis kör jag också vår husbil, fattas bara! tycker det är hur kul som helst!!
mvh Birgittha i Euran!!

D

Deleted member 11118

Guest

Vem som kör bäst är ointressant, den som är förare kör förmodligen bäst. Huvudsaken vi kommer fram säkert och det har jag gjort genom åren när frun kört.

Vem skall bedöma vem som kör bäst?

F

F.d. 53333

Guest

I våran husbil delar vi på körningen, jag kvinna 60+ tar oftast förmiddagspasset
då jag är piggast, gubben är piggast på em. Tycker mig märka att alltfler kvinnor kör husbil idag än för bara 5-6 år sedan.:wub::dog::dog::dog::mh4:

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023

Hej !
Vi är 60+ och har alltid delat på körandet, en timme åt gången,även på den tiden vi drog runt med husvagn. Känns ganska gott när man har kört en timma och kan luta sej tillbaka och bara få koppla av.
Vem som kör bäst vet jag inte, men min fru kör mer bil än jag så hon är nog bäst.

Reviera /Kurt

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Det är inte särskilt vanligt att män erkänner att kvinnor kan köra och hantera fordon.Mitt förra arbete var jag Truckmeck ,väldigt mansdominerat .Dom som förstörde och körde isönder mest var män det ska helst sprätta och spinna konstant .Det ska hela tiden gå fortare Dom kvinnliga förarna körde minst dubbelt så länge på en omgång däck och fick gjort mer.Samma sak med travärs förare lastbilsförare taxi .Jag tror inte kvinnor chansar lika mycket som män.;)

F

F.d. 3644

Guest

Jag är en singelkvinna, 60 om ett antal månader.
Och första året med husbil. Det är en hel del att lära sig, och det har gått bra, mycket tack vare er här på husbilsklubben.
Det har nog blivit över 700 mil i sommar, och det har varit några händelser, där det vara nära en smäll. Jag har INTE varit orsaken, men vid 3 tillfällen, och det var karlar varje gång bakom ratten.
Inte generaliserar jag, men erfarenheten säger, att det är större chanstagning och hetsigare framfart med mannen vid ratten.

Återstår att se om debatten "hetsar" till sig....:twitcy::yes::dog:

F

F.d. 2621

Guest

Jag anser detta vara en både larvig och onödig debatt!

Självklart har såväl kvinnor som karlar samma förutsättningar att köra och hantera husbil. Det är huvudsakligen en fråga om grundläggande träning, vana och hur mycket man kör. Lika självklart är det, att båda kan hantera bilen - i alla avseenden.

I vårt fall är det så, att jag anser min fru vara den bästa föraren av och den som helst kör personbilen. Därför gör hon det också till 90 %. Hon anser samma sak om mig när det gäller husbilen och har helt enkelt ingen lust att köra denna och därför kör jag den till 90 %.

Inga problem och ingen diskussion alls!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har kört buss både i storstadstrafik och på kontinenten och jag tvekar inte ett dugg när det gäller vilket kön jag föredrar när jag själv är passagerare! De flesta kvinnliga busschaufförer har en enorm fördel i förhållande till sina manliga kolleger, de förstår sin yrkesroll mycket bättre än gubbarna (inte alla, men många av dem) som tycker det är viktigt att att visa sin körskicklighet i trafiken med de konsekvenser det kan få. Kvinnor ligger lågt därvidlag och kommer fram till målet snabbare, lugnare och smidigare!!

Jappe

Toppen