• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vilka kör bil bäst män eller kvinnor ?

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Ser väldigt sällan att kvinnor 60+ kör husbil...kan det ha med åldersgruppen att göra ?
Är en förändring på G då allt yngre köper husbil. Eller vill kvinnor sitta bredvid och softa.
Eller är det vi män som är stoppklossar... som inte låter kvinnorna att ta över bilen.
Kör helst själv...men när hustrun vill köra är det bara att lämna över :)

Bosse

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026
Sv: Vilka kör bil bäst män eller kvinnor ?

Jag tror att vi äldre kvinnor kanske inte vågar. Jag vågar inte. Men man kanske ska träna lite först. Manne klarar ju av det. Men om det händer något efter vägen så måste vi kvinnor ta över ratten. :yes:

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

Det är nog ofta så att kvinnan hellre sitter bredvid och läser eller stickar men vi har träffat några par där man turas om att köra. Det är då ofta kvinnan som helst kör.
I vårt fall är det så att Ducatons förarplats är väldigt dåligt anpassad för en person som endast är 160 cm lång. Om vi skall byta förare kräver det bl.a. ny höjdjustering av förarstolen vilket är ganska bökigt på Ducaton.

Leif

birgitta.f

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
381
Medlemskap
2025

Jag har kört våra bilar bara för att träna några enstaka gånger. För att kunna om jag måste...Bilen vi har nu är lång och tung, men med min ålders rätt får jag ändå köra den. Har dock väntat in rätt tid att öva en längre tid nu, det är inget jag längtar efter men vet att jag ändå bör gå igenom detta eldprov. Vi är dock väldigt nöjda med den nuvarande (konservativa) fördelningen där mannen är chaufför. Jag gillar att se mig omkring när vi åker medan maken blir rastlös av att sitta och bara titta.

Edit:
Sorry...såg/förstod inte att det gällde kvinnor över 60 när jag svarade.
Den åldern har bara maken nått :)

Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest

När vi hade pickuppen och campern på den, turades vi alltid om att köra. Vi körde i två timmarspass. Nu blev Ritva sjuk i cancer och måste ta starka medeciner, då blir det för mig att köra hela tiden. Numera blir dagsetapperna sällan mer än 40 mil mot tidigare 60-70 mil. Men vi är fortfarande ute och har roligt. Idag var vi och hälsade på en gammal kusin på Åstol, i morgon ska vi göra av med pengar i Ullared. Vi blir där ett par dagar.
Ha en bra dag Uno

Lenima

HBK Medlem (P)
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2025

Det finns ju faktiskt rätt så många 60+kvinnor här på Husbilsklubben som är singlar och både kör och sköter om sin husbil själv. Dom flesta har blivit ensamma men bestämt sig för att ha kvar husbilen medans en del har skaffat husbil själv.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Vi turas om, blir nog ganska precis fifty-fifty, men när det blir trångt och besvärligt, ja då sitter Carola vid ratten. Hon är både lugnare, yngre och bättre lämpad.

Men på Nurburgerring där kör jag, dock ej med husbilen.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

(Handlar det om ålder så är jag visserligen 45. Men jag blir nog 60+ också en dag)

Att köra husbil tycker jag det är viktigt att båda kan hantera i händelse av att något skulle hända den andra.

Jag överlåter dock helst körningen till Runar, dels tycker han det är roligt att köra och han är duktigare än mig (han har också de flesta bokstäverna man kan ha på körkortet)

Men jag har ändå kört vår husbil cirka 150 mil. Förra hösten bodde jag ensam i husbilen pga jobb och då körde jag bilen och fixade div grejer som toatömmning också. Byta gasoltub har jag inte gjort än, men lyckades ändå med bedriften när jag bodde i husbilen. (Frågade en kraftkarl om hjälp :D ).

Som Kenth så har vi annars en klar uppdelning. Vi gör det som vi är duktiga på helt enkelt. :)

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Vi tror att det egentligen inte handlar om ålder...
utan gammmal mossig indelning av roller. :rolleyes:

Gubben kör, tömmer toakassetten, tankar, sköter bilen, tvättar, och sköter grillen...
Det gamla vanliga...kvinnor tycks vara bäst på att handla, tvätta, sitta bredvid.
Är det inte så rollerna har fördelats utan att se vem som passar bäst att köra.

Vill tillägga att jag inte är något föredömme i frågan.

Bosse

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Visst, man behöver inte ta av sig kläderna för att upptäcka olikheter, men att båda kan köra bilen och vad som kan vara nödvändigt vid skötseln borde vara en självklarhet. De flesta av husbilsfolket har ju en relativt hög ålder och risken för oförutsedda händelser ökar tyvärr med stigande ålder.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Efter husbilskursen för kvinnor så kör vi nog lika mycket. Men skillnaden är störst då frugan nu tar husbilen på egna turer det skulle aldrig hänt innan kursen.

Kommer sedan o tänka på en gammal histora
Det var mannen som körde och frun satt bredvid o kommenterade ideligen hans körning
Till slut tröttnade han o röt till Är det du eller jag som kör??
Varvid frugan svarade. O herre gud vet du inte ens det. :)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Vi har våra fasta roller, jag kör, sköter om husbilen typ installerar nya grejer och tvättar, vaxar den, jag lagar maten samt packar husbilen. Han diskar, grillar (eftersom jag lagar de övriga tillbehören), borstar barnens tänder, tömmer gråvattnet och toan. Hans lott är även att städa ur husbilen efter utfärd. Han kör endast i nödfall, om jag är trött t.ex.
Men båda klarar att göra det mesta, dock blir det nog katastrof om han ska packa....:wub:

/Ludde

Nizze

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025

Det är naturligtvis viktigt att båda kan köra husbilen. Kan du köra vanlig bil så kan du köra husbil. Förstår inte att så många damer inte vill köra.

Det är inte svårare att köra husbil du får bara tänka på att hålla ut lite mer när det ska svängas runt ett hörn till exempel.

Vi har precis bytt till lite större husbil men det är inte svårare. Jag, Anitha tycker det är kul att köra.

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023

Kvinnor kör helt klart bäst, på grund av bättre simultanförmåga. Jag brukar se kvinnor som både kör, röker en cigg och pratar i mobilen, samtidigt. :)
Det gäller förstås mest personbilskörning.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Men jag tycker att det har skett en förändring på senare år. Jag ser betydligt fler kvinnor bakom ratten på husbilen nu än när vi skaffade husbil 2007. Jag minns vår första sommarsemester, 2008, vi körde in på en liten mysig f-camping väster om Storsjön i Jämtland, bara husvagnar, en liten fin gräsmatta med utsikt över sjön, jag körde som vanligt och backade in på min plats. Utanför hade redan ett helt gäng med gubbar samlats i en grupp och stod och stirrade på oss. När jag sen klev ut från förarplatsen kom flera fram och tyckte det var det mest konstiga de hade sett på länge, en tjej som körde husbilen. Deras största undran var varför gubben överhuvudtaget var med på resan....:twitcy:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Kvinnor kör helt klart bäst, på grund av bättre simultanförmåga. Jag brukar se kvinnor som både kör, röker en cigg och pratar i mobilen, samtidigt. :)
Det gäller förstås mest personbilskörning.

Kvinnors "simultanförmåga" bygger på en feltolkning av observationer.
Saken är den, att kvinnor saknar förmågan att koncentrera sig på en sak i taget.
Calle

Sen körskicklighet, det är en annan sak som jag tror mera beror på hur personen är till sättet, och det har inte med kön att göra.

Toppen