F
F.d. 56621
Guest
Menade att jag fick ett svar och det är bra
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Vikten har betydelse ifall du tänker åka färja med tanke på priset. Och på vissa vägar där det begränsas till 3.5 ton. Och ifall du någonsin tänkar koppla på släpvagn. Annars inte.Eftersom vi båda har körkort innan regeln kom så spelar inte vikten så stor roll men 2 personer kan bli 4 vid vissa tillfällen
Hej på er.
Jag vet att det är subjektivt vad ni tycker men det kan ändå va till hjälp när vi skall titta på ett par år gammal husbil. Skall inte vinterkampa i Norrland utan ut i Europa under höst och vår.
Vilka 5-10 märken på husbilar har bäst kvalitet.
Vilket skall man ha helintegrerad, halvintegrerad?? Varför?
Golvvärme, el , vatten?
Luftvärme?
Chassi med utrymme under golvet, hette nått speciellt?
Spelar vikten, längden, höjden, bredden in för avgifter etc?
Vinterdäck i EU, dubbfria?
Har säkert en miljon fler frågor men tänkte börja såhär.
Ni får gärna fylla på tips och råd, vi behöver det.
Hälsningar
Matz&Ginger
Du måste först tänka igenom hur och till vad du vill använda din husbil, innan någon kan ge vettiga råd. Husbilar finns i massor av olika storlekar och konfigurationer, lämpliga för olika användningar. Det finns bilar från ca 5-12m längd och från 2-2,5m bredd. Priser ifrån (inom rimliga gränser) 100.000 -2.000.000. Åk till några husbilshandlare och titta på olika bilar för att få ett grepp om vad ni gillar, och vad ni tycker det är värt, när ni har hitta några bilar ni gillar kan ni komma tillbaka och få goda råd kring dom.
Vill föreslå er att leta upp en något äldre bil som verkar motsvara era behov. Köp den och använd den ett år eller två, sedan har ni fått en ganska klar uppfattning om vad ni behöver och vad som fungerar för er och inte.
Sedan kan ni gå runt hos handlare och känna er för hur de olika modellerna känns och har god tid på er att leta upp den perfekta bilen för just er. Lycka till och välkomna i gemenskapen.
Har haft Bürstner och nu Carthago båda två byggda på Fiat Ducato som grundmodell. Bürstnern var byggd på Ducato chassi medan Carthagon vi har idag är byggd på ALKO:s extra breda chassi 40H. Dvs. bodelen är monterad på båda dessa bilar på olika ramkonstruktioner.
Är nöjda med kvalitén på båda bilarna. Bürstnern var enklare byggd i allt (nästan) men I gengälld också betydligt billigare. För att campa vintertid med flera minusgrader (-10C eller kallare) funkade Bürstnern väldigt dåligt pga. att gråvattentanken låg oisolerad under bilen och isoleringen I bodelen var allt från riktigt dålig (läs lite isolering) till ingen isolering. Men med hög gasolförbrukning gick det ändå att bo/leva ok. i den ner till -5C. Men golvet var svinkallt.
Bürstnern var av halvintegrerad modell och typen heter T607.
När vi förra året (2017) bytte ville vi ha en bil vi kunde bo bra i även vintertid så vi valde en helintegrerad (bättre isolerad vid förardelen) med ALDE-panna (vattenburen), till skillnad mot Bürstnerns billigare Truma (luftburen). Vi upplever jämnare och därmed också bekvämare värme i vår nuvarande bil.
Vi valde också helintegrerad med tanke på inbrott. Tyvärr sker många inbrott via Fiats originaldörrar på halvintegrerade bilar (dvs. av de inbrott som sker har jag fått uppfattningen att andelen där inbrottet går via originldörrarna är hög). Vi har dessutom kompletterat vår nuvarande bil med extra ABUS lås. Vill man som brottsling in i vår bil kommer man så klart in ex. genom en fönsterruta som man bänder upp med verktyg (rutorna på vår Carthago sticker inte ut på samma sätt som på Bürstnern där man med bara händerna får ett bra grepp att bända (det är annan konstruktion=lite säkrare/bättre på fönstrena i vår nuvarande bil).
Konvektorerna (elementen) som sprider värmen i vår nuvarande bil sitter placerade i dubbelgolvet vilket gör att bodelsgolvet värms upp underifrån. Vilket upplevs som väldigt bekvämt. Här är en stor skillnad ur komfortsynpunkt till fördel för Carthagon jämfört med Bürstnern vi hade. Vi väljer alla dagar i veckan ALDE vattenburen värme i dubbelgolv om vi idag skulle byta bil. Så mycket gillar vi denna bekvämlighet.
Totalvikten valde vi utifrån vad vi VILL kunna få med oss. Hade det krävt att vi tagit körkort (C eller C1) hade vi gjort så. Vi skall leva många år med vår husbil och vill inte att en behörighet som man tar för ett par tusen kr. skulle hindr aoss från att ta med det vi vill och ha den bekvämligheten vi önskar.
Vår bil har en totalvikt på 4500kg och det är på gränsen. Vi reser 2st vuxna och når i stort sett upp till 4500kg när vi är fullastade inkl. 200liter förskvatten, full bränsletank (90 liter) mm. Men då har vi en välutrustad bil där varje påmonterad pryl väger.
Vi har stor markis (som vi nog hade kunnat skippa för vi använder den sällan, dock NÄR vi använder den tillför den bekvämlighet). Vi har 3st stora bodelsbatterier (på totalt 240 Ah) samt 2st stora solceller (tot. 380W) som tillsammans med inverter (omvandlar 12V till 230V) ger oss en frihet att vara helt oberoende av laddström mellan april-oktober oavsett var i landet vi står. I södra Sverige kan du förlänga denna säsong ytterligare 2 månader (mars-November). Vi väljer bara laddström på campingar mitt i vintern (vi har elverk men star sällan vintertid så till att vi kan/vill använda det).
Som jag skrev har vi hela 200 liter färskvatten och 185 liter gråvatten. det som begränsar vår frihet en aning är toalettkassetten. Vi har köpt ytterligare en kassett (vi har 2st) men i övrigt är vi väldigt oberoende JUST tack vara ovanstående utrustning i bilen.
Vi har stort garage där vi lastar våra dyra men välanvända elcyklar. Vill inte ha 2st cyklar á 25-30 000kr/st. hängande utanpå. I gengäld har vi cyklar som ger oss support upp till 10-12 mils cykling. Frihet är ledordet.
Vintertid lastas skidor och extra gasoltuber. Hade vi fått önska än mer frihet skulle vi utrustat bilen med separate extra underliggande gasoltank. det som hindrar oss är i första hand lastvikt. Vi vill I dagsläget inte offra mer lastvikt.
Dvs. stort garage var väldigt viktigt för oss så vi får med allt vi vill. Vi hade stort garage även i Bürstnern och vill inte vara utan.
Vi begränsade oss vid maxlängd på blen 7,5m. Men fick tulla på den längden just pga. att vi inte hittade en bil som motsvarade våra övriga krav/önskemål pga. för låga garage. Vi har ett krav på minimum 120cm höjd i garaget för att jag skall kunna lasta motorcykeln. Tyvärr var det manga märken & modeler som "bara" hade 116-118cm höjd eller lägre. Vår ga:a Bürstner hade précis 120cm vår nuvarande hela 132cm. Vår nuvarande bil blev därför något längre (7,72m).
Vi ville ha en bil som inte begränsar oss allt för mycket vad avser framkomlighet på smala vägar. Vi älskar dramatisk natur och reser ofta i Norge. På sikt även alperna när mer ledig tid finnes (vi jobbar båda heltid). Visst med så stor bil som vi idag har kommer vi behöva parkera utanför de minsta byarna och ta cyklarna. Men det ser vi inte som ett problem, tvärt om. Man ser/upplever väldigt mycket mer från cykel. Dessutom får man lite motion.
Det vi däremot helt måste avstå från just pga. storleken på bilen är de absolut minsta passen i Italien/Shweiz/Österrike. Dessa ställen besöker vi så otroligt sällan med husbil (vi kör då oftast mc i stället). Så vi prioriterar då i stället bekvämligheten alla andra dagar i veckan som stora innerutrymmen och god isolering ger.
Ju större/längre bil du har ju dyrare blir avgifter generellt (broavgifter/färgeavgifter/vägarvifter mm.). Skall man köra väldigt mycket på betalvägar, åka färjor mycket och betalbroar och i stället vill/behöver lägga mellanskillnaden på annat. Skall man välja kortare, lättare & lägre bil. Men det blir på bekostnad av något annat (bekvämlighet, lämna prylar hemma osv.). Mitt tips, välj så stor bil ni har råd med.
En annan sak vi lade mycket tid på att jämföra mm. SAMT en del pengar på. Var valet av motor/växellåda. Vi ville ha en bil som var så bränslesnål som möjligt så vi kan köra mycket med den. Samtidigt ville vi ha en motor som ger möjlighet till säkra omkörningar. Med kraftigt underdimensionerad motor krävs väldigt långa sträckor för säkra omkörningar. det var därför manga ganger vi fick avbryta med Bürtnern som var allt för klen i mitt tycke (127hk). Trots det drog den mer än vår nuvarande bil.
Vi valde därför Fiat´s 3 liters motor med kamkedja (för att slippa byte av kammrem, vilket är en väldigt dyr histora på helintegrerade bilar pga. åtkomstproblem) samt robotlåda (nästan som en automatlåda). Vi kör alltså omkring med en 4,5 ton tung bil om nästan 7,8m längd med en höjd av 3,2m i farter 90-100km/h med en bränsleförbrukning om 0,95-1,05 liter/mil. Vilket är väldigt bra.
Och vi har än så länge aldrig behövt avbryta en omkörning.
Fler frågor/funderingar? Fråga på!
Mvh!
// Niklas
Mkt bra skrivet Niklas. Allt stämmer in på våra tankar när vi böt bil nu i höstas. Vi valde då Iveco chassie för att slippa tänka på lastvikterna framöver. 1.6 ton lastvikt nu.
Mvh
Stefan