• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka högtalare låter bra?

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Jag tänker byta ut original högtalarna i min Carthago. Det får bara plats 4" högtalare i orginalhålen.
Högtalarna ska ge fin bas när jag spelar musik samtidigt som jag vill höra tydligt när det är tal.
Hoppas det finns någon som kan ge mig rekommendationer vad jag ska köpa.
Jag har en Kenwood multimediaspelare som har bra kapacitet.

JOE
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Vilka högtalare låter bra?

med separat baslåda?
När jag köpte min HB trodde jag en gasoltub stod bakom förarstolen. På min fråga vad det var fick jag svaret att det var subvofern (stavas det så). Behöver inte ha mkt bas för att stolen skall förvandlas till en masagestol..

Just då tyckte jag mest det var smäck, men nu uppskattar jag det..

mvh/
marunga
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vilka högtalare låter bra?

Med 4" högtalare får du ingen bra bas.
Se om du har möjlighet att sätta en separat bas ex bakom stolarna för under dom har du ju värmeväxlaren.

En bekant har nästan som kickpaneler nere i hörnen på golvet.
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vilka högtalare låter bra?

Hej Joe.
Lämpliga högtalare har Biltema, Jula m.fl. Vill man ha bättre grejer till samma pengar så kolla på GAS ALPHA426 | GAS | Ljud och bild i bil | Brl.se De är mycket prisvärda. Kanske kan din Kenwood ge dig 4 x 50 Watt?

Vill du ha mer dynamik, djupare bas och kanske mer tryck så är det en Subwoofer som gäller. Håller helt med tidigare svar i denna tråd. Montera en styck GAS ALPHA1026 | GAS | Ljud och bild i bil | Brl.se i någon form av skåpsgavel eller garderob, gärna dolt. Utrymmet fungerar som baslåda och ger ett enormt mycket fylligare ljud.

Sub basen måste drivas av ett litet slutsteg, exempelvis ett bryggkopplat GAS PRO200 | GAS | Ljud och bild i bil | Brl.se Innehåller både delnings filter o frekvensinställningar. Det är många som häpnat över det fina ljudet i denna konfiguration. Har du Aux in/line in på Kenwooden så kan du med fördel köra in ljudet från TVn o annat. Fantastisk upplevelse!

Två lärdomar fick jag. 1 -Det krävs en separat strömbrytare så du kan stänga av slutsteget när du inte har ”landström” (Säkring 30A!). 2 - Efter montering av en 12 tummare i framgaveln på en queensbädd i en Kabe Ametist så jublade alla över ljudet, men det var inte möjligt att ligga i sängen när basen var igång… montera på annan plats!

Hälsar Björn
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Vilka högtalare låter bra?

Vilka högtalare låter bra...svår fråga men vi bytte orginalhögtalarna till de här= nöjda
passade i hålen

GTO 429 - JBL SE

Använder också en bärbar Bose soundlink Blåtand ihop med mobilen...kanonljud med inbyggd bas kan placeras var som helst i stort sett.
 
Toppen