• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka GPS kan ställas in för större fordonstyper?

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hejsan alla.

Överväger att skaffa GPS och tycker att prisklassen upp till 2000:- borde räcka. Har av olika anledningar fastnat för Garmin men det verkar som om de inte kan ställas in för annat än personbil, cykel, fotgängare. Nog vore det väl bra att kunna ange större fordonstyp för att slippa bli inlurad där det är onödigt trångt? Någon som vet om andra fabrikat i samma prisklass klarar den saken?

//Mats
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Vilka GPS kan ställas in för större fordonstyper?

Vår Garmin Nüvi 255 kan ställas in för lastbil.
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Vilka GPS kan ställas in för större fordonstyper?

Har inte den funktionen enbart med att göra för beräkningen av ankomstid till destination?
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: Vilka GPS kan ställas in för större fordonstyper?

Hej!

Lastbilsfunktionen innebär att GPSen väljer de större vägarna ut ur samhället. Det kan innebära att du åker åt fel håll för att komma den kortaste vägen till en större väg utanför samhället/stan. Det finns GPSer i Tyskland med inställningar för fordonets storlek, men kartmaterialet har idag inga uppgifter om tunnlars höjd eller bredd.

Med andra ord - du kan fastna på en smal väg trots Lastbilsinställningen.

MVH

Home-car
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vilka GPS kan ställas in för större fordonstyper?

Hej

Jag instämmer med Bredbandsbandit. De olika valen av fordon har mej veteligen bara med ankomsttiden till destinationen.

Jag känner inte till någon "vanlig" GPS som har ett kartmaterial som tar hänsyn till trånga gator, låga broar, bärighet på vägen etc.

Finns det någon som känner till ett kartmaterial/programvara som har denna funktion så vore det intressant att få veta

/Kenneth/
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Vilka GPS kan ställas in för större fordonstyper?

Hej,

Min Mio har lastbilsinställning men jag har bara sett att det påverkat ankomsttid, inget annat.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Vilka GPS kan ställas in för större fordonstyper?

Hej
Min Camos har också inställningar allt från snabb personbil till stor lastbil.

Förutom beräkning av snitthastigheter som resten också nämnt så gör den skillnad på hur långt i förväg den varnar för filbyten och korsningar. Blir betydligt tidigare om man ställer in lastbil istället för personbil.

Helt klart fattar den inte att lastbil är det samma som att man inte kan köra i trånga gränder, det har den visat med all tydlighet..... :rolleyes:
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vilka GPS kan ställas in för större fordonstyper?

Hej.

Har min Garmin 660 i handen, ska kolla nu, det finns: Buss=är min inställning.cykel, Lastbil, utryckning!! och Taxi.

jägarn:eek:
 
Toppen