Bigge
HBK in Memoriam
Jag har fått en kopia av vår sekreterare Leif Nivebro's skrivelse som han skickat till alla berörda i Växjö Kommun där han bor!
Jag har tidigare sett att det är andra i Husbilsklubben.se som har agerat som Leif och varit i kontakt med sina hemkommuner.
Jag tycker att Leif och alla andra som varit i kontakt med sina kommuner ska få ett Hedersomnämnande av vår klubb för sina insatser!
Finns det inte ett Hedersomnämnande så får vi fixa till så att det kommer att finnas!
Här är Leifs text:
Utskicket har gått till:
Turistbyrån
Kommunstyrelsen
Kommunstyrelsens ordförande, Bo Frank, jag har arbetat tillsammans med hans far i > 15 år
Kommunens info-adress
Köpmannaföreningen
Företagarna i Växjö
Skall bli kul att se om det blir någon reaktion.
Har tänkt fortsätta ”trakasseriet” med Hagfors kommun från vilken jag härstammar.
Textmassan ser ni nedan.
Hälsningar
Leif
--------------------------------------------------------------------------------
Mitt namn är Leif Nivebro, jag är sekreterare i en husbilsklubb som heter Husbilsklubben.se, gå gärna in på vår hemsida www.husbilsklubben.se. Jag arbetar på Saab Aerotech och är kommuninnevånare sedan 1976. Min fru och jag är ute med vår husbil nästan varje helg året runt samt på semestern och övriga lediga dagar. Jag skriver inte detta inlägg för egen vinnings skull.
I Sverige finns ett stort antal lätta lastbilar med bostadsinredning, i andra länder kallas de husbilar. Enligt Vägverket finns det cirka 45 000 sådana fordon registrerade i Sverige. Antalet husbilar ökar ständigt.
Husbilar har helt slutna system, det vill säga att allt avfall i form av gråvatten (diskvatten och tvätt/duschvatten) samt svartvatten (toalettavfall) samlas upp i bilen. Det är sällan att man ens hittar en cigarettfimp där det stått en husbil, se även den bifogade filen Husbilsplatser.pdf där det bland annat visas vad en ort kan tjäna på att anordna husbilsplatser samt lite statistik om turism.
Ägarna till dessa fordon är i regel 50+ med god ekonomi eftersom fordonen ligger i prisklassen 500 000 till 1 500 000 kronor eller mer. Det är många husbilar från Danmark, Tyskland, Holland med flera länder som besöker Sverige.
Ägarna går gärna ut på restaurang och spenderar en hel del pengar i olika butiker i de städer där de är välkomna. Att åka in på en campingplats är i regel inget alternativ för en husbil eftersom man är självförsörjande.
En av våra nuvarande medlemmar skickade privat ut en enkät till samtliga Sveriges kommuner för något år sedan. Flertalet kommuner svarade, många positiva till att få besök av husbilar och några negativa beträffande husbilsplatser. Av Sveriges alla kommuner, däribland Växjö, är det mindre än 40 som är fientligt inställda till besök av rubricerade fordon. Svaren på enkäten har publicerats i tidningen Husvagn & Camping som många husbilsägare läser.
Han som sände ut enkäten brukade besöka Växjö ett antal gånger per år och sista gången de besökte Växjö var strax före att enkäten besvarats av Växjö kommun. Den helgen hade han och hustrun kommit på fredagskvällen och stannat till söndag. Under helgen hade han köpt en kostym och hustrun köpt en del kläder i de trevliga affärer och butiker som finns (de hade spenderat drygt 10 000 på kläder) samt varit på restaurang och ätit både fredag kväll och lördag kväll.
När man läser de lokala ordningsföreskrifterna för Växjö möts man av en lång lista av förbud mot camping. Det som husbilarna sysslar med är inte camping. Det är att parkera och eventuellt kunna övernatta i husbilen för att kunna gå ut och äta på dagen eller kvällen samt för att sedan gå en runda och handla det som man behöver innan man reser vidare nästa dag.
På en annan husbilsklubbs hemsida kan man läsa följande om Växjö:
Övrigt: Växjö kommun är fortsättningsvis fientligt inställda till Husbilsturister.
Förslag: Undvik att gynna denna kommun med besök, välj grannkommunerna.
Är det inte dags att ändra på detta nu?
I Karlskrona till exempel finns det två områden med husbilsplatser centralt i staden där fordonen kan ställas upp, dels på Fisktorget och dels i handelshamnen, utan parkeringsavgift.
Vissa städer/kommuner upplåter exempelvis uppläggningsplatser för båtar till husbilar när de inte används för en mindre summa, exempelvis 50 kronor per natt.
I Stockholm har man avsatt en större parkering på Långholmen för husbilsplatser.
Vi själva har hittat många fina platser i grannkommunerna där vi är välkomna som vi besöker när vi inte åker längre turer och där vi också går ut och handlar samt äter. Vi skriver inte detta för egen vinnings skull utan för att Växjö kommun skall få fler husbilsbesökare/turister. Om det blir lite friare i Växjö kommun för husbilar stannar vi kanske kvar inom kommunens gränser under korthelgerna fortsättningsvis.
Växjös butiksägare och restaurangägare skulle säkert uppskatta fler besök.
Det skulle kunna gå att tillåta parkering över natten på någon eller några av de centrala parkeringsplatserna i centrum samt vid de köpcentra som finns runt centrum. Att åka in på en camping och därifrån ta sig med buss eller taxi är inte attraktivt eftersom husbilar sällan stannar på samma plats mer än ett till två dygn. Husbilsägare är inga långliggare.
Husbilsklubben.se genomförde sitt första årsmöte den 28 april i Floby i Falköpings kommun.
87 medlemmar (husbilar) var med på årsmötet. I samband med årsmötet presenterade kommunstyrelsens ordförande, Ulf Eriksson, Falköpings kommun och hälsade Husbilsklubben.se välkomna till Floby och Falköping. Efter presentationen fick han frågan om husbilsplatser i Falköping och svarade på stående fot ”Ni är hjärtligt välkomna att ställa er på stortorget i Falköping, där är det gratis att stå”.
I framtiden kanske Husbilsklubben.se kan genomföra ett årsmöte i Växjö kommun.
Med vänlig hälsning
Leif Nivebro
Jag har tidigare sett att det är andra i Husbilsklubben.se som har agerat som Leif och varit i kontakt med sina hemkommuner.
Jag tycker att Leif och alla andra som varit i kontakt med sina kommuner ska få ett Hedersomnämnande av vår klubb för sina insatser!
Finns det inte ett Hedersomnämnande så får vi fixa till så att det kommer att finnas!
Här är Leifs text:
Utskicket har gått till:
Turistbyrån
Kommunstyrelsen
Kommunstyrelsens ordförande, Bo Frank, jag har arbetat tillsammans med hans far i > 15 år
Kommunens info-adress
Köpmannaföreningen
Företagarna i Växjö
Skall bli kul att se om det blir någon reaktion.
Har tänkt fortsätta ”trakasseriet” med Hagfors kommun från vilken jag härstammar.
Textmassan ser ni nedan.
Hälsningar
Leif
--------------------------------------------------------------------------------
Mitt namn är Leif Nivebro, jag är sekreterare i en husbilsklubb som heter Husbilsklubben.se, gå gärna in på vår hemsida www.husbilsklubben.se. Jag arbetar på Saab Aerotech och är kommuninnevånare sedan 1976. Min fru och jag är ute med vår husbil nästan varje helg året runt samt på semestern och övriga lediga dagar. Jag skriver inte detta inlägg för egen vinnings skull.
I Sverige finns ett stort antal lätta lastbilar med bostadsinredning, i andra länder kallas de husbilar. Enligt Vägverket finns det cirka 45 000 sådana fordon registrerade i Sverige. Antalet husbilar ökar ständigt.
Husbilar har helt slutna system, det vill säga att allt avfall i form av gråvatten (diskvatten och tvätt/duschvatten) samt svartvatten (toalettavfall) samlas upp i bilen. Det är sällan att man ens hittar en cigarettfimp där det stått en husbil, se även den bifogade filen Husbilsplatser.pdf där det bland annat visas vad en ort kan tjäna på att anordna husbilsplatser samt lite statistik om turism.
Ägarna till dessa fordon är i regel 50+ med god ekonomi eftersom fordonen ligger i prisklassen 500 000 till 1 500 000 kronor eller mer. Det är många husbilar från Danmark, Tyskland, Holland med flera länder som besöker Sverige.
Ägarna går gärna ut på restaurang och spenderar en hel del pengar i olika butiker i de städer där de är välkomna. Att åka in på en campingplats är i regel inget alternativ för en husbil eftersom man är självförsörjande.
En av våra nuvarande medlemmar skickade privat ut en enkät till samtliga Sveriges kommuner för något år sedan. Flertalet kommuner svarade, många positiva till att få besök av husbilar och några negativa beträffande husbilsplatser. Av Sveriges alla kommuner, däribland Växjö, är det mindre än 40 som är fientligt inställda till besök av rubricerade fordon. Svaren på enkäten har publicerats i tidningen Husvagn & Camping som många husbilsägare läser.
Han som sände ut enkäten brukade besöka Växjö ett antal gånger per år och sista gången de besökte Växjö var strax före att enkäten besvarats av Växjö kommun. Den helgen hade han och hustrun kommit på fredagskvällen och stannat till söndag. Under helgen hade han köpt en kostym och hustrun köpt en del kläder i de trevliga affärer och butiker som finns (de hade spenderat drygt 10 000 på kläder) samt varit på restaurang och ätit både fredag kväll och lördag kväll.
När man läser de lokala ordningsföreskrifterna för Växjö möts man av en lång lista av förbud mot camping. Det som husbilarna sysslar med är inte camping. Det är att parkera och eventuellt kunna övernatta i husbilen för att kunna gå ut och äta på dagen eller kvällen samt för att sedan gå en runda och handla det som man behöver innan man reser vidare nästa dag.
På en annan husbilsklubbs hemsida kan man läsa följande om Växjö:
Övrigt: Växjö kommun är fortsättningsvis fientligt inställda till Husbilsturister.
Förslag: Undvik att gynna denna kommun med besök, välj grannkommunerna.
Är det inte dags att ändra på detta nu?
I Karlskrona till exempel finns det två områden med husbilsplatser centralt i staden där fordonen kan ställas upp, dels på Fisktorget och dels i handelshamnen, utan parkeringsavgift.
Vissa städer/kommuner upplåter exempelvis uppläggningsplatser för båtar till husbilar när de inte används för en mindre summa, exempelvis 50 kronor per natt.
I Stockholm har man avsatt en större parkering på Långholmen för husbilsplatser.
Vi själva har hittat många fina platser i grannkommunerna där vi är välkomna som vi besöker när vi inte åker längre turer och där vi också går ut och handlar samt äter. Vi skriver inte detta för egen vinnings skull utan för att Växjö kommun skall få fler husbilsbesökare/turister. Om det blir lite friare i Växjö kommun för husbilar stannar vi kanske kvar inom kommunens gränser under korthelgerna fortsättningsvis.
Växjös butiksägare och restaurangägare skulle säkert uppskatta fler besök.
Det skulle kunna gå att tillåta parkering över natten på någon eller några av de centrala parkeringsplatserna i centrum samt vid de köpcentra som finns runt centrum. Att åka in på en camping och därifrån ta sig med buss eller taxi är inte attraktivt eftersom husbilar sällan stannar på samma plats mer än ett till två dygn. Husbilsägare är inga långliggare.
Husbilsklubben.se genomförde sitt första årsmöte den 28 april i Floby i Falköpings kommun.
87 medlemmar (husbilar) var med på årsmötet. I samband med årsmötet presenterade kommunstyrelsens ordförande, Ulf Eriksson, Falköpings kommun och hälsade Husbilsklubben.se välkomna till Floby och Falköping. Efter presentationen fick han frågan om husbilsplatser i Falköping och svarade på stående fot ”Ni är hjärtligt välkomna att ställa er på stortorget i Falköping, där är det gratis att stå”.
I framtiden kanske Husbilsklubben.se kan genomföra ett årsmöte i Växjö kommun.
Med vänlig hälsning
Leif Nivebro