• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka använder sin husbil på vintern?

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Hej. En del ställen går det fint att fricampa på. Förra året var vi vid Branäs och stod några nätter på parkeringen (utan ström) vid backen. Sedan åkte vi till Fjätervålen och där stod vi på ställplats. Vi brukar hoppa runt bland anläggningarna i Sverige och Norge på vintrarna och på många ställen är man välkommen att fricampa, dock inte hos Skistar..,
Ha en fin afton! DavidS
Det gällde Alperna nu!
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
vinterdäck för husbil

skall vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller
  • vara märkta med POR (Professional Off Road) eller
  • vara dubbade
  • Däck som är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow" och är särskilt framtagna för vinterkörning anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kg fram till och med 30 november 2024. På släpvagnar med en totalvikt av högst 3500 kg anses däck med ovanstående märkning som vinterdäck om de är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med 30 november 2029. Se även tabell - krav för vinterdäck, under relaterade dokument.

    Om bilen har dubbdäck måste släpvagnen också ha dubbdäck vid vinterväglag.

    Mönsterdjupet för vinterdäck på dessa fordon ska vara minst 3 millimeter.

 

Thomas Westberg

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
30630
Medlemskap
2024
Dessutom får däck med dessa märkningar användas på drivaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg under förutsättning att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med den 30 november 2024. Se även tabell - krav för vinterdäck, under relaterade dokument.
 

Thomas Westberg

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
30630
Medlemskap
2024
Krav för fordon med en totalvikt över 3500kg
Vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar med en totalvikt över 3 500 kilo ska:
  • vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller
  • vara märkta med POR (Professional Off Road) eller
  • vara dubbade
Vinterdäck som monteras på andra axlar än drivaxlar och framaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg eller på släpvagnar med en totalvikt över 3 500 kg, får i stället vara märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow". Dessa däck får även användas på framaxeln på bilar med en totalvikt över 3 500 kg fram till och med den 30 november 2024. Dessutom får däck med dessa märkningar användas på drivaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg under förutsättning att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med den 30 november 2024. Se även tabell - krav för vinterdäck, under relaterade dokument.

/Thomas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
"Mud and Snow" .

Har jag på min bil.
Har använt den fram till nu och kommer fortsätta att använda den i vinter.

/Thomas

Jag hoppas att alla är medvetna om att M&S inte alltid betyder MUD and SNOW, vanligare är nog MUD and SAND, inte alls lämpliga för vinterkörning.
Om ni skall köra husbil på vintern, skaffa riktiga vinterdäck, det är en rejäl klump om man skulle fastna eller inte få stopp i tid..?!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har nordiska friktionsdäck på min nuvarande HB.
Jag har alltid vurmat för bakhjulsdrift på husbilar (utom möjligen plåtisar) för bättre framkomlighet.
I lördags fick jag nytt vatten på min kvarn när vi inte kom uppför en oplogad backe (10cm snö).
Fick backa nerför en slingrande väg i kolmörker. Inte kul.
Dagen efter provade jag att backa upp och då gick det betydligt bättre....
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Fast jag behöver inte ha vinterdäck på min upp till 3,5 ton. Det duger bra med sommardäck trots att det är vinter.. Visserligen åker inte jag på vinter men tycker att bestämmelserna är konstiga
 
Senast ändrad:
Toppen