• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka använder sin husbil på vintern?

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vilka använder sin husbil på vintern?

Vintern är ofta mer fantastisk än övriga årstider, när det bjuder på gnistrande dagar och ljudlösa snöfall. Vintercamping bjuder till aktivitet på ett annat sätt och det är verkligen otroligt härligt.

Vi har praktiserat detta under 5-6 år nu och kan erkänna att det är djupt beroendeframkallande.

Många fordon klarar vinterlandskapet och låga temperaturer. De enklare kanske kräver lite extra eftertanke och ett par fläktelement som stöttning när det blir rejält kallt (15-30 grader).

Vattenburen eller luftburen värme spelar ingen som helst roll. Gasolpannorna är extremt effektiva idag och ofta har de inbyggda el-element för stöttning då man står med elanslutning.

Vatten och avloppstank samt ventiler och rör i uppvärmt utrymme är viktigt för att underlätta vinterlivet.

Stort uppvärmt garage fungerar som kläd-, skid- och pjäx-förråd.

Stor toalett/dush eller separat dusch kan fungera som torkskåp.

Ett bra täcke utanpå framrutan är fantastiskt.

Vi har valt att rulla Eura Mobil och dubbelgolvet har visat sig vara ren och skär lycka både sommar och vinter. Isolerar både från ljud och kyla.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Vilka använder sin husbil på vintern?

Ja vi älskar husbils livet, åker så ofta som vi kan, vinter som sommar
Ni kommer att få många svar, Det finns många trådar om vinter bilar.
Ja kommer att finns många svar.
Alla husbilar går att använda på vinter.
Med vänlig hälsning
Skoogis


Lycka till mer erat val av husbil,
Som alltid förändras livet ibland en..................................
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Vilka använder sin husbil på vintern?

Vår husbil har gått i ide och det har vi gjort också. Vaknar när vårsolen lyser in, men då drar vi iväg igen, första anhalt Norrvikens camping vid Båstad.

WIN_20150524_190029.JPG

Längtar verkligen till detta med besök av okända människor.
 

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Sv: Vilka använder sin husbil på vintern?

Hej.
Vi kör året runt. Det är tredje bilen vi gör det med.
Alla tre bilarna Adriatik 660 sp, Burstner Argos 747-2 och nuvarande bilen Carthago c- compactline 143 har vi både fricampat och legat på elplats med. Vi har lärt oss att inte använda komposit flaska för den tåler inte kyla. Vi bytte till stålflaska och har inte haft några problem sedan dess. På vissa campingar/ ställplatser har inte elen räckt till för värmens skull utan man har fått toppa med gasol.
Vi tycker att vintern är en bra årstid att åka på. Ingen hets till platser som är populära att övernatta på. Bra för oss som fortfarande är i arbetslivet.

Vi tycker även varje årstid har sin tjusning.

Lycka till!
Vänliga hälsningar Helene och Micke
 
H

HighwayHotel

Guest
Sv: Vilka använder sin husbil på vintern?

Hej,
Vi har det gott och varmt i vår helintegrerade Frankia. Dubbelgolv med Aldevärme och isolerade sidorutor gör susen.
Elstolpar har sällan 16 Amp, så Max elpatron, 3kw, går inte att använda. Men 2kw brukar funka. Så får man stötta med gasolen om det behövs.

Lycka till
Micke
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vilka använder sin husbil på vintern?

Jag har sagt det många gånger...det är för dyrt att ställa undan husbilen under vintern som kostat många tusenlappar, dessutom har varje årstid sin tjusning och när vi tar iväg till släkt och vänner så har vi vårt eget boende med oss! Kan inte bli bättre!!:):):wink:

Med vänlig hälsning
ArTii
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vilka använder sin husbil på vintern?

Har nu varit ute en vecka i isande blåst med minusgrader. Skönt och ombonat i bilen. Inga problem med att hålla värmen. Har inte haft tillgång till el så det går en del gasol. Övernattade i Göteborg inatt och det var 11 grader när vi vaknade.

Kenneth
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vilka använder sin husbil på vintern?

Ja vi älskar husbils livet, åker så ofta som vi kan, vinter som sommar
Ni kommer att få många svar, Det finns många trådar om vinter bilar.
Ja kommer att finns många svar.
Alla husbilar går att använda på vinter.
Med vänlig hälsning
Skoogis


Lycka till mer erat val av husbil,
Som alltid förändras livet ibland en..................................

Vår husbil som kommer från Italien skulle aldrig gå att använda
en normal Norrländsk vinter. En ort i Mellansverige idag -35gr.

Tommy R
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vilka använder sin husbil på vintern?

Vi har en delintegrerad Weinsberg (samma konstruktion som många Knausbilar) från 2005. Det är ingen vinterbil. Saknar uppvärmd/isolerad gråvattentank.
Den klarar ett par dygn vid -10, men blir det kallare eller flera dygn med kyla fryser gråvattentankens avtappning.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Vilka använder sin husbil på vintern?

Hur håller man vintertid husbilen ren från vägsalt? Förra vintern åkte jag några kortare sträckor med min husbil, varvid den blev flammig och prickig av vägsalt. Det blev svårt att göra rent den och jag fick punktvis använda avfettningsmedel. Fogarna löses ju upp av detta medel.

Johan K.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vilka använder sin husbil på vintern?

Johan

Du har ju inte många mil upp till Orsa och dit kan du förhoppningsvis ta dig någon dag när det inte är saltat, sedan har du mer än 100 mil att köra i inlandet norrut där vägarna aldrig saltas.
Själva åker vi oftare på vintern än på sommaren, mest i Jämtland och i Tröndelag och om man låter bilen stå de dagar det är tö så behöver den inte tvättas förrän till våren. Det är ingen trängsel i naturreservaten i norra Jämtland och du är välkommen!

aake
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vilka använder sin husbil på vintern?

Hej vi har varit ute med husbilen sen 29.12-15 de fyra första dygnen -5 till -15 de fem senaste dygnen -20 till -27 har inte haft el så mycke gas har det farit är nu på sjätte flaskan.
Inatt när det var-27 så hade vi bara 15 grader varmt i bilen när vi vaknade körde webaston några timmar så var vi upp i 20 grader i bilen, problemet var att det hade frusit runt skorstenen så pannan inte fick tillräcklig med luft utan börjat sota. Å det finns många saker se upp med när man ute med bilen runt -20 grader
Ha de Paffw
 
Inlägg
508
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2024
Sv: Vilka använder sin husbil på vintern?

Även vi har varit ute sedan 29 dec. Har haft tillgång till el, 2kw men fått stötta med lite gasol när -10 grader närmade sig. I Gränna med minus 14 hade vi ingen el utan gasolen fick värma.
Trevligt med vintercamping oavsett om man står på Ullareds camping eller p-platsen i Gränna. Ställplatsen i Bua fick även ett besök.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Vilka använder sin husbil på vintern?

Hur håller man vintertid husbilen ren från vägsalt? Förra vintern åkte jag några kortare sträckor med min husbil, varvid den blev flammig och prickig av vägsalt. Det blev svårt att göra rent den och jag fick punktvis använda avfettningsmedel. Fogarna löses ju upp av detta medel.

Johan K.

Varför inte åka söderut ,tex Portugal?
Då är problemet löst!:twitcy:
Lasse W
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Vilka använder sin husbil på vintern?

Jag kör året om - lite olika mål, men husbilen har också gott av det! Just nu har jag bytt plåtisen efter 3,5 år och 6500 mil med en liten Hymer Exsis på 6m20. Fortfarande trevlig med första vinterturen, men man måste lär sig hur allt fungerar på ny bil. Men att ställa av bilen? Nej nej nej!!!!!
 
Toppen