• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka årsmodeller passar däcken till?

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi tittar på att byta husbil men har inte bestämt något ännu. Vi kör året runt och har idag 6 sommardäck och 6 dubbdäck som passar vår bil. Det är en husbil på Fiat Ducato 2008 årsmodell med 16 tums hjul.
Sommardäcken ska ju följa med vid byte men hur vet vi om vinterhjulen passar? Däcken är troligen inga problem men fälgarna måste ju passa.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har du "tungchassie", vilket du har om du har 3 axlar så är bultmönstret 5/130. Vad jag vet så är alla bilar som går att väga upp över 3500 bultmönster 5/130.
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Vi tittar på att byta husbil men har inte bestämt något ännu. Vi kör året runt och har idag 6 sommardäck och 6 dubbdäck som passar vår bil. Det är en husbil på Fiat Ducato 2008 årsmodell med 16 tums hjul.
Sommardäcken ska ju följa med vid byte men hur vet vi om vinterhjulen passar? Däcken är troligen inga problem men fälgarna måste ju passa.
På bultcirkel.org finns all info du behöver.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi tittar på att byta husbil men har inte bestämt något ännu. Vi kör året runt och har idag 6 sommardäck och 6 dubbdäck som passar vår bil. Det är en husbil på Fiat Ducato 2008 årsmodell med 16 tums hjul.
Sommardäcken ska ju följa med vid byte men hur vet vi om vinterhjulen passar? Däcken är troligen inga problem men fälgarna måste ju passa.
Enda sättet är att mäta på nya bilen, för att få rätt bultcirkel på dina 16tum, byta fälg om det inte passar är ett alternativ,plåtfälgar kan du få ganska billigt.
Leta rätt på en bil ni trivs med,lös fälgproblemet sedan.
 
Toppen