• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viktregler

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Nu börjar man bli orolig som alla andra för övervikt. jag får lasta 410 kg är det mycket eller lite. Vad ingår i bilens vikt från början? Det blir ju fort vikt 100 kg färskvatten , 100kg gråvatten , 100 kg diesel , gas 25 kg , toainnehåll 10 kg osv osv, hund 35 kg osv.

Någon som på ett enkelt sätt kan förklara vad som ingår från början!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Viktregler

Det bästa du kan göra är att väga bilen lastad eller olastad och se vad den väger.
Du har då fått en fixpunkt på just din bil och vet exakt hur mycket du kan lasta i.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Det bästa du kan göra är att väga bilen lastad eller olastad och se vad den väger.
Du har då fått en fixpunkt på just din bil och vet exakt hur mycket du kan lasta i.

Jag vet inte riktigt vart och i vissa trådar så har vågarna verkligen fungerat under all kritik. Men som utgångspunkt vore det bra och sedan väga allt som stoppas in!!!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Åk till någon bilprovning och väg. Har aldrig blivit nekad eller behövt betala. Deras vågar är OK.

Du kan även väga på skrotar och grustag.

F

F.d. 50069

Guest

Nu börjar man bli orolig som alla andra för övervikt. jag får lasta 410 kg är det mycket eller lite. Vad ingår i bilens vikt från början? Det blir ju fort vikt 100 kg färskvatten , 100kg gråvatten , 100 kg diesel , gas 25 kg , toainnehåll 10 kg osv osv, hund 35 kg osv.

Någon som på ett enkelt sätt kan förklara vad som ingår från början!

Det kanske är lite olika, men på våran Knaus så SKALL det i TJÄNSTEVIKTEN ingå en gasoltub, till 90% fylld vattentank, reservhjul, standardverktyg, fylld soppatank samt en förare på 75kg.
Detta är någon form av standard tror jag! MEN, vad plockar fabrikanten ur innan en tjänstevikt fastslås i ett COC dokument vete gudarna:(!
Fast det som många tyvärr glömmer är att i LASTVIKTEN (d.vs. skillnaden mellan total och tjänstevikt) ingår allt annat som radio, markis, cykelställ, dragkrok, TV och antenn, AC på tak, ja i våran instruktionsbok så står även bilens AC medräknad i lastvikten!
Lägg sedan till en familj med dess personliga utrustning och proviant, ja alla vet hur mycket som får plats!

Ett elände från början från fabrikanternas/generalagenternas sida detta:mad:

Anders

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Det är sant som du skriver Anders Bohman vad som ingår vi registreringsbesiktning för att få fram tjänstevikten.

Men det viktiga är att man vet vad bilen väger grundlastad och håller koll på vad man lägger i så att inte totalvikten överskrids. Vatten, gasol kanske man då kan pruta lite på och få ner totalvikten för att t.ex. få med en eller två cyklar.

Tjänstevikten på pappret är ointressant. Det är den aktuella vikten (som bilen står)som man måste hålla koll på. Då vet man exakt vad man kan lägga i.

F

F.d. 5110

Guest

Som jag kan fatta det så har det väl inte så stor betydelse vad som ingår i tjänstevikten eller inte när det gäller ev. böter..

Totalvikt minus tjänstevikt = lastvikt
Bruttovikt minus totalvikt = överlast (om bruttovikten är större än totalvikten)

Bättre då att ha en låg tjänstevikt, alltså hög lastvikt, då blir ev. överlast mindre i % och därmed böterna mindre...

/Lasse

F

F.d. 50069

Guest

Som jag kan fatta det så har det väl inte så stor betydelse vad som ingår i tjänstevikten eller inte när det gäller ev. böter..

Totalvikt minus tjänstevikt = lastvikt
Bruttovikt minus totalvikt = överlast (om bruttovikten är större än totalvikten)

Bättre då att ha en låg tjänstevikt, alltså hög lastvikt, då blir ev. överlast mindre i % och därmed böterna mindre...

/Lasse

Du är så klok:yes:.
Du har helt rätt!
Vid en vägning så tittar polisen enbart på vad vågen visar! Sedan ett par knapptryck i datorn på dina fordonsuppgifter, och där ser dessa herrarna precis hur många procent man har överlastat

T.ex
En bil med 3500kg totalvikt och en lastvikt på 500kg, och vågen visar 3600kg så är det 20%´s övervikt.

Lätt för dem och jäkligt för oss husbilsåkare:(

Toppen