• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viktrabatt för husbil?

F

F.d. 55521

Guest
Det är inte mycket vi får lasta i våra husbilar, lagen säger att man får böta vid första kg vid övervikt. Men hur funkar det i praktiken?
Jag har försökt att få klarhet om vad som gäller, och enligt min källa så får lastbilar böter vid ca 1000 kg övervikt, våra husbilar har dock mindre marginal. Men han sa att polisen inte är intresserad av husbilar utan koncentrerar sig på lastbilar.
Hur funkar det då i praktiken? I denna klubb finns det ca 7000 medlemmar och hur många av er har blivit in vinkade och blivit vägda?

Argos 747

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2025
Sv: Viktrabatt för husbil?

Jag har blivit vägd på väg hem från Italien i Helsingborg sommaren 2010 vägde 3500 och vi fick väga 3500 bra lastat sa polisen. Kan tilläggas vi åkte på ångor.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I løpet av ett år ble jeg vinket inn ved Minnesund i Norge omlag 20 ganger, passerte stedet torsdags kveld hver annen uke det året og av 26 muligheter så var det ikke mange ganger det ikke var vektkontroll og alle biler over 3500 kg plikter da å svinge inn. Letter husbiler blir ofte også vinket inn - personalet på kontrollet har ordre om å vinke inn husbiler som ikke svinger inn (langt avkjøringsfelt). De siste gangene kjente personalet igjen oss og vinket oss forbi vekta og ut på veien igjen!

Har og blit veid noen andre steder i Norge, men ennå ikke i andre land. I Norge som i Tyskland så regnes overvekt i % av totalvekt.

F

F.d. 55521

Guest

Min kontakt har med andra ord rätt, när han säger att husbilar inte är en prioriterad grupp eftersom det är under 1% av de som varit in och läst på denna tråd som har blivit in vinkade och vägda.

F

F.d. 55521

Guest

Min kontakt har med andra ord rätt, när han säger att husbilar inte är en prioriterad grupp eftersom det är under 1% av de som varit in och läst på denna tråd som har blivit in vinkade och vägda. (2 st av 550).

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

En räkneövning:

Ta en bil som har tjänstevikt 3500kg och totalvikt 5000kg.
Typa om den till totalvikten 3500kg. Nu har man lastkapacitet 0kg.
Lasta bilen med 1 liter mjölk (ca 1kg) och det blir överlast.

Bötesbeloppet baseras på hur stort följande tal blir. OCH om det blir ett stort tal så kan det bli fängelse.

Talet = övervikt / tillåten lastvikt = 1kg/0kg = oändligt stort.

Kan nämna att en person på mitt arbete blev invinkad till polisens vägning, mitt framför näsan på mig, då han körde en lätt lastbil. Den var nertypad från 4500kg till 3500kg och sedan hade man monterat på en lift, hydraliska stödben och elomvandlare. De hade ca 400kg last mot nu tillåtna 200kg.
Det skulle gå till rättegång men senare så släpte de alla anklagelser med motiveringen att det inte var avsiktligt utan ett misstag.
Numera kör de lastbilen tom och lasten på en släpkärra bakom lastbilen.

Senast ändrad:
Toppen