• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viktkontroll i Tyskland

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Vektkontroll i Tyskland

Cirka 35% körde med överlast en skrämmande siffra,nu har dom i och försig sparat en slant på bro och färjeavgifter får man hoppas så att det räcker till böterna.
undrar om Johnssma kommer att skriva i denna tråd?
Mitt antagande att det är 3,5 tons bilar kan vara felaktigt;)

lars

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Om man besvärar sig att läsa hela artikeln och inte enbart rubriken, så framgår att 31 fordon blev stoppade. Åtta stycken hade överskridit viktgränser. Det framgår inte av artikeln hur många av dessa 8 som kan ha varit husbilar. Det kan lika väl ha varit husvagnar alla 8, eller husbilar tyngre än 3,5 ton!
Slutsatser kan man dra när det finns fakta!:cool:
Julian

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Jag läste hela< artikeln och jag tror att det var husbilar. För dom pratade om fulla vattentankar och att lasta över i andra bilar.
När Husvagnar väger för mycket så räcker det för det mesta med att dom flyttar mycket över till bilen. Då låter texten lite annorlunda

Jag tittar ju oft på "Hallo Deutschland" och då ser man ofta kontroller.

Framsidan

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

jag tror att det var husbilar. För dom pratade om fulla vattentankar och att lasta över i andra bilar.
När Husvagnar väger för mycket så räcker det för det mesta med att dom flyttar mycket över till bilen.
Javisst man kan spekulera om alla möjliga förhållanden men du måste väl ändå hålla med om att artikeln är flertydligt och otydligt skriven. Vattentankar finns även på husvagnar. Omlastning skedde! (Från husvagn till dragbil?).
Min egen erfarenhet är att det oftare är husvagnar på semester söderut som har överlast.
Men det är också en subjektiv osaklig erfarenhet!:)
Julian

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Dom skriver inte om omlastning till dragbilen utan om omlastning till andra bilar.

Jag tror att jag fortfarande kan läsa tyska tidningar.......

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Viktkontroll i Tyskland

Det var inget påstående! Det var en spekulativ fråga! Som exempel till alla andra spekulationer kring artikeln.
Min tyska är sannerligen inte lika bra som många andras!
Men var någonstans i artikeln står att övervikten gäller åtta husbilar?
Jag har inte ifrågasatt andras kunskaper i tyska, jag ifrågasätter spekulerandet kring fakta som inte finns.
I rubriken talas det om åtta husbilar men polisen i bilden stannar två husvagnsekipage.
I texten nämns inget om att fyra husbilar blev bötfällda och att fyra husbilar kom undan med en "lättning", m.a.o. kan det likaväl har varit åtta husvagnar.
Sedan kan man tro allt möjligt!
Själv tror jag att jorden är platt!
VH ,Julian:)

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Auffallend viele sind hierbei Caravan-Anhänger und Wohnmobile.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Auffallend viele sind hierbei Caravan-Anhänger und Wohnmobile.
Vi talar om de kontrollerade som blev bötfällda och inte karavanen av campingfordon som rullar längs motorvägen. Håll isär begreppen!:cool:
Är det så svårt att förstå att reportaget är bristfällig i sin förmedling av fakta?
Journalister där är som journalister här, de skriver en artikel med en polisrapport som underlag och utan att ha tillräcklig sakfakta, skribenten har ofta inte ens varit på plats. Då blir det som det blir.
Dessutom gäller det Tyskland i semesterstarten som inte skall jämföras med svenska förhållanden då vi har en betydligt strängare påföljd om man bryter mot lastbestämmelserna. Rätt eller fel, men det avhåller många att bryta mot reglerna.
Betydligt intressantare hade det varit om svenskt polis hade stannat ca. hundra campingfordon (husvagnsekipage och husbilar) för vägning.
Julian

Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Dårlig humør?.....
Jeg leser enkel og grei oppsummerende artikkel, som at de har tatt stikkprøver i en "metall karavane på vei sørover, hvor mange kjøretøy er campingvogn og bobil, og politiet ville sjekke spesifikt disse". Noe de gjorde og fant avvik.
Kan ikke se den store interessen i ordkløveri om denne.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

undrar om Johnssma kommer att skriva i denna tråd?

Trevligt att bli omtalad, känner mig lite smickrad :D, men vad ska jag skriva om den artikeln tycker du?
Det jag kan konstatera av artikeln är att polisen i Tyskland har skött sitt jobb som ser till att reglerna som finns efterföljs, precis som Helsingborgspolisen här gör, och det kan de väl få en virtuell klapp på axeln för: Bra jobbat!

Sådär?

(EDIT: Anar att du försöker locka in mig i en diskussion baserad på lösa antaganden och spekulationer om fakta som inte finns men tyvärr ;) )

Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Senaste sommar var vi på en rastplats som hade vågstation då vägde dom skåpbilar, en som tömt nya böcker i soptunnan fick då väga sig på nytt.

Leif

kastrup7

FD HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023

Hej

Er lige kommet hjem fra ferie i Tyskland -Østrig og Italien.
Vi har en husbil på max 3500 kg og 2 gange er vi på denne ferie blivet
Kontrol vejret.

Første gang i Østrig ved brenner, hvor alle husbiler og husvogne
Blev vist ind på en rasteplads og vejret, vi vejer 3380 kg.

Anden gang ved færgen i Rostock hvor alle husbiler og små lastbiler blev vejret
Ved betaling anlægget.

Jeg tror at politiet har meget fokus på overvægten på husbiler iår
Flemming

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Själv har jag också 3,5-tons-bil och som vägningsrekord 3400 kg som sattes vid vägning i Helsingborg förra året strax efter avfärd mot franska Rivieran. Hela familjen (2 vuxna + 2 barn), fulla tankar samt full semesterpackning lämnade 100 kg till godo. Mer lastat än det var då lär det aldrig bli då det inte ryms mer, och tillsammans med grönt märke i rutan och personbilsregler i övrigt så blir europafärden så bekymmersfri den kan bli med tanke på vikt- och andra hastighets-, trafik- eller miljökontroller. :)

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Det är inte bara överskridande av totalvikten som ger böter man får lika mycket böter om man överskrider axelvikten/tryck enligt polisen...

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Det är inte bara överskridande av totalvikten som ger böter man får lika mycket böter om man överskrider axelvikten/tryck enligt polisen...

I tyskland menar du då? Vet du även vilka gränsvärden på axeltryck man har?

Jag vill minnas att det är löjligt höga gränsvärden på det i Sverige

//Peter

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

I fallet jag nämnde ovan med rekordvikten som uppmättes i Helsingborg efter avresan med fullpackad och fulltankad bil med familjen i var axelvikterna 1640 kg (max 2100 kg) resp 1760 kg (max 2400 kg)

Hur man ska lyckas överskrida axeltrycket utan att överskrida totalvikten är för mig en gåta; motor, tankar och sittplatser går ju inte att flytta på. Antar att det måste till långbäddsbilar med gigantiskt bakre överhäng för det, samt gravt misslyckad, rent trafikfarlig lastfördelning. Kör man omkring med sådan sned lastfördelning så borde böter för överskridande av axeltryck vara det minsta man bör oroa sig för, det finns en anledning till att det finns angivna maxvikter... :rolleyes:

Senast ändrad:

masse52

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2025

Är det inte dax att vi i Sverige, har samma system att beräkna lastvikten som man har i Tyskland. För konsekvensen blir %-uellt annorlunda.

Masse :confused::confused:

Toppen