• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viktigaste med husbilen

F

F.d. 22112

Guest
Vad tycker ni är det viktigaste vid val och köp av husbil och ev tillval?

Vad har ni gjort för tabbar vid köpet som ni insett efteråt ?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Viktigaste med husbilen

Vår prioriteringsordning för vår tredje och nuvarande bil var (+ uppfyllt, - ej uppfyllt):
  1. Planlösning med långbäddar (+)
  2. Halvintegrerad (+)
  3. Bra toa med separat dusch (+)
  4. Högt placerat kylskåp (-)
  5. Luftburen värme (+)
  6. Ugn (+)
  7. Garage (+)
  8. Passage för hund mellan garage och bodel (-) (byggt själv)
  9. Markis (+) (nästan aldrig använd, ångrar lite)
  10. Krockkudde på passagerarsida (+) (ångrar, livsfarligt när passageraren sitter och stickar eller har fötterna på instrumentbrädan, urkopplad)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag prioriterar sådant som ger oberoende.

Först och främst en rejäl bodelsbatteribank med flera av varandra oberoende batterisystem. Solpaneler, så många som det finns plats för + "lös" vikbar panel för superladdning. Väl isolerad kompressorkyl som drar lite ström. Rostfria och frostfria tankar för färskvatten och grå/svartvatten. Vattentoalett med kvarn och stor tank med alternativa tömningsmöjligheter, t.ex. elpump. Gasolpanna med radiatorer för bodelen och separat dieselvärmare för isborttagning på vindrutan kalla vintermorgnar. Stort garage med plats för två cyklar m.m. Påfyllningsbar gasoltank minskar gasolkostnaden avsevärt. Separat armatur med isvatten direkt från kylen är inte dumt.

Jag tycker larmen är väldigt viktiga. Jag har två stycken verkligt högljudda sådana + lite annat som jag inte vill avslöja här.

Vill man kunna köra runt i småstäderna i Sydeuropa så har inte för lång plåtis stora fördelar. Dessutom är en plåtis lättparkerad, i stort sett överallt.

Jappe

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

det beror ju lite på hur familjen ser ut ? många vuxna barn hundar andra husdjur etc ? :wink:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Planlösning, utrymmen.

Vi tittade och funderade väldigt länge så vi köpte rätt på en gång. Skulle vi köpa igen hade det varit stort sett samma planlösning. Lite större (vinkel)kök skulle jag vilja ha på samma längd (7m), långsoffa från början. Laika Ecovip 1 är väl den husbil som för oss "har allt", på 4250kg totalvikt kan man utnyttja alla utrymmen fullt ut. Nästan exakt samma planlösning som vi har men lite extra överallt. Dock kostar den nästan dubbelt så mycket som vi betalade.

Peter :)

S

Sören-6830

Guest

Många önskemål är redan nämnda, något som var viktigt för oss var också att bilen är skrammel- och gnisselfri. I vår förra bil gnisslade bl a plastpaneler mot varandra, förardörren (helintegrerad) var inte tillräckligt styv så vid kraftig sidvind böjde den sig en aning så vindljud uppstod.
Vid passage över vägskarvar och brunnar var bilen väldigt stötig och skramlig, samma sak vid körning på dålig väg.
Den bil vi har nu har gått snart 4000 mil och är fortfarande lika tystgående som när den var ny, delvis kanske för att vi beställde den med Goldschmitt luftfjädring runt om men också för att den är välbyggd med bra material.

benzen

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025

Det absolut viktigaste måste vara lastvikten.Med för låg lastvikt spelar det ingen roll hur bra husbilen är med planlösningen och om den är rikligt utrustad.
Har sett husbilar som bara har 235 kg i lastvikt men där allt annat med bilen tilltalar mig.

Toppen