Sv: viktfråga bil husvagn
Njae..., bilens registreringsbevis innehåller oftast både max släpvagnsvikter och hur mycket det aktuella fordonet får dra med B-kort.
Grunden för att dra släp med körkortsbehörigheten B är:
1. Släpets totalvikt får inte överstiga 750 kg, eller
2. Släpets totalvikt inte får överstiga fordonets tjänstevikt. Fordonens sammanlagda totalvikt får samtidigt inte överstiga 3500 kg.
Sedan tillkommer ett antal "utrustningsbestämmelser", dvs begränsingar i dragbil eller släp, som inte har med körkortsbehörigheten att göra men som ändå kan ge böter.
Detta tillsammans är inte alltid särskilt lätt att överblicka.
Jag har idag en Mitsubishi ASX. Den har följande villkor inskrivet i reg.beviset.
Totalvikt, kg: 1870
Tjänstevikt, kg: 1359
Max släpvagnsvikt, kg: 1100
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 670
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1350
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3025
Man har förtydligat att jag med B-behörighet inte får dra ett släp med totalvikt på mer än 1350 kg. (Borde vara 1359 kg enligt grundregeln. Eftersom bilens totalvikt är 1870, blir de vikterna också under gränsen för fordonens gemensamma totalvikter, närmre bestämt 3229 kg, eller 3220, eftersom reg,beviset snålat in 9 kg på grundregeln)
Sen kommer en utrustningsbestämmelse som säger att jag får dra max 1100 kg! Det är ju lite motsägelsefullt, men jag klara fortfarande av husvagnen på 1350 kg, om jag bara ser till att den inte väger mer än 1100 kg, när jag blir stoppad och vägd inkl aktuell last, dvs bruttovikt.
Slutligen har jag för säkerhets skull fått ytterligare en utrusningsbestämmelse som säger att den sammanlagda bruttovikten hos dragbil och släp, den s k tågvikten, inte får överstiga 3025 kg. Följer jag utrustningsbestämmelsen att jag får dra max 1100 kg är det inget problem. Då blir tågvikten 2970 kg om bilen är fullastad, annars mindre. Om jag däremot lastar både bil och släp enligt min körkortsbehörighet, spräcker jag både utrustningsbestämmelsen "max släpvagnsvikt" och utrustningsbestämmelsen "max sammanlagd bruttovikt". Jag har dock inte brutit mot körkortsbestämmelserna och bevisbördan ligger hos kontrollerande polis eller trafikinspektör, dvs ekipaget måste vägas på plats.
Det här är onödigt klydddigt. Både för trafikanter och för dem som ska kontrollera det här. Tror inte det är lika klyddigt i andra länder. Dessvärre är vi på väg med ett liknande härke när det gäller husbilsvikterna. Dvs vi i Sverige skapar egna "prejudikat", som inte bara är klyddiga i Sverige, utan dessutom blir svårtolkade för kontrollerande myndigheter i andra länder.
Krister N
PS.
Totalvikt, dvs tjänstevikt + lastvikt, är den vikt som ett fordon max får väga, oavsett hur mycket lastvikten är utnyttjad.
Bruttovikt är den vikt ett fordon har vid ett specifikt tillfälle, ex när polisen väger mig på gatan.