• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

viktfråga bil husvagn

F

F.d. 25057

Guest
Min granne ska köpa husvagn han har B-kort , hur var det (har glömt) totalvikten på husvagnen får inte överstiga tjänstevikten på bilen ? var det så ? rätta mej om jag har fel. Hela ekipaget får inte väga över 3000 kg.
:confused:
Guy

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: viktfråga bil husvagn

Hallå.
Står i bilens reg-papper hur tung husvagn som får dras med bilen med B-behörighet.

F

F.d. 25109

Guest

Bilens registreringsuppgifter anger max släpvagnsvikt. Men den sammanlagda vikten av fordon och släp får inte överstiga 3500 kg om man har B-behörighet.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Njae..., bilens registreringsbevis innehåller oftast både max släpvagnsvikter och hur mycket det aktuella fordonet får dra med B-kort.

Grunden för att dra släp med körkortsbehörigheten B är:

1. Släpets totalvikt får inte överstiga 750 kg, eller
2. Släpets totalvikt inte får överstiga fordonets tjänstevikt. Fordonens sammanlagda totalvikt får samtidigt inte överstiga 3500 kg.

Sedan tillkommer ett antal "utrustningsbestämmelser", dvs begränsingar i dragbil eller släp, som inte har med körkortsbehörigheten att göra men som ändå kan ge böter.

Detta tillsammans är inte alltid särskilt lätt att överblicka.

Jag har idag en Mitsubishi ASX. Den har följande villkor inskrivet i reg.beviset.
Totalvikt, kg:
1870
Tjänstevikt, kg: 1359
Max släpvagnsvikt, kg: 1100
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 670
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1350
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3025

Man har förtydligat att jag med B-behörighet inte får dra ett släp med totalvikt på mer än 1350 kg. (Borde vara 1359 kg enligt grundregeln. Eftersom bilens totalvikt är 1870, blir de vikterna också under gränsen för fordonens gemensamma totalvikter, närmre bestämt 3229 kg, eller 3220, eftersom reg,beviset snålat in 9 kg på grundregeln)

Sen kommer en utrustningsbestämmelse som säger att jag får dra max 1100 kg! Det är ju lite motsägelsefullt, men jag klara fortfarande av husvagnen på 1350 kg, om jag bara ser till att den inte väger mer än 1100 kg, när jag blir stoppad och vägd inkl aktuell last, dvs bruttovikt.

Slutligen har jag för säkerhets skull fått ytterligare en utrusningsbestämmelse som säger att den sammanlagda bruttovikten hos dragbil och släp, den s k tågvikten, inte får överstiga 3025 kg. Följer jag utrustningsbestämmelsen att jag får dra max 1100 kg är det inget problem. Då blir tågvikten 2970 kg om bilen är fullastad, annars mindre. Om jag däremot lastar både bil och släp enligt min körkortsbehörighet, spräcker jag både utrustningsbestämmelsen "max släpvagnsvikt" och utrustningsbestämmelsen "max sammanlagd bruttovikt". Jag har dock inte brutit mot körkortsbestämmelserna och bevisbördan ligger hos kontrollerande polis eller trafikinspektör, dvs ekipaget måste vägas på plats.

Det här är onödigt klydddigt. Både för trafikanter och för dem som ska kontrollera det här. Tror inte det är lika klyddigt i andra länder. Dessvärre är vi på väg med ett liknande härke när det gäller husbilsvikterna. Dvs vi i Sverige skapar egna "prejudikat", som inte bara är klyddiga i Sverige, utan dessutom blir svårtolkade för kontrollerande myndigheter i andra länder.

Krister N

PS.
Totalvikt, dvs tjänstevikt + lastvikt, är den vikt som ett fordon max får väga, oavsett hur mycket lastvikten är utnyttjad.
Bruttovikt är den vikt ett fordon har vid ett specifikt tillfälle, ex när polisen väger mig på gatan.

Senast ändrad:
F

F.d. 50236

Guest

Hej
I ditt fall är det enkelt, du får inte dra mer än 1100kg efter din bil. Eftersom bilen inte är typad med en högre dragvikt. Oavsett körkort.

Guy D

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Helt rätt..., men ändå inte. Jag behöver inte snegla på ett släp med totalvikten 1100 kg. Jag kan mycket väl köpa och dra en husvagn med totalvikten 1350 kg.

Krister N

F

F.d. 50236

Guest

Om du har BE kort och vagnen inte väger över 1100 kg när du drar den.

Guy D

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Nej! Jag får lov att med B-behörighet dra en släp med 1350 kg i totalvikt med min bil, så länge bruttovuikten inte överstigen 1100 kg. Jag har BE kort och har tidigare dragit omkring med husvagnar och andra släpfordon i många år. Men med denna bil har jag ingen nytta av min BE-behörighet. Möjligen om jag ville dra en husvagn med ännu högre totalvikt än 1350 kr, men då blir det ändå svårare att hålla bruttovikt på 1100kg! Jag har mao ingen nytta av min BE behörighet med min nuvarande personbil. Jag sa ju att detta är klyddigt! :)

Krister N

F

F.d. 50236

Guest

Vi kan nog hålla på länge med detta.
Med B-kort räknas ALLTID släpets TOTALVIKT, dvs summan av släpets vikt (tjänstevikt) och högsta tillåtna lastvikt. Så en 1350kg kärra får inte dras av din bil om föraren har B-kort. Däremot med BE-kort är det BRUTTO vikten som gäller. Men fortfarande är det de 1100 kg som är max dragvikt på din bil. De 1350 kg med B-kort är en framräknad siffra med fortfarande är i detta fallet är betydelselös då bilen inte får dra så mycket. Så nog är det klurigt.

Guy D

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Japp, men 1100 kg är inte en totalvikt, det är en bruttovikt! Det är inte specifikt menat fär den som har B-kort. Det gäller fordonet generellt. Jag får dra en släp med totalvikten 1350 kg på ett B-kort..., så länge den inte väger mer än 1100 kg brutto. Du resonerar egentligen rätt men har snöat in något på fordonets begränsning. Det har inte med körkortsbehörigheten att göra.

Men Guy, ...att vi håller på länge innebär inte att någon av oss är tjatiga..., detta är klyddigt! :)

J

Jimbo

Guest

Kan det inte vara så att 1100 kg är den tekniska begränsningen för draganordningen?

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2025

Ja det finns mycket átt ta hänsyn till som ni skriver.
1100 kg som det skrivs om är inget annat än, en vikt som tillverkaren av fordonet satt som övre gräns pga av bilen konstruktion och antal hk.
(Av tillverkaren rekomenderad släpvagnsvikt, SFS 4 kap. § 3) Bryter man mot det får man en Ordningsbot.
Draganordningen klarar ofta mer än vad tillverkaren av fordonet rekomenderar
Bruttovikter används oftast när det gäller motorredskap eller tung terrängvagn där bruttovikten på tillkopplade släp inte får överstiga dragfordonets bruttovikt vid färd på väg.
Eller vägning av fordon på Bärighetsklassade vägar sk. BK1 - 3 vägar.

sven-A

F

F.d. 50236

Guest

Godmorgon Krister
Tyvärr är det nog du som snöat in på dragvikten på B-kortet.
Har du B-kort får du inte ens dra en tom släpkärra som har en totalvikt över 1100kg i det här fallet. Då det alltid är släpets totalvikt som räknas om jag har B-kort. Men med BE-kortet kan du ha en kärra med totalvikt ex. 2.000kg men inte väger mer än 1000kg. Hur du än räknar är det biltillverkarens intypade dragvikt som är max.

Guy D :)

Hur tung släpvagn eller husvagn får din bil dra? - Transportstyrelsen

F

F.d. 25098

Guest

Godmorgon Krister
Har du B-kort får du inte ens dra en tom släpkärra som har en totalvikt över 1100kg i det här fallet. Då det alltid är släpets totalvikt som räknas om jag har B-kort. Men med BE-kortet kan du ha en kärra med totalvikt ex. 2.000kg men inte väger mer än 1000kg. Hur du än räknar är det biltillverkarens intypade dragvikt som är max.

Jag måste hålla med Krister i detta läget. Har på min lilla Hyundai i20 Fordonstillverkarens satta maxvikt (alltså vad hela kärran inklusive last) 450kg obromsad, 1100kg bromsad.

Högsta totalvikt på släpet för B-körkort 1300kg.

Alltså jag kan hänga på en kärra som har totalvikten 1300kg i sitt registreringsbevis. sen säger vi att kärran väger 700kg tom, med maxlast 600kg (=1300kg) men jag får naturligtvis endast lasta 400kg (700+400 = 1100kg) som är bilens (tillverkarens) tekniska begränsning. För att sedan krångla till det lite mer. Om exakt samma kärra som väger 700kg tom hade haft totalvikt 1301kg får jag inte dra denna kärra ens tom utan BE behörighet trots att bilen får dra 1100kg.

Mvh,,Peter.

Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Godmorgon Krister

Godmorgon Guy.

Låt mig börja med att mitt exempel med vikterna på mitt reg.bevis var för att visa hur onödigt klyddigt det är med vikterna ang släp. Det kan vi väl vara överens om att vi lyckats med. :)

Sedan resonerar du i grunden rätt men din slutsats blir fel. Det är rätt att en polispatrull aldrig ska behöva väga för att avgöra körkortsbehörigheten. Det ska kunna utläsas av fordonens vikter som är angivna på regbeviset. Dvs tjänstevikt och totalvikt på dragfordonet och totalvikt på släpet.

Dragfordnets viktbegränsning är en utrustningsregel som gäller för varje enskilt tillfälle, dvs bruttovikt. Den har inget med körkortsbehörigheten att göra, så länge den inte överskrider viktreglerna ovan. Ska polisen böta dig för att du bryter mot dragfordonets viktbegränsning, måste de väga dig dvs ta reda på släpets bruttovikt vid det aktuella tillfället, oavsett din körkortsbehörighet. Har du då lastat mer än viktbegränsningen får du böta för det. Har du överskridit släpets maxlast får du böta för det. Skulle det dessutom visa sig att bruttovikten, dvs vikten vid det enskilda tillfället, överskrider den totalvikt som din B-behörighet får dra, åker du dessutom på olovlig körning.

Krister N

J

Jimbo

Guest

Jag har idag en Mitsubishi ASX. Den har följande villkor inskrivet i reg.beviset.
Totalvikt, kg:
1870
Tjänstevikt, kg: 1359
Max släpvagnsvikt, kg: 1100
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 670
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1350
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3025

-----------------------------------------------------------
Krister mfl. har rätt i sitt resonemang gällande ovanstående.

Men B-behörighet får inte bilen framföras med ett släp med högre totalvikt än 1350 kg.
Detta förutsatt att bruttovikten ej överstiger 1100 kg.

För att bli rapporterad för olovlig körning (b-behörighet) krävs att totalvikten på släpet överstiger 1350 kg.
För att bli rapporterad för "överskridigt maximal tillåten släpvagnsvikt" krävs en vikt som överstiger 1100 kg. 1100 kg gäller både för B och BE behörighet då det är den tekniska begränsningen på fordonet. 1350 kg avspeglar sig bara på "huvudregeln" gällande sammanlagd totalvikt och tjänstevikt bil kontra totalvikt släp.

Med BE-behörighet kan man dra en släpvagn med ex 3000 kg i totalvikt efter bilen förutsatt att bruttovikten ej överstiger 1100 kg.

/Jimbo

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Tack Jimbo. Du har åter hjälpt mig m fl att räta ut de här juridiska hårklyverierna! :)

Krister N

Toppen