• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vikter

Aramis

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2080
Medlemskap
2025
Vår Mc Louis väger 2975 kg och har en totalvikt på 3500 kg.Hur bär man sig åt för att inte overskrida denna vikt.Det skall ju inkludera markis,förtält vatten i tanken,cykelställ m. cyklar mm.Det blir ju inte många kg över till mat o kläder o annat man ska ha med sig på en långresa.Hur gör man?Har jag fattat fel på ngt vis?Är det någon som vet var man kan väga en fullastad bil?I Österrike måste man skaffa Gobox vid gränsen,då måste man veta hur mycket man väger eller vägs den där?Har också läst att man ska ha aluflaskor m.fyllstopp i Italien.Är det någon som vet om man kan ha med sig compositeflaskorP10?Vi har tänkt oss neråt i maj och sitter nu och planerar resan ,när det dyker upp sådana här saker.
Hoppas på svar
Mvh marihakn

F

F.d. 1997

Guest
Sv: Vikter

Din husbil ser ny ut så då misstänker jag att vikten av en 90% fylld vattentank ingår i tjänstevikten. Våg finns i Göteborg men det borde väl finnas någon i Halmstad??? Mer kan jag inte bidra med.
/David

F

F.d. 10115

Guest

Du behöver ingen go-box om du har en totalvikt på 3500kg.Spelar ingen roll om du har överlass för den sakens skull,där är det vikten på pappret som gäller.

ullabulla

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1247
Medlemskap
2022

hej du kan väga bilen vid polisens kontrollplats på e6 vid heberg söder om falkenberg. Har gjort det själv ett par gånger fick rådet av en polis. MVH stephan

Aramis

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2080
Medlemskap
2025

Tack för svaren!Har kört förbi kontrollplatsen i Heberg några gånger men det har aldrig varit någon där.Får väl försöka igen

Per-Olof:spinny:

F

F.d. 25038

Guest

Annars kan du fråga snällt på bilprovningen om dom har våg brukar inte vara omöjliga.

ullabulla

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1247
Medlemskap
2022

hej igen det behöver inte vara någon där. Du får komma söderfrån och svänga in där utfarten är . sen kör du runt byggnaden och har vågen närmast e6 en digitalvåg.Det är gjort på ett ögonblick.där skall inte vara några poliser där för då använder dom den själva. det är helt okey att låna den enl polisen. mvh. Stephan.

F

F.d. 1997

Guest

Din husbil ser ny ut så då misstänker jag att vikten av en 90% fylld vattentank ingår i tjänstevikten.
Jag rättar mig själv, tror jag iallafall. Vikten av:
* till 90% fylld bränsletank
* fylld vattentank
* fyllda gasolflaskor, 2st
* förare 75kg
ingår i tjänstevikten.

Tror även att jag såg någonstans att "orginalverktyg" och reservhjul ingår i tjänstevikten.
/David

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej

Det spelar ingen roll vad det står i pappren det är den verkliga vikten som gäller och den vikt som står i pappren är oftast beräknad och i underkant.

atlantis

FD HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023

I Schweiz kan man bli vägd då man kör genom tunnlar eftersom det finns någon sorts våg som kollar vikten på fordonen har jag läst. Det är ganska höga böter och man tvingas att lasta av så att den verkliga vikten motsvarar angivna totalvikten. Inte roligt att få ett kraftigt hål i semesterkassan! Och vad skall man lämna efter sig vid vägkanten? Vi bytte bort vår stora bil med liten tillåten lastförmåga mot en mindre som har större lastförmåga. Det är svårt nog ändå att få med det man behöver utan att överlasta. Skulle Du missa vågarna i Halland har fortfarande chansen strax vid Helsingborg. Det är bara att köra in och väga. Ha det.

Toppen