• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikter

Thoani

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
2852
Medlemskap
2027
Hej alla husbilskompisar jag har en fråga om vikter.
Vi har en Adria sonic suprime 2016 med en totalvikt på 4250 kg men när jag tittar på skyltarna under huven får jag inte matematiken att gå ihop, där står fyra vikter.
4250 kg
6000 kg
1- 2100 kg
2- 2500 kg

Det första är totalvikt, den andra gissar jag är vikt med släp, 1- gissar jag är framaxelvikt och 2- gissar jag är bakaxelvikt!!!
När jag gick i skolan och lärde mig räkna så blir i så fall axelvikterna totalt 4600 kg.
Är det någon som vet vad som gäller, jag har bara gissat och vill ha reda på fakta, vad jag vet så har transportstyrelsen bara koll på tjänstevikt kontra totalvikt men utomlands så vägs fram och bakaxel var för sig.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Hej alla husbilskompisar jag har en fråga om vikter.
Vi har en Adria sonic suprime 2016 med en totalvikt på 4250 kg men när jag tittar på skyltarna under huven får jag inte matematiken att gå ihop, där står fyra vikter.
4250 kg
6000 kg
1- 2100 kg
2- 2500 kg

Det första är totalvikt, den andra gissar jag är vikt med släp, 1- gissar jag är framaxelvikt och 2- gissar jag är bakaxelvikt!!!
När jag gick i skolan och lärde mig räkna så blir i så fall axelvikterna totalt 4600 kg.
Är det någon som vet vad som gäller, jag har bara gissat och vill ha reda på fakta, vad jag vet så har transportstyrelsen bara koll på tjänstevikt kontra totalvikt men utomlands så vägs fram och bakaxel var för sig.
Uppifrån och ner
Högsta tillåtna totalvikt
Högsta tillåtna tågvikt (bil+släp)
Högsta tillåtna axelvikt fram
Högsta tillåtna axelvikt bak
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Och summan av max axelvikter blir inte automatiskt hela bilens totalvikt. Du kan alltså inte ha max axelvikt på båda axlarna samtidigt.
Det är dock lätt att vilja tänka så speciellt om man vill kunna lasta in lite mer ;) .
 

Thoani

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
2852
Medlemskap
2027
Okej, då var det som jag gissade, att axelvikterna tillsammans blir högre beror väl på att man skall ha lite mer flexibilitet när man lastar, tack för svar och ha en bra sommar.
En liten parentes som inte gäller mig än, har inget drag, men när jag kollade på transportstyrelsen så står det max släpvagnsvikt är 2000 Kg
2000 + 4250 = 6250 samtidigt står det max tågvikt 6000Kg ????
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Okej, då var det som jag gissade, att axelvikterna tillsammans blir högre beror väl på att man skall ha lite mer flexibilitet när man lastar, tack för svar och ha en bra sommar.
En liten parentes som inte gäller mig än, har inget drag, men när jag kollade på transportstyrelsen så står det max släpvagnsvikt är 2000 Kg
2000 + 4250 = 6250 samtidigt står det max tågvikt 6000Kg ????
4250 är högsta tillåtna totalvikt, dvs med full last i husbilen. Töm bilen så väger den mindre.

Om du har ett 2 ton tungt släp kopplat till bilen så kan du mao inte lasta bilen full. För att veta vad släpet i praktiken får väga så behöver du väga husbilen och sen räkna baklänges.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
6000-4250=1750kg vilket är högsta stämplade totalvikt på släpet som du får ha.
Hoppas jag kommer ihåg rätt nu, annars så lär jag få veta det! ;)
Tommy
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bruttovikt gäller för bil+släp,detta kräver BE(C1E)kort, du kan ha ett släp över 2000kg totalvikt men inte fullastat.

Maximal tågvikt​

Högsta tillåtna sammanlagd bruttovikt för bil och släp tillsammans. Högsta sammanlagda bruttovikt anges på bilens registreringsbevis under punkten F.3.
 
Senast ändrad:
Toppen