F
F.d. 12430
Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: maxi chassie
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5td
Årsmodell Chassie: 1995
Husbilsfabrikat: LMC
Husbilsmodell: Liberty 6800
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1995
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Nån form av erfarenhet av omvägning LMC6800 årm 95 från 3500kg totalvikt lb till 3850kg pers klass2. Dessutom har jag en reflektion map vikt och lasta.
Just den husbil jag har var mkt lätt ändra vikten på typskylt fanns redan och däck som klarade hastigheten hade jag redan på så. Det behövdes inte ens göras någon teknisk förändring. Bara att få ett intyg ifrån Al-Ko a 1000:- och beställa tid men….. Bilprovningen var en speciell erfarenhet där man fick olika svar beroende på vilken station man befann sig på. En hade för sig att man måste dessutom ha ett intyg på att bodelen klarar hastigheten men han var dock den enda som hade denna åsikt. Kanske det är som han säger och alla andra inte vet….
För mig var det då lätt att höja totalvikten/lastvikten ifrån 380kg till 720kg vilket borde räcka till. Detta kan vara svårare på vissa modeller eftersom man måste göra någon form av teknisk förändring. Det kan också vara årsmodellberoende. Inget av detta tänkte jag på eller visste om innan jag köpt husbilen den första jag äger. Jag kune ha läst lite bättre på Transportstyrelsens hemsida där man kan få uppgifter om fordonet mha regnummret innan man köper. Insikten fick jag dock av detta när registreringspapprena efter köpet dök upp i brevlådan där det på ett separat papper påpekades om lastvikt jag fick ha och då började fundera och undersöka detta. Av ren tur var det då mkt lätt att ändra just våran och att jag gjorde det berodde på att jag själv och andra jag känner åkt in i polisens vågpatrull släpkärra men endå. Risken är nog endå mkt liten att man råkar ut för vågpatrull men jag är säker på att polisen vet om detta med lastvikt i husbil så är dom kinkiga åker man dit.
Reflektionen jag talade om i början är ju den att när min bil vägdes skulle färskvattentanken vara full 100 liter vilket den också var vid omvägning så…. Är det också då så alla nya husbilar är invägda med full vattentank så är man ju lite bättre ute när man lastar för att då behöver man ju inte räkna med det i lastvikten eller hur ??????
När det gäller bilprovningar och deras olika svar så hittade jag en som visade dokument och talade om vad och varför det var si och så. Den bilprovningen var Mölndals bilprovning besiktningsingenjören där gav ett mkt seriöst intryck och motiverade allt…
Nått jag tycker är riktigt bra med att få den till personbil klass 2 är ju besiktning inställelsetid där man då kan själv välja vilken månad man vill åka in och sen gäller 1 år dessutom blir kostnade som vanlig personbil. Nackdelen är ju att man måste ha ett körkort som är äldre än 96 för att få köra den med den totalvikten. Detta kommer att ändras tror/vet jag.
Vad det gäller hastigheten så är den ju klassad som personbil och det tolkar jag som att hastighets begänsningen som är skyltad är den som gäller för pers klass 2. Enligt besiktningsmannen blev våran husbil något mitt emellan tung lastbil och personbil därav inställelsetid och besiktningskostnad. Jag behövde inte ens ha vinterdäck pga över 3500kg men det är knapp jag vill köra i regn med Hakka däcken så min rekomendation använd vinterdäck.
Chassiemodell: maxi chassie
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5td
Årsmodell Chassie: 1995
Husbilsfabrikat: LMC
Husbilsmodell: Liberty 6800
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1995
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Nån form av erfarenhet av omvägning LMC6800 årm 95 från 3500kg totalvikt lb till 3850kg pers klass2. Dessutom har jag en reflektion map vikt och lasta.
Just den husbil jag har var mkt lätt ändra vikten på typskylt fanns redan och däck som klarade hastigheten hade jag redan på så. Det behövdes inte ens göras någon teknisk förändring. Bara att få ett intyg ifrån Al-Ko a 1000:- och beställa tid men….. Bilprovningen var en speciell erfarenhet där man fick olika svar beroende på vilken station man befann sig på. En hade för sig att man måste dessutom ha ett intyg på att bodelen klarar hastigheten men han var dock den enda som hade denna åsikt. Kanske det är som han säger och alla andra inte vet….
För mig var det då lätt att höja totalvikten/lastvikten ifrån 380kg till 720kg vilket borde räcka till. Detta kan vara svårare på vissa modeller eftersom man måste göra någon form av teknisk förändring. Det kan också vara årsmodellberoende. Inget av detta tänkte jag på eller visste om innan jag köpt husbilen den första jag äger. Jag kune ha läst lite bättre på Transportstyrelsens hemsida där man kan få uppgifter om fordonet mha regnummret innan man köper. Insikten fick jag dock av detta när registreringspapprena efter köpet dök upp i brevlådan där det på ett separat papper påpekades om lastvikt jag fick ha och då började fundera och undersöka detta. Av ren tur var det då mkt lätt att ändra just våran och att jag gjorde det berodde på att jag själv och andra jag känner åkt in i polisens vågpatrull släpkärra men endå. Risken är nog endå mkt liten att man råkar ut för vågpatrull men jag är säker på att polisen vet om detta med lastvikt i husbil så är dom kinkiga åker man dit.
Reflektionen jag talade om i början är ju den att när min bil vägdes skulle färskvattentanken vara full 100 liter vilket den också var vid omvägning så…. Är det också då så alla nya husbilar är invägda med full vattentank så är man ju lite bättre ute när man lastar för att då behöver man ju inte räkna med det i lastvikten eller hur ??????
När det gäller bilprovningar och deras olika svar så hittade jag en som visade dokument och talade om vad och varför det var si och så. Den bilprovningen var Mölndals bilprovning besiktningsingenjören där gav ett mkt seriöst intryck och motiverade allt…
Nått jag tycker är riktigt bra med att få den till personbil klass 2 är ju besiktning inställelsetid där man då kan själv välja vilken månad man vill åka in och sen gäller 1 år dessutom blir kostnade som vanlig personbil. Nackdelen är ju att man måste ha ett körkort som är äldre än 96 för att få köra den med den totalvikten. Detta kommer att ändras tror/vet jag.
Vad det gäller hastigheten så är den ju klassad som personbil och det tolkar jag som att hastighets begänsningen som är skyltad är den som gäller för pers klass 2. Enligt besiktningsmannen blev våran husbil något mitt emellan tung lastbil och personbil därav inställelsetid och besiktningskostnad. Jag behövde inte ens ha vinterdäck pga över 3500kg men det är knapp jag vill köra i regn med Hakka däcken så min rekomendation använd vinterdäck.