• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vikten av att få kommunerna att förstå

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Dagens artikel i HD/NST visar åter på vikten av att vi försöker att få kommunerna att förstå att ordna officiella husbilsplatser (på ställen som är attraktiva för oss), att vara proaktiva.

Som vanligt är det störda privatpersoner som låter mest. Platsen finns i vår lista.

Håkan

svanha1.jpg

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025
Sv: Vikten av att få kommunerna att förstå

Här visas med all önskvärd tydlighet det stora behovet att få en definition på begreppet "Camping"!
Så länge ingen definition finns så kan kommuner uppträda på det här sättet, de inser inte skillnaden mellan parkering och camping.
Och inte heller bryr de sig om att det handlar om inkomster från turister, ganska stora inkomster också.

F

F.d. 1370

Guest

Det är uppenbart en evighetsfråga om definitionen av "camping". Här ännu ett fall av okunnighet. - Det är trevligt att läsa Hamnföreningens positiva inställning. Därför är det dubbelt synd att även föreningen blir "straffad". OM det skulle bli ett förbud eller vitesföreläggande från byggnadsnämnden i Höganäs, så går detta att överklaga till Länsrätten och i sista led Kammarrätten. Detta är viktigt därför att det ev. kan ge ett prejudikat, som i så fall är styrande i framtiden. Det gäller oavsett om det blir ett "ja" eller "nej".

Dock gäller att ett överklagande endast kan göras av de som är berörda av beslutet, vilket normalt menas markägare, grannar etc. I detta fall är det dock mark som upplåtits till uppställning och parkering, d v s till ett nyttjande av allmänheten, som då också berörs av beslutet.

Jag hoppas att byggnadsnämnden läser på regelverket och fattar ett vettigt beslut. Om inte är detta ett fall som kan få en stor betydelse genom att drivas till sin spets.

Skall bli intressant att följa. - Stå på er i Hamnföreningen!

Nils

F

F.d. 11293

Guest

jag läser då o då att husbilsfolket är köpstarka o komunerna måste förstå hur mycket dom kan tjäna på detta.
Det är mycket möjligt att vi är köpstarka, men är vi köp glada? vi kör omkring med ett fordon som är fullastat hela tiden o med en dörr där det inte går att få in möbler, det vi behöver är bränsle till bilen o mat till ? personer, då är min undran är skattebetalarna beredda att anlägga en ställplats för 500 000 (troligen mera) o vi betalar 100 kronor för att står där?
det går åt för mycket energi att diskutera med en motpart där dom svimmar när man säger 1000 kronor
Troligen så är det skillnad på storstads tänkande o glesbygt, dom sistnämda är säkert positivare
Ett exempel. på Backaplan på Hisingen finns det en parkering som är full av bilar på dagen o parkeringsförbud på natten, varför skall den vara tom på natten?
Jag tror att vi måste tänka nytt.
Det är ju på natten vi behöver en plats, på dagen är vi på färd
Jag tror att vi måste tänka nytt, vad finns och vem tjänar på att vi stannar?

Vi måste vara ärliga hur det funkar, för att få framgång med mera ställplatser
Detta är hur jag ser det, och andra tänker annorlunda.
:)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1370

Guest

Jo Dotorparn, jag tror att det är många som tjänar på att vi stannar. Jag gick in och tittade på Höganäs kommuns hemsida www.hoganas.se och hittade Svanshall under turism-gästhamnar. Bilden visar en idyllisk liten hamn, riktigt inbjudande!
Det är förståligt om platsen lockar till sig måga husbilar och likaså kanske en del gästande båtar.
Utifrån Hamnföreningens uppgifter så är det 3-4 bilar/dygn som gästar hamnen. Uträknat på 90 dagar med 3 bilar om dagen á 80 kronor, så får Hamnföreningen in ca 20.000 kr. En icke föraktlig summa för en liten förening, som säkert har användning för pengarna till att hålla hamnen i ordning.
Jag tror säkert att intäkten från husbilarna är mer än vad man får in från gästande båtar.

Det är ju inte heller så att vi bara stannar och sover och sedan kör vi så fort vi vaknar. Flertalet besöker kanske närbutiken för att komplettera "köket", besöker alla de konsthantverkare som finns i denna trakt, besöker Mölle, Kullaberg m.m, allt inom Höganäs kommun. Det blir sammantaget en hel del pengar som spenderas.

Om i medeltal 270 bilar lägger (bara) 50 kr på frukostbullar, mjölk och lite annat, så ger det nästan 15.000 kr till närbutiken. Vilket bidrar till att trygga en service även för "gnälliga" sommargäster.

Det är inga jättebelopp, men överfört på alla ställplatser, så blir det en totalsumma som är viktig för hela turistnäringen.

Så visst lägger vi ut pengar under våra turer - i slutändan mycket pengar!

Även om det i Svanshall är lite pengar per bil, så är det säkert en viktig inkomst för Hamnföreningen. Det är viktigt att vi stödjer dom som ställer upp och erbjuder oss plats, inte minst i idylliska Svanshall.

Nils

F

F.d. 25023

Guest

Hej,
Läste precis Finska Lapplands Länsstyrelsens och Turistorganisationens undersökning om de gästande
husbilarnas genomsnittliga användning av pengar (för mat, nöjen, bränsle, andra inköp osv) under ett dygn.
200 Euro! (=1900 kronor) Jag tyckte det var mycket, men det är vad de har kommit fram och kalkylerar med. Detta visades för kommunerna där uppe för att de skulle förstå värdet av husbilsturismen och vikten att utveckla möjligheterna till det. Att få dessa att stanna och använda sina pengar.....
Något att tänka efter även här!

Kör lugnt jyrkla/274

aukja

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2025

Hej!

Sommaren 2007 seglade vi till Viken- Vilken trevlig gästhamn det var! God service och hjälpsam hamnkapten! Besökte en restaurant i backen upp från hamnen och åt en jättegod måltid och shoppade i mysiga små affärer.

När vi så i våras sålde båten och köpte husbil var därför ett resmål klart-Viken!

I början av maj åkte vi ner via rundtur i Kullabygden-otroligt vackert!

Vi hittade en perfekt parkering bredvid glasskiosken. Hela överhänget kom över en gräsplätt. När vi kom ur bilen såg vi en att det fanns en skylt på parkeringen men den var vänd utåt hamnen. Döm om vår förvåning- en överkorsad husbilskylt! Någon sådan hade vi aldrig sett men budskapet var ju tydligt. Det framgick inte att man fick parkera ens dagtid.

Plötsligt fick vi se en man komma gående- det var hamnvakten som vi kände igen från föregående år!! Vi frågade då hur det kunde vara på det sättet och fick svaret att kommunen bestämt detta för att förhindra övernattning men att det var ok att stå dagtid.

Besvikna och hungriga drog vi därifrån och kom så småningom till småbåtshamnen i Höganäs- Den var ok men mysfaktorn mycket lägre.

Vilket otroligt slöseri med infrastrukturresuser(hamnar med allt gästande båtar o husbilsturister behöver) som inte får användas av de sistnämnda. Jag tror att detta ska man skjuta in sig på i kommunkontakterna.

Vad gäller SCR-campingar. De erbjuder ju idag massor som vi inte efterfrågar. De borde kunna ordna billigare ställplatser vid campingen med möjlighet att stå tex från kl 15 - 11! Så slipper vi denna infekterade debatt om SCR.

Centrala ställplatser som i tex Askersund och Sandefjord(No) vill vi ha många fler av. Där borde inte SCR vara en diskussionspart till kommunerna öht. Om man vill veta vad vi önskar kan man ju kontakta husbilsklubbarna.

Detta är några erfarenheter efter en säsong och till dags dato 850 mil i södra Sverige o dito Norge o Bornholm.

Hälsar Frances o Lennart i
AUKJA

Senast ändrad:
F

F.d. 418

Guest

Jag vill nog ifrågasätta skyltens i Viken juridiska giltighet. Tyvärr åstadkommer man även från kommunalt håll den här sortens halvmesyrer. Och resonemanget om att det är ok dagtid men förbjudet nattetid förstärker enbart det amatörmässiga intrycket. Hade man satt dit en P-skylt med tilläggstavla: "Endast personbil klass I" hade det varit något helt annat; korrekt och tydligt. Hälsn/AndersW

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Jag har i en annan tråd slängt ut frågan: "Måste kommunen skylta på plats om de kommunala ordningsstadgarna?" Eller måste man gå till kommunkontoret och be att få titta på stadgan? Jag fick aldrig något svar.

I Frankrike står ofta vid infarten till städerna/byarna "Camping, sök upp borgmästeriet för information". Det gäller att ankomma då de har öppet.

Hur är det i Sverige?

Hälsningar

Håkan

B

bentor

Guest

Det tycks finnas många som är emot husbilar - enskilda privatpersoner, båthamnar, golfbanor och kommuner för att nämna några. Speciellt illa tycker man tydligen om husbilar som övernattar.

Men jag blir inte klok på vilka argument man har.
Väsnas vi - mer än andra?
Skräpar vi ner - mer än andra?
Tömmer vi våra tankar (gråvatten och toa) på olämpliga ställen?
Fyller vi våra vattentankar med så mycket vatten att brunnarna sinar?

Om de positiva argumenten angående köpkraften inte biter - måste det väl vara negativa erfarenheter som ligger bakom?

Men vilka?

F

F.d. 3581

Guest

Bra fråga, bentor..
Jag har också undrat varför det förekommer skottpengar på oss husbilister.

Troligen kräks vi utanför kommunhusets trappa, fiser vid korvkiosken, bedriver älskog på motorhuvarna, gör burnouts nattetid, har dålig andedräkt, tömmer våra skitlådor utanför konsumbutiken, slåss med knivar så tatueringarna ryker eller lever rövare i största allmänhet....

Nå´t fel på oss måste det ju vara....

Snälla kommungubbar och sommargäster - berätta för oss.... vad som har gått fel...

DS

Toppen