Sv: Vikten av att få kommunerna att förstå
Jo Dotorparn, jag tror att det är många som tjänar på att vi stannar. Jag gick in och tittade på Höganäs kommuns hemsida
www.hoganas.se och hittade Svanshall under turism-gästhamnar. Bilden visar en idyllisk liten hamn, riktigt inbjudande!
Det är förståligt om platsen lockar till sig måga husbilar och likaså kanske en del gästande båtar.
Utifrån Hamnföreningens uppgifter så är det 3-4 bilar/dygn som gästar hamnen. Uträknat på 90 dagar med 3 bilar om dagen á 80 kronor, så får Hamnföreningen in ca 20.000 kr. En icke föraktlig summa för en liten förening, som säkert har användning för pengarna till att hålla hamnen i ordning.
Jag tror säkert att intäkten från husbilarna är mer än vad man får in från gästande båtar.
Det är ju inte heller så att vi bara stannar och sover och sedan kör vi så fort vi vaknar. Flertalet besöker kanske närbutiken för att komplettera "köket", besöker alla de konsthantverkare som finns i denna trakt, besöker Mölle, Kullaberg m.m, allt inom Höganäs kommun. Det blir sammantaget en hel del pengar som spenderas.
Om i medeltal 270 bilar lägger (bara) 50 kr på frukostbullar, mjölk och lite annat, så ger det nästan 15.000 kr till närbutiken. Vilket bidrar till att trygga en service även för "gnälliga" sommargäster.
Det är inga jättebelopp, men överfört på alla ställplatser, så blir det en totalsumma som är viktig för hela turistnäringen.
Så visst lägger vi ut pengar under våra turer - i slutändan mycket pengar!
Även om det i Svanshall är lite pengar per bil, så är det säkert en viktig inkomst för Hamnföreningen. Det är viktigt att vi stödjer dom som ställer upp och erbjuder oss plats, inte minst i idylliska Svanshall.
Nils