• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Viktdjungeln....vad är vad?

F

F.d. 25144

Guest
Jag beslutade att väga upp vår bil fr 3500 till 3850 kg totalvikt. Nu har jag fått COC-dokumentet och försöker tyda de olika viktbeskrivningarna.

Så här står det på tyska:

1. Masse des farbereiten Fahrzeuges mit Aufbau = 3222 kg
2. Eigengewicht des Fahrzeuges = 2956 kg
3. Technisch zulässige Gesamtmasse = 3850 kg

Jag förstår att nr 3 är den nya totalvikten. Men vad står de båda andra för. Sökte översättning på nätet på "Masse des farbereiten Fahrzeuges mit Aufbau" och fick följande komiska översättning "Massa det fahrbereiten Farkostens med Struktur" en slags svengelska fast på tyska.

Är det någon av punkterna 1 eller 2 som motsvarar tjänstevikt? Enl. mitt nuvarande reg.bevis (före uppvägning) står det tjänstevikt 3150 kg. Så vad är vad? Bilen kan ju knappast ha tappat i vikt eller blivit "tjockare". Är jag helt ute o cyklar när jag försöker tolka tjänstevikten? Är det nr 1 ellr nr 2 eller ingetdera?

Det kommer i så fall att förändra lastvikten i bilen med dessa uppgifter i nya COC mot vad jag räknat med. Jag har fått en fingervisning innan av Adria Tenhult att den verkliga tjänstevikten inte skulle stämma med reg.bevis. Vid efterkontroller (1-2 år) så väger bilarna av någon konstig anledning mer än vad reg.bevisen säger! Kan det helt enkelt vara så att man justerat upp tjänstevikten till 3222 kg pga att den verkliga vikten inte stämmer längre...mot tidigare fabriksspec på 3150 kg?:mad:

Tacksam o någon som är initierad kan reda ut begreppen för mig och göra en korrekt tolkning.... och vad blir min nya teoretiska lastvikt i så fall?

/ChristerP:wideeyed:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Viktdjungeln....vad är vad?

Någon som har en clue? Det brukar ju alltid vara någon i denna eminenta klubb som har koll på läget.....:wink:

En kompletterande fråga: Vilket mönsterdjup skall mina sommardäck minst ha vid omregistringen/besiktningen PB II 3850 kg för att bli godkänd?

Tacksam för info från er som vet,

ChristerP
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Viktdjungeln....vad är vad?

Vi gör ett försök..
1: Vikt i körklart skick, enligt EG 92/21 (+/- 5 %) samt EN 1646-2, innefattar förare samt till 90% fyllda tankar för bränsle,
färskvatten och gasol (C 500 1 x 5 kg, C 600 2 x 5 kg aluminiumflaskor (ej standard)). Dessutom verktyg, kabelvinda (ej standard).

2. Fordonens tjänstevikter är beräknade på ett basfordon, utan extrautrustning

3. Tillåten totalvikt

Hämtat från http://www.buerstner.com/fileadmin/...E/Technische_Daten/Bue_TD_S RM 2010_kompl.pdf

Mönsterdjup: däckens mönsterdjup är minst 1,6 mm (på vinterväglag minst 3 mm). Personligen byter jag sommardäcken vid 3mm och vinterdäcken vid 5mm. Billig livförsäkring.

Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Viktdjungeln....vad är vad?

Hej Christer.

Jag har heller ingen riktig koll på vad som är vad av detta. Men vid ren översättning från tyska så blir det så:

pkt 1 betyder "Det körklara fordonets massa (=vikt?) med kaross". Vanligaste betydelsen av Aufbau är nog "uppbyggnad". Men i samband med fordon har jag för mig att det också kan betyda "kaross" eller "karosseri".

pkt 2 betyder helt enkelt ordagrant "Fordonets egenvikt".

Att pkt 3 är totalvikten är nog helt säkert.

Vilket av pkt 1 eller 2 som skulle kunna vara tjänstevikten vet inte jag, men det kanske dyker upp nån i tråden som har koll på det.

Hälsn. / S-E i E-tuna
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Viktdjungeln....vad är vad?

Jag har för mig att mönsterdjupet på fordon över 3500 kg skall vara minst 5 mm vid sommardäck under vinterförhållanden.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Viktdjungeln....vad är vad?

Jag har för mig att mönsterdjupet på fordon över 3500 kg skall vara minst 5 mm vid sommardäck under vinterförhållanden.

Ja, detta har jag också konstaterat i ett annat inlägg. Nu tänker jag inte köra annat än på sommarväglag. Är det då samma antal mm=5 som gäller eller kanske 3 mm? Allt räknat på bil över 3,5 ton.

Så klart byter jag snart däck till nya men det är ju bra att veta vad lagen säger!

Tack för svar så här långt. Finns det andra som har annan kunskap eller uppfattning eller kan bekräfta ovanstående inlägg så skriv.....

Idag har vi haft 10 +grader i Jonstorp, nu vill man ju bara ut o köra husbil:yes:

ChristerP
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Viktdjungeln....vad är vad?

Det är rätt som Sven och Agneta skriver. Nedanstående är hämtat från transportstyrelsen:

Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.

Vinterdäck - Transportstyrelsen

Birger
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Viktdjungeln....vad är vad?

Vi gör ett försök..
1: Vikt i körklart skick, enligt EG 92/21 (+/- 5 %) samt EN 1646-2, innefattar förare samt till 90% fyllda tankar för bränsle,
färskvatten och gasol (C 500 1 x 5 kg, C 600 2 x 5 kg aluminiumflaskor (ej standard)). Dessutom verktyg, kabelvinda (ej standard).

2. Fordonens tjänstevikter är beräknade på ett basfordon, utan extrautrustning

3. Tillåten totalvikt

Hämtat från http://www.buerstner.com/fileadmin/...E/Technische_Daten/Bue_TD_S RM 2010_kompl.pdf

Mönsterdjup: däckens mönsterdjup är minst 1,6 mm (på vinterväglag minst 3 mm). Personligen byter jag sommardäcken vid 3mm och vinterdäcken vid 5mm. Billig livförsäkring.

Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars.


Av svaren jag fått samt det som beskrives ang. Buerstner så drar jag slutsatsen att tjänstevikten blir = 3222 kg enl. nya COC.

Alltså har min bil (av för mig oförståelig mening) blivit 72 kg tyngre i det nya reg.bevis (mot tidigare 3150 kg). Skulle betyda en ny teoretisk lastvikt på 628 kg. Vid omreg. antar jag att bilen skall vägas och hur påverkar det utfallet ev. tjänstevikt/lastvikt i mina papper? Det sitter ju bl.a. en markis TV o lite annan utrustning... som inte finns med i tjänstevikten.:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Viktdjungeln....vad är vad?

Nu är det klart! Adriatiken är uppvägd fr totalvikt 3500 kg till 3850 kg.

Nytt COC-intyg + ny dekal ordnades gm Bengtiörkelljunga mot en kostnad av 5000 kr. Behövdes inga andra papper eller tekniska förändringar då bilen redan är "godkänd" och "byggd" för att klara den högre vikten.

Bilen omklassades på Bilprovningen mot en kostnad av 770 kr och tog max 5 minuter.

Sedan kom nytt reg.bevis hem i postlådan med nya totalvikten + ett papper på att bilen hade omedelbart körförbud. Den 4 maj var jag på besiktning som tog ca 10 minuter o kostade 300 kr.

Vad har jag då fått för pengarna och jobbet? Jo en ny teoretisk lastvikt på 700 kg istället för tidigare 350 kg. Nu gäller det att ändå lasta bilen med förnuft för att inte hamna över den nya totalvikten. Ev. framtida övervikt (över 3850 kg) räknas hädanefter i procent av 700 kg. Tidigare räknades övervikten (över 3500 kg) i procent av 350 kg.

I plånboken saknas det 6070 kr men viktmarginalen har klart förbättrats så nu känns det nog lite bättre....:wideeyed:

ChristerP
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Viktdjungeln....vad är vad?

ChristerP
Vilken bilprovning använde du?

EssoJ
 
S

Stilia

Guest
Sv: Viktdjungeln....vad är vad?

Nu blir vi konfunderade över Bilprovningens priser. Vi har precis reggat om vår bil Rapido till PB II till en totalvikt av 3850. Kostnaden för detta blev kr 1150 för registreringsbesiktningen och kr 480 för kontrollbesiktningen. Totalt kr 1630:-. Vad är skillnaden mellan det Ni gjort och vi - mer än priset????
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Viktdjungeln....vad är vad?

Stilia,
tror knappast det är någon lokal prissättning utan samma tjänst skall väl kosta lika mkt i hela landet. Det måste i så fall vara någon skillnad i tjänsten/handläggningen? Har dom kontrollvägt bilen? Jag har inte fått gjort detta i alla fall på min.

Annars vet jag inte vad skillnaden är. Läs mer på nätet vad de olika tjänsterna är och vilken taxa som gäller....

/ChristerP
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Viktdjungeln....vad är vad?

Hej Christer!

Hittade en gammal tråd. Här kommer min berättelse.

Så olika det kan vara!
Jag importerade min Fiat Ducato 2,5 Maxi -95 från Tyskland 2005, den hade vid registrering i Tyskland totalvikt 3850 kg men var nervägd till 3500 kg några år före jag köpte den. Skylten på bilen angav 3500 kg men på det Tyska registreringsbeviset stog 3850 kg tryckt och 3500 kg handskrivet. Jag fick bilen registrerad som lätt lastbil 3500 kg i Sverige. I november 2009 fick jag bilen registrerad som Pb II med totalvikt 3850 kg.

Hur gjorde jag?
Åkte till bilprovningen i Östersund och lämnade en kopia på det Tyska registreringsbeviset.
Fick besked nästa dag att det skulle vara Ok. att "väga upp" bilen, fick samtidigt en tid för besök.
Kom till bilprovningen bokade in mig som vanligt.
När det var min tur kom en kille ut på parkeringsplatsen och sa "vi tar det här"!
Han tittade på tre saker:
Chassinummer, mätarställning och tillverkningsskylten, (alltså inte skylten som anger vikten, det står fortfarande totalvikt 3500 kg). Ingen vägning gjordes.
När det var klart (det tog 5 minuter) följde jag med in i hallen och betalade 890,- Nu är det klart sa han.
Efter en vecka fick jag det nya registreringsbeviset, något krav på ytterligare besiktning fanns inte, kanske berodde det på att bilen var avställd vid det tillfället.

Totalkostnad för uppvägning 890,- + körning t.o.r. Östersund.

Förresten Christer, har Du hört något angående ställplatserna vid Tomtelund?

Mvh.
Leif C
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Viktdjungeln....vad är vad?

Leif,
ja det verkar ju smidigt hanterat av Bilprovningen. Inte fler dokument och kostnadseffektivt o snabbt. Det har väl också skett en förenkling genom EU-direktiven senare så jag ska inte säga att det generellt blivit svårare att väga upp, snarare tvärrtom. I ditt fall var det ju lätt ordnat. Kanske också beroende på den lokala hanteringen, vad vet jag? I lagar o regler finns alltid utrymme för egna tolkningar.

Betr. ev ställplatser vid Tomtelund så har jag inte hört något. Skall stöta på krögaren när jag ser honom nästa gång. Medge att det hade varit finfint med några ställplatser där mitt i byn vid gästgiveriet.

Ha det gott Leif!
 
Toppen